Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte krångla till det med olika spänningar. Manövrera reläer, kontaktorer med 230 VAC och som nämnts märk upp och placera delarna vettigt så blir det riktigt bra. En viktig sak som ibland missas är att du får med och använder nollan från matande ände.
Jadu, vad det gäller regler och sånt så är det ju helt tillåtet.
Men själv tycker jag det är bra att i möjligaste mån undvika främmande spänning.

För oss som gräver i apparatskåp är det ju väl känt att det rätt ofta förekommer främmande spänning och man är ju lite försiktig av den anledningen. Men i bostäder, villor och så är det inte så vanligt, och kan vara lätt att missa.

I princip håller jag med dig, men jag håller även på min egen linje. Går det att undvika främmande spänning någorlunda lätt är det bra att undvika det.
Jag hade ju som sagt redan en 8V ringledningstrafo i min central, så det handlade i mitt fall endast om att köpa rätt slags relä/timer/trappautomat/pryl ...

Konsensus verkar i alla fall vara att det är helt tillåtet, sedan varierar det lite i utförandet. Jag tror att jag kanske kommer gå på Mikael_L's linje, om inte annat för att jag gillar att ha många prylar. Hur som helst ligger detta ett bra tag i framtiden, jag var mest intresserad av att veta om det var möjligt/tillåtet öht. Jag tackar så mycket för hjälpen.

Forumets elgudar hör bön, halleluja!

Mikael_L
Ja det är åtminstone helt klart inte förbjudet på något vis.

Man kanske vill försöka säga att det inte hör till "god elsäkerhetsmässig praxis", men nej, även det argumentet faller platt, ty det är en ganska vanlig grej att stöta på, kanske inte så ofta i privatbostäder, men dock i alla andra sammanhang.

Sen har vi det grundläggande mantrat, att "elinstallationen ska erbjuda god säkerhet för människor, djur och egendom". Och det fixar man först och främst genom ett bra utförande, dvs använda rätt kabel, rätt prylar, rätt skydd, koppla allt noggrant osv, dvs inget som skiljer från någon annan elinstallation. Och vill man förstärka skyddet lite extra så kan man gärna komplettera med någon skylt eller liknande som varnar för förekomst av främmande spänning - så är man helt hemma.

Så det enda jag egentligen kan säga är; Är det ungefär lika lätt att få samma funktion utan att få "främmande spänning" så kan man ganska gärna välja detta utförande.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Konsensus verkar i alla fall vara att det är helt tillåtet, sedan varierar det lite i utförandet. Jag tror att jag kanske kommer gå på Mikael_L's linje, om inte annat för att jag gillar att ha många prylar. Hur som helst ligger detta ett bra tag i framtiden, jag var mest intresserad av att veta om det var möjligt/tillåtet öht. Jag tackar så mycket för hjälpen.

Forumets elgudar hör bön, halleluja!
Du kan/bör även med Mikaels reläer bygga och märka på samma sätt som om det vore 230 V. Det han nämner i senaste inlägget är bra och vad man kan tänka på i såna här fall. Just det med är det i stort lika enkelt givetvis ska man då göra så.

5
Tydlighet och uppmärkning skall heller inte glömmas.
Sätt en klisterlapp "Främmande spänning" på centralen.

Jo, det tänkte jag såklart göra även om det blir klenspänning

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men själv tycker jag det är bra att i möjligaste mån undvika främmande spänning.

För oss som gräver i apparatskåp är det ju väl känt att det rätt ofta förekommer främmande spänning och man är ju lite försiktig av den anledningen. Men i bostäder, villor och så är det inte så vanligt, och kan vara lätt att missa.
Jag drar också gärna en lans för den ståndpunkten. Jag höll ju på att ta livet av mig pga främmande spänning i ett styrskåp när jag arbetade som industrielektriker. Även om jag var betydligt yngre och dummare då, och naturligtvis är bränd (i dubbel bemärkelse!) av den erfarenheten, så är det ändå en idé att försöka undvika det i en bostad. Vet inte med mig att jag stött på det där faktiskt, så vanligt är det iaf inte. Blir nog lätt ett försåt av en sådan installation.

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag höll ju på att ta livet av mig pga främmande spänning i ett styrskåp när jag arbetade som industrielektriker.
Ja det var ju dumt. Låter som att du blev utskickad på jobb på egen hand alldeles för tidigt, alltså egentligen ett fel i arbetsledningen.
För med en liten uns erfarenhet så vet man att det är nästan större chans att det finns främmande spänning i ett styrskåp i en industri, än att det saknas. :)

Men det är kanske symptomatiskt för hur det låg till på den tiden. Jag kan inte minnas att jag heller fick någon direkt duvning i alla saker att tänka på när jag började som svagströmmare i min ungdom, man hängde med några andra unga grabbar som också hade klent konsekvenstänk i några dagar, sen började man ju rota på egen hand alltmer.
Jag berättade ju liksom inte heller för chefen om när jag fått mig en "pärla", det var ju bara sånt som hände ibland.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var ju dumt. Låter som att du blev utskickad på jobb på egen hand alldeles för tidigt, alltså egentligen ett fel i arbetsledningen.
För med en liten uns erfarenhet så vet man att det är nästan större chans att det finns främmande spänning i ett styrskåp i en industri, än att det saknas. :)

Men det är kanske symptomatiskt för hur det låg till på den tiden. Jag kan inte minnas att jag heller fick någon direkt duvning i alla saker att tänka på när jag började som svagströmmare i min ungdom, man hängde med några andra unga grabbar som också hade klent konsekvenstänk i några dagar, sen började man ju rota på egen hand alltmer.
Jag berättade ju liksom inte heller för chefen om när jag fått mig en "pärla", det var ju bara sånt som hände ibland.
Du har rätt i allt du skriver! ;) (Och jag har samma erfarenheter som du. Det här var dessutom på åttiotalet, när en hel del trots allt var annorlunda. Vet inte om vi skulle tolerera den skadefrekvensen som var bland värnpliktiga i försvaret idag t ex.)

Men främst skulle jag säga att det bottnade i ungdomligt oförstånd samt odödlighetskänsla med åtföljande konsekvenstänk. Det är bara en sak som hjälper mot det; ålder! ;)

Vi kan ju se lite på vad det kan innebära vid några olika enkla fel. Dvs att man bör undvika främmande spänning oavsett nivå, den är ju lika främmande vid 12 V och ledare finns mellan de två punkterna. Det tangerar också temat kring jordad pol i manöverkretsar eller föralldel om jordning krävs, är nyttigt i system som ibland är uppe här. Och så lite olika sätt för TS lösning med någon låda, skild placering i en befintlig central osv.

Om någon tycker det är intressant så skriv in lite att börja med. Jag kan lägga in några fall sen jag sett likt det LS-A nämnde och i liknande ålder på de inblandade. Där enkla misstag gav oanade och farliga konsekvenser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.