Hej!

Jag styr min hallbelysning med trappbrytare, en i hallen och en på plan 2. Tidigare när båda brytarna varit släckta så har det räckt att jag tänder en av dem så lyser det. Nu lyser det bara i en tiondels sekund (blinkar till) när jag tänder den ena. Om jag tänder båda så lyser det konstant som det ska, men då tappar man ju hela nyttan med trappbrytare. Blinket uppstår oavsett om jag använder brytaren där upp eller där nere.

Detta började efter att jag hade en elektriker på plats för ett tag sedan. Han var där för att koppla diskmaskinen till en egen säkring (en befintlig som inte användes). Jag har pratat med honom, men han menar på att det inte har något med hans insats att göra.

Några teorier?

Det låter som en felkopplad trappbrytare och det kan knappast ha nått med diskmaskinens omkoppling att göra. Men det är väl "bara" att öppna brytarna och kolla att brytarna är rätt kopplade och att dom är hela.

• Gilla
peolalfa
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det låter som en felkopplad trappbrytare och det kan knappast ha nått med diskmaskinens omkoppling att göra. Men det är väl "bara" att öppna brytarna och kolla att brytarna är rätt kopplade och att dom är hela.
Tack för ditt svar. Jag ska be någon kunnig öppna dem och kika. Det konstiga är att de har funkat tidigare, och all elen drogs om i huset för < 10 år sedan. Men visst är det skumt att belysningen tänds en liten stund?

Om diskmaskinen har legat på samma grupp som belysningen kan ju elektrikern kopplat om i någon dosa och gjort en felkoppling men det är rätt långsökt.

• Gilla
peolalfa
  • Laddar…
Antingen har han lyckats koppla om några kablar i någon dosa, eller så har någon av brytarna gått sönder.
svårt att veta när man inte ser helheten i det hela.

Det låter mest som att en brytare är trasig.

H hempularen skrev:
Det låter mest som att en brytare är trasig.
Jag tror inte det eftersom båda brytarna funkar perfekt så länge den andra är tänd.

peolalfa peolalfa skrev:
Jag tror inte det eftersom båda brytarna funkar perfekt så länge den andra är tänd.
Fast de funkar ju därmed inte eftersom de ska funka perfekt utan att båda brytarna står i rätt läge.
Lite konstigt resonemang, jag tror den är hel eftersom den fungerar på fel sätt :-)

M MatCan skrev:
Fast de funkar ju därmed inte eftersom de ska funka perfekt utan att båda brytarna står i rätt läge.
Lite konstigt resonemang, jag tror den är hel eftersom den fungerar på fel sätt :)
Det finns ju mycket mellan de två brytarna som kan vara felkopplat. Brytarna verkar vara i hela. Eftersom båda funkar när den andra är tänd måste ju det betyda att båda brytare gick sönder precis samtidigt, det verkar väl långsökt?

5
Har du tillgång till instrument så mät istället. Så här ser en vanlig trappkoppling ut.
Mät på samtliga in och utgångar vartefter du ändrar brytarna.
Det kommer att spara din tid och det blir inte bara massa gissningar på vad som kan vara fel.:) Schema över en trappkoppling med två strömbrytare och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Har du tillgång till instrument så mät istället. Så här ser en vanlig trappkoppling ut.
Det kommer att spara din tid och det blir inte bara massa gissningar på vad som kan vara fel.:)[bild]
Det ska jag testa, tack :)

5
peolalfa peolalfa skrev:
Det ska jag testa, tack :)
Skriv och ladda upp bilder när du ska mäta, om du kör fast.

• Gilla
peolalfa
  • Laddar…
Har du nyligen bytt till LED lampa? I så fall prova med en vanlig lampa för att eliminera induktionsström.

5 50procent skrev:
Det kommer att spara din tid och det blir inte bara massa gissningar på vad som kan vara fel.:)[bild]

Har googlat lite, men fattar inte riktigt hur jag ska mäta. Är det en multimeter jag ska använda? Spelar det ngn roll vilka värden jag får eller bara att där finns ett värde över huvud taget?

L Leif i Skåne skrev:
Har du nyligen bytt till LED lampa? I så fall prova med en vanlig lampa för att eliminera induktionsström.
Tack för svaret. Nej jag har inte bytt ngt. Det hände efter att elektriker rotat runt i dosan, men det kan ju vara ett sammanträffande.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.