Hej,

Inför förberedelse för elektrikern så tänkte jag dra jordkabel i befintliga kabelrör som går i väggen/golvet för att spara eventuell tid på fakturan om något skulle dra på tiden.

Och mycket riktigt hade jag fattat rätt misstankar att något skulle dra ut på tiden. Jag har kunnat dra en del jordkablar men den absolut sista, som förbinder ett uttag till en annan, har kärvat helt och hållet. Den går inte att rycka på alls. Jag har ju då försökt använda dragkrok men fiskar istället upp rost på kroken. Kroken stannar halvvägs, men från andra öppningen stannar den efter 15cm... Så kroken kommer inte heller förbi.

Att försöka använda den gamla tråden går absolut inte heller då den inte vill röra sig en mm, trots att avståndet bara en meter från dosan till uttaget!! Hur sjukt som helst att kabeln är fast. Det är 16mm metallrör med 2 st 1.5mm2 som finns i detta rör.

Har något ett bra tips hur jag ska lösa detta? Inget verkar fungera och jag har försökt i timmar.

Hjälp!

Redigerat:
C
Röret har nog blivit klämt, stukat eller genomskruvat. Om det är tvärstopp är det inte så mycket annat att göra än att mäta ut stoppet och öppna upp väggen där. Om du inte kan tänka dig en utanpåliggande kabel förstås.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hur ser elektriker på att dra kablar i befintliga stålrör idag?
På några få ställen i mitt hus är de kvar. Bland annat till utebelysningen. Vore skönt att slippa ta bort de.

Hej,

Jag hoppas gärna att det är inget av de ovanstående problemen... Metallröret ligger i betongvägg av bärande karaktär (BRF lgh) blir ju att bila bort en hel del för att förlägga nya rör i så fall... Men det känns ju väldigt omständigt.

Finns det ingen annan smart lösning för att få kabeln igenom? :(

Med tryckluft kan det få bort skrot om det sitter måttligt.
Utanpåliggande är inte fult!

Protte

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
C
A Abraham_E skrev:
Metallröret ligger i betongvägg av bärande karaktär (BRF lgh) blir ju att bila bort en hel del för att förlägga nya rör i så fall...
Du bilar så klart inte upp mer än att det går att reparera det befintliga röret. Behöver inte blir mer än ett hål på kanske 10cm i diameter.

prototypen prototypen skrev:
Med tryckluft kan det få bort skrot om det sitter måttligt.
Utanpåliggande är inte fult!

Protte
Bra idé. Jag har en kompressor som jag kan utnyttja för detta ändamål!

Några fler tips från våra kära elektriker? :D

Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur ser elektriker på att dra kablar i befintliga stålrör idag?
På några få ställen i mitt hus är de kvar. Bland annat till utebelysningen. Vore skönt att slippa ta bort de.
Ska man vara petig så är det inte godkänt med FK i metallrören:
YrzEskMYUlWNWPtO-T5pIWf5UnoZO8rvD_9LBPqWTPDTEIWNSBk7eRI9c9E-VsBpFUAqLLfHHa6iXZBHuPM7=l80-w465-h472-nu

Men kabel, t.ex. EXQ, EXLQ, EQLQ i metallröret är godkänt
nexan_kabelis.jpg

Hyr en "riktig" bilmaskin så tar det inte så lång stund.

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

[bild]
Har reglerna alltid varit så?

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

[bild]
Skulle nog behöva ett utdrag ur standard eller vad som här, vart säger det någonstans att man inte får förlägga FK/FQ i sp-rör eller liknande?

A
Enkel isolering till metallrör känns sisådär, går väl an om man meggar efteråt

FK i metallrör var tillåtet på den tiden de installerades. Reglerna var nog lite slappa på den tiden, men jag hoppas det fanns en paragraf om att dessa rör och dosor endast fick vara berörbara i torra isolerade rum. Det är nog illa att man har enkel isolering på dolda byggnadsdelar - man har ingen aning vad dessa rör kan ligga an mot för något.

Underhåll är alltid tillåtet, dvs byta trådarna i befintliga rör, om man kan uppnå minst samma säkerhet som ursprungligen, helst bättre. Dock pratar TS om jordtråd, vilket jag tolkar som komplettering med jordtråd, vilket får detta med underhåll att falla platt...

Rören är heller inte avsedda att skyddsjordas då skarvar inte är gjorda för det. Däremot kan man behöva skyddsjorda metalldosor ifall de är berörbara, vilket då kan dra med sig rören indirekt. Då kan man se ett "krav" på JFB framför sig för att hålla ned effekten av felströmmar som kan uppstå i rörskarvar.

Men nu är vi kanske lite OT här.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dock pratar TS om jordtråd, vilket jag tolkar som komplettering med jordtråd, vilket får detta med underhåll att falla platt...
Ja, formellt sett är det säkert så, men faktum är att det är så det ser ut i 1000-tals bostäder. Det är helt enkelt inte rimligt att riva halva bostaden.

C cpalm skrev:
Ja, formellt sett är det säkert så, men faktum är att det är så det ser ut i 1000-tals bostäder. Det är helt enkelt inte rimligt att riva halva bostaden.
Oavsett är grunden i så fall för att avvika från det formella som kan vara mer eller mindre vettigt underbyggt att man kan utföra jobbet korrekt. I TS fall ser jag det som att det inte är fallet som oerfaren kring både att byta ledare i rör och hur det kan vara utfört i gamla anläggningar och vilka problem som kan ge allvarligare konsekvenser osv. Nu är det tyvärr knappast någon större skillnad på om TS försöker eller om man tar in en slumpvald nutida elektriker så ingen direkt skugga på TS.

Tex är typen rör en aspekt är de typ SP sk pansarrör är riskerna mindre ärr de typ Bergmann bör man mer veta vad man gör om det inte flyter smärtfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.