992 läst ·
3 svar
992 läst
3 svar
Behövs ny dragning?
God kväll. Håller på med en liten utbyggnad, och har nu en fundering kring elen.
Jag har automatsäkringar på 10a. Då ligger det till enligt följande:
- Säkring nr 1, är kopplad i dagsläget till 3 st uttag. Det som är draget i röret är en fas, en nolla.
- säkring nr 2 och 3. två faser och en jord som i dagsläget är kopplade till ett element på 400v. Varje fas är kopplad till var sin automatsäkring. Men bara en nolla.
Går detta att använda på något sätt. Det ska vara 3 st uttag och 2 spottar. Anledningen till jag frågar är om jag redan nu ska dra en ny kabel som elektrikern sen kan koppla in. Eller räcker det med det som redan finns?
Hoppas ni förstår.
Tack!
Jag har automatsäkringar på 10a. Då ligger det till enligt följande:
- Säkring nr 1, är kopplad i dagsläget till 3 st uttag. Det som är draget i röret är en fas, en nolla.
- säkring nr 2 och 3. två faser och en jord som i dagsläget är kopplade till ett element på 400v. Varje fas är kopplad till var sin automatsäkring. Men bara en nolla.
Går detta att använda på något sätt. Det ska vara 3 st uttag och 2 spottar. Anledningen till jag frågar är om jag redan nu ska dra en ny kabel som elektrikern sen kan koppla in. Eller räcker det med det som redan finns?
Hoppas ni förstår.
Tack!
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det bör räcka med säkring nr 1 om den ledningen kompletteras med en skyddsledare (även om den inte används idag), förutsatt att du inte tänker ansluta flera tunga förbrukare i dessa uttag. Det är lite oklart om det handlar om totalt 3 eller 6 uttag, men även med 6 st så faller det inom tumregeln om max 10 uttag per grupp för småförbrukare.
Låt värmegruppen vara ifred och endast serva värme.
Ok. Det blir 6 st uttag totalt. Och det ska användas som kontor, så det blir inga energislukande maskiner.Bo.Siltberg skrev:
Det bör räcka med säkring nr 1 om den ledningen kompletteras med en skyddsledare (även om den inte används idag), förutsatt att du inte tänker ansluta flera tunga förbrukare i dessa uttag. Det är lite oklart om det handlar om totalt 3 eller 6 uttag, men även med 6 st så faller det inom tumregeln om max 10 uttag per grupp för småförbrukare.
Men skyddsjorden får inte delas med värmegruppen eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Nej, man får inte blanda ihop olika grupper på något sätt, då måste det vara en o samma (flerfas)grupp. Men en trefasgrupp går bort i ditt fall då det är onödigt med en blandning av 400 V och 230 V på gruppen.
Klicka här för att svara