Vi vill placera ett mätskåp någonstans längs uppfarten mot huset, men är lite tveksamma var det bör stå.
Det snyggaste hade kanske varit att placerade så att det kan smälta in i stödmuren (måste ju då dock bära av så att det välter av jorden bakom.) Lämpligt vore väl då att ha det fem meter in på uppfarten så att man kan ställa en bil på laddning där.
Eller hade det varit bättre att placera det nära tomtgräns, vid sopkärlen? Eller en tredje lösning är att placerade i sluttningen vid terraseringen fem meter in på tomten så att det där kan döljas av lite buskar?
Servisen från elbolaget sticker upp i det övre vänstra hörnet.
Det snyggaste hade kanske varit att placerade så att det kan smälta in i stödmuren (måste ju då dock bära av så att det välter av jorden bakom.) Lämpligt vore väl då att ha det fem meter in på uppfarten så att man kan ställa en bil på laddning där.
Eller hade det varit bättre att placera det nära tomtgräns, vid sopkärlen? Eller en tredje lösning är att placerade i sluttningen vid terraseringen fem meter in på tomten så att det där kan döljas av lite buskar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Servisen från elbolaget sticker upp i det övre vänstra hörnet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det tisslas om hårdare tolkning av reglerna för nätkoncession så även om du har bra skäl får du nog förklara för oss varför husväggen inte fungerar i ditt fall.
Det var min nätägare som föreslog detta med markmätarskåp och jag tyckte att det lät väldigt vettigt. Enligt honom finns nästan bara fördelar, man slipper ha en genomföring i fasaden; man kan ha full isolering överallt och det blir ingen fuktanvisning vid mätarskåpet. I framtiden kommer man antagligen ha en elbil och då är det bra att ha skåpet med trefasuttag längs uppfarten.
Nätägaren tillåter inte att man sätter upp fasadmätarskåpet tillfälligt utan i så fall måste man betala för två anslutningar, besök och elinstallationer, totalt sätt så blir det dyrare mätarskåpet billigare.
Nätägaren tillåter inte att man sätter upp fasadmätarskåpet tillfälligt utan i så fall måste man betala för två anslutningar, besök och elinstallationer, totalt sätt så blir det dyrare mätarskåpet billigare.
Reglerna om nätkoncession gäller ju bara för starkström, under 1000 volt är det ju lågspänning och borde ju då inte omfattas oavsett hur de tolkar reglerna? Missar jag något?
Anledningen till att jag inte vill ha fasadmätarskåp är väl främst av anledningarna ovan. Det känns dessutom bra att ha mätskåpet långt från huvudbyggnaden vid framtida service. Tänker då att elbolaget kan parkera på gatan och fixa direkt vid tomtgräns istället för att de ska klampa runt i trädgården. Sen känns det som att elbilarna är på frammarch och då är det inte fel att ha ett trefas uttag längs uppfarten.
Anledningen till att jag inte vill ha fasadmätarskåp är väl främst av anledningarna ovan. Det känns dessutom bra att ha mätskåpet långt från huvudbyggnaden vid framtida service. Tänker då att elbolaget kan parkera på gatan och fixa direkt vid tomtgräns istället för att de ska klampa runt i trädgården. Sen känns det som att elbilarna är på frammarch och då är det inte fel att ha ett trefas uttag längs uppfarten.
Det Bo skriver är riktigt och ett ganska luddigt, ologiskt hanterande blir följden i praktiken. Dock ska du vara nöjd att nätägaren själv är inne på detta då behöver du inte diskutera, hävda något alla nöjda. Så väck inga björnar när du har sån tur att inga ryttare trätt in i bilden, konstigt nog skulle jag säga de strävar efter likformighet i hur detta hanteras åtminstone bland de större aktörerna.
Men borde inte en villatomt räknas som ett inhägnat område dit inte allmänheten har tillträde?
I så fall borde det inte vara något problem enligt 7 §:
7 § Ett internt nät inom ett inhägnat område som är avsett för innehavarens egen räkning och dit allmänheten inte äger tillträde får byggas och användas utan nätkoncession.
Det de vill komma åt är väl egentligen fastigheter med flera bostadshus som annars skulle kunna dela på en mätare och ett elabonnemang.
7 § Ett internt nät inom ett inhägnat område som är avsett för innehavarens egen räkning och dit allmänheten inte äger tillträde får byggas och användas utan nätkoncession.
Det de vill komma åt är väl egentligen fastigheter med flera bostadshus som annars skulle kunna dela på en mätare och ett elabonnemang.
Redigerat:
Ev skarv av servicen ska du inte ha några bekymmer om det sköter nätägaren den dag dom ska koppla in strömmen. Det du ska göra är att lägga kabelrör från den punkt där kabeln ligger i dag och till mätarskåpet. Från mätarskåpet ska du även lägga markrör fram och in i huset, men det har din elektriker koll på. Jag tycker inte att du ska ha markskåpet där du har stödmuren, blir det i framtiden nått problem är det betydligt besvärligare att tex byta kabel om röret skadats.
Det finns beslut i liknande frågor från EMI och det är därför ingen tvekan om att formellt är denna typ av skåp inte tillåtna i ditt fall. Samma irrationella tolkningar gäller tom om du placerar ett fasadmätarskåp på garaget om det inte är en del av bostadshuset, så var nöjd med att din motpart ännu inte anammat regelverket. Nu kan och får man hoppas att det kommer till en ändring i praktiken för tex dessa markskåp är ju en utmärkt lösning många gånger.Kallebo skrev:Men borde inte en villatomt räknas som ett inhägnat område dit inte allmänheten har tillträde?
Jag tror inte du ska ha så stora bekymmer om placeringen av skåpet, men för att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska prata med den elfirma som du tänker anlita. Dom vet vad som gäller hos er och har säkert en bra kontakt med nätägaren. Och en behörig elinstallatör måste du ju i alla fall ha för att överhuvud taget få någon ström inkopplad, i alla fall om det inte gäller en ren byggström som vem som helst brukar kunna beställa.
Eftersom du redan fått positivt besked av nätägaren får du ta det som så, det är ingen som kan lasta dig för att de inte följer regelverket som styr dem. Var glad att det går så obyråkratiskt och placera det där det passar i samråd med som elmont skriver den som handhar ärendet för din räkning mot elleverantören.Kallebo skrev:
Tack, men eftersom det ändå är formella tveksamheter kring lagligheten tycker jag att det vore bäst om jag sätter det på ett sätt så att det inte behöver komma upp till diskussion om någon skulle tycka att placeringen är märklig. Det är ju fler än nätägaren som kommer att se det om man säger så...
Men sätter jag skåpet precis i hörnet precis vid huset så att det står mellan (på!?) stödmuren (typ 10 cm hög där) och fönstret, så kommer det inte att synas speciellt mycket, men är ändå relativt lättåtkomligt från både uppfarten och trädgården. Under byggtiden står det centralt och när huset är färdigbyggt sitter det på ett smidigt ställe för att kunna dra markrör till framtida komplementbyggnader, ljusstolpar etc.
Desto mer jag har tänkt på det desto fler fördelar har jag börjat se med ett markplacerat elmätarskåp.
Ska ringa några elfirmor imorgon och höra vad de tycker.
Men sätter jag skåpet precis i hörnet precis vid huset så att det står mellan (på!?) stödmuren (typ 10 cm hög där) och fönstret, så kommer det inte att synas speciellt mycket, men är ändå relativt lättåtkomligt från både uppfarten och trädgården. Under byggtiden står det centralt och när huset är färdigbyggt sitter det på ett smidigt ställe för att kunna dra markrör till framtida komplementbyggnader, ljusstolpar etc.
Desto mer jag har tänkt på det desto fler fördelar har jag börjat se med ett markplacerat elmätarskåp.
Ska ringa några elfirmor imorgon och höra vad de tycker.
Klicka här för att svara