Vi skall snart ta ett första grepp i kommande renovering hemma, Vi skall ta ner en vägg mellan tvättstuga om "Matsal" för att göra ett stort rum där vi kan ha matbord och lite fåtöljer. Vad är era tips på placering av eluttag m.m.

Uttag för element, Vi har idag elelement.

Spottar i fönstermsygar, Skall man då även ha lamputtag ovanför fönster?

Skall man sätta eluttag när hörn eller nära fönster?

Datauttag, Såklart, Men hur många?

Uttag för Sonos, Men el och data kanske?

Ta ett snack med den elfirma du tänker anlita, dom är proffs och kan troligen ge dig svar på alla dina funderingar. Det ger även dem en uppfattning om vad och hur dom olika momenten ska lösas och den timmen (eller två) som ni lägger ner på förarbete kommer i slutändan att vara väl investerade pengar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ta ett snack med den elfirma du tänker anlita, dom är proffs och kan troligen ge dig svar på alla dina funderingar. Det ger även dem en uppfattning om vad och hur dom olika momenten ska lösas och den timmen (eller två) som ni lägger ner på förarbete kommer i slutändan att vara väl investerade pengar.
Jag har bra kontakt med elfirman som skall göra jobbet, Men jag vill gärna tänka igenom innan projektering så att vi inte glömmer något. Vi kommer inte göra något själva så den saken får snickaren och elektrikern ta :) Det jag önskar är era tips på smarta lösningar.

BirgitS
Mycket av det du frågar beror på hur det är tänkt att möbleras och vad olika eluttag etc. ska användas till.

C cullberg skrev:
Vi skall snart ta ett första grepp i kommande renovering hemma, Vi skall ta ner en vägg mellan tvättstuga om "Matsal" för att göra ett stort rum där vi kan ha matbord och lite fåtöljer. Vad är era tips på placering av eluttag m.m.

Uttag för element, Vi har idag elelement.

Spottar i fönstermsygar, Skall man då även ha lamputtag ovanför fönster?

Skall man sätta eluttag när hörn eller nära fönster?

Datauttag, Såklart, Men hur många?

Uttag för Sonos, Men el och data kanske?
Skall du ha spottar så skulle jag skippat lamputtagen ovan fönstren, varför skall man då en extra fönsterlampa?

Har du tänkt ha adventsljusstake så behöver du uttag vid fönstren.

Tänk över hur du vill möblera och någon alternativ möblering och placera uttagen efter det.

Uttagen för elelement bär ligga på egen/egna grupper, sedan bör ni tänka på vilken fas ni skall koppla in dem för att ni skall få så jämn belastning mellan faserna som möjligt.

Sedan skulle jag inte placera uttagen i hörnen utan en bit ifrån, det är sällan man placera något som skall kopplas till ett uttag i ett hörn.

Hur man ska göra/vad man ska ha är ju mycket individuellt. Men gör man en installation enligt "Svensk standard" så har man med det mesta som behövs. Sedan kan man sätta lite personlig prägel på anläggningen. Men där är vi alla mycket olika, jag skulle aldrig dra in "ljudanläggningar" i husets rum medan andra tycker det är en perfekt lösning eller en del vill ha spottar i taket medans andra möjligen kan tänka sig någon punktbelysning i form av en spott.
Så fundera i första hand på vad du verkligen vill och inte på vad andra tycker är bra.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte städuttagen i samma höjd som ljusknapparna vid dörrarna. Och takuttagen vid alla tänkbara platser för matbordet. Och en jävla massa uttag där TV ska stå. Och uttag med inbyggd USB nära ett avlastningsbord.

Städuttag brukar man sätta på ca 80-85 cm ög och under brytare

E elmont skrev:
Men gör man en installation enligt "Svensk standard" så har man med det mesta som behövs. Sedan kan man sätta lite personlig prägel på anläggningen.
Instämmer!
När vi lät bygga vårt hus för nio år sedan hade vi inga ritningar alls för el- och VVS-installationer.
Elektriker och rörmokare visste mycket väl vad som skulle göras.
De nda tilläggen i elinstallationen som jag påpekade var ett högt placerat uttag för dammsugaren och ett för laddarna vid hallbyrån.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.