Jag tänkte fräscha upp hallen lite och i och med det även byta ut de gamla elkablarna utan skyddsjord (Kanske inte för skyddsjordens skull, utan mest för åldern) . Nu sitter det runda porslinsdosor halvt infällda i taklisterna och dom tänkte jag behålla för att inte skapa alltför mycket merarbete.
Problemet är att taklampan är trappkopplad, så alla fyra plintar i de två dosorna på väg till lampan är upptagna.
Så, frågan är då: Om man har en fast installerad dubbelisolerad lampa. Måste man ändå dra fram skyddsjord ända fram till den? Eller kan man strunta i jorden hela vägen där kablarna bara går till strömbrytarna och lampan?
Självklart tänker jag låta en auktoriserad elektriker göra jobbet, men jag måste veta om jag behöver byta taklister eller inte...
Problemet är att taklampan är trappkopplad, så alla fyra plintar i de två dosorna på väg till lampan är upptagna.
Så, frågan är då: Om man har en fast installerad dubbelisolerad lampa. Måste man ändå dra fram skyddsjord ända fram till den? Eller kan man strunta i jorden hela vägen där kablarna bara går till strömbrytarna och lampan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart tänker jag låta en auktoriserad elektriker göra jobbet, men jag måste veta om jag behöver byta taklister eller inte...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ska man vara rättrogen så ska det finnas skyddsjord framdragen till alla anslutningspunkter. Men det innebär ju ingen omedelbar fara så länge enbart dubbelisolerade apparater används. Faran ligger i att någon senare kopplar in en skyddsjordad apparat i tron att utrymmet är isolerat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Man få göra avkall på långa ledare och möjligheten att koppla om i framtiden, utan kapa dem precis så att de får plats.
Går säkert bra man behöver inte välja de klumpigaste modellerna. Och det viktigaste är att grundkopplingen i dosan med mantelklämmorna blir bra och inte skrymmer. En bra koppling behöver inte heller hindra möjligheten att koppla om men de som kunde/kan utföra såna är nog få här i livet.useless skrev:
Koppla i de där dosorna kräver att man tar det lugnt, utöver att det är trångt är det lätt att råka spräcka dem också.
Men jag ser inget problem att få plats med en lös liten extra plint av något slag. Liten "sockerbit" fungerar. Glöm Wago el liknande i detta fall.
Firman jag jobbade på hade många kunder med gamla kåkar, vi stötte ofta på den här modellen på dosor.
Men jag ser inget problem att få plats med en lös liten extra plint av något slag. Liten "sockerbit" fungerar. Glöm Wago el liknande i detta fall.
Firman jag jobbade på hade många kunder med gamla kåkar, vi stötte ofta på den här modellen på dosor.
Jepp.
Att försöka få bort dem är givetvis dumt och kommer oftast misslyckas. Att använda mantelklämmorna som är i grunden en mycket bra förbindning och lägga en ubåt för jorden däremot bra. Det oberoende om man av olika skäl vill ha klassiskt utseende eller ej, prslinsdosorna har många positiva egenskaper.useless skrev: