7 650 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Dra kabel via gammal kabelkanal
Jag har funderat på detta, jag vet inte om det någonsin varit tillåtet med FK/EK i stålrör.Bo.Siltberg skrev:
Det man mest hittar är ju OVIR-kabel, som har dubbla isoleringslager, partisolering + mantel.
Ganska säker på att det måste varit tillåtet under skiftet från OVIR till FK och en bra bit framåt. Annars har jag stött på hundratals anläggningar under åren som aldrig varit godkända!Mikael_L skrev:
Ja det har varit tillåtet, skiftet kom av andra skäl när systemen med VP-rör och tillhörande detaljer tog över. Med sedvanlig tröghet finns till och med en hel del från den tiden där rören är SP och dosor plast och omvänt VP-rör med sillburksdosor monterat original och inga efterhandsjobb.Mikael_L skrev:
Där det blivit mer explicit att det är felaktigt ligger inte så långt bak i tiden så det har knappast varit en fråga vid nyinstallation pga det normala skiftet av metoder, material långt tidigare.
Jänkarna har lösa trådar i metallrör och löser problemet med oisolerad jordtråd, blank koppar.
Just bergmanrör är ju isolerade invändigt när det är korrekt gjort. Vi hade i vårt hus huvudsakligen b-rör och gamla plåtdosor (med isoleringspapp i varannan) och vanlig FK. På enstaka ställen, där det var lite krångliga bockningar, satt det VP-rör. Huset byggt 1966.
Många av b-rören var lite stukade redan från början men det gick bra att tråda om det mesta.
Många av b-rören var lite stukade redan från början men det gick bra att tråda om det mesta.
Problemet med B-rör är att den tunna falsade plåten ger rakbladsvassa kanter vid minsta skada eller där någon övergång dras isär osv. Perfekt orörda och varsamt utförd omdragning är det givetvis en fördel med det impregnerade pappret i dem.tommib skrev:
Just bergmanrör är ju isolerade invändigt när det är korrekt gjort. Vi hade i vårt hus huvudsakligen b-rör och gamla plåtdosor (med isoleringspapp i varannan) och vanlig FK. På enstaka ställen, där det var lite krångliga bockningar, satt det VP-rör. Huset byggt 1966.
Nu är det nog ganska få både hempulare och normalelektriker som når upp till din förmåga, noggrannhet och intresse för frågorna och att försöka få det rätt så ditt fall är knappast det typiska.
Pansarrören (som det oftast handlar om) är väl behandlade både in och utvändigt vilket skulle göra verkan av en "blanktråd" osäker, däremot skulle det fungera bättre i dom galvade och gängade OPG rören.
Nu vet jag inte hur det är i just USA men jag har verkat i andra "engelskspråkiga" länder och där har jag inte sett pansarrör utan bara typ OPG.
Jag vet inte säkert när VP rör blev vanliga men skulle gissa någon gång i början av 1960 talet, så hus byggda innan dess har plåtrör i en eller annan form. Jag vet även att i mitten av 60 talet kom en typ av plaströr IP-rör som måste bockas med både fjäder och "mothåll" för att inte brytas av. Dom var svarta och spröda och var inte i bruk så många år.
Nu vet jag inte hur det är i just USA men jag har verkat i andra "engelskspråkiga" länder och där har jag inte sett pansarrör utan bara typ OPG.
Jag vet inte säkert när VP rör blev vanliga men skulle gissa någon gång i början av 1960 talet, så hus byggda innan dess har plåtrör i en eller annan form. Jag vet även att i mitten av 60 talet kom en typ av plaströr IP-rör som måste bockas med både fjäder och "mothåll" för att inte brytas av. Dom var svarta och spröda och var inte i bruk så många år.
Har hus byggt -65, det sitter vp-rör med plåtdosor.E elmont skrev:Pansarrören (som det oftast handlar om) är väl behandlade både in och utvändigt vilket skulle göra verkan av en "blanktråd" osäker, däremot skulle det fungera bättre i dom galvade och gängade OPG rören.
Den metoden är ju inte vanlig i bostäder där tex Romex dras direkt i väggarna nu har ju även den en blank jordtråd och det finns ju sån kabeltyp på närmre håll i Norge också. Oavsett är isoleringen på motsvarande FK/RK oerhört kraftig och slitstark på UL-typerna så den är svår att skada när den dras in i stora knippen i de galvade gängade rören i US influerade länder. Ett oerhört bökigt och svårt sätt att installera i de fallen där det används tex kommersiella byggnader och industrier.Fotografen skrev:
Deras lättare kabel lite likt EKLK för utrymmen de inte kör Romex är inte heller att leka med och blanktråden på plats där också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kikar lite i föreskrifterna från 1960, innan gula boken. De borde ju beskriva dessa tekniker, då de nyttjades frekvent på den tiden.
Och jag hittar detta, som är ett utdrag, tyvärr PDF som bilder, så den är inte så liten, jag har därför rensat bort en massa sidor.
Men i slutet finns speciella regler för torra bostadsrums, resp våta rum så kan man se skillnaden på kabelförläggningskraven där. Samt hela kabelförläggningsavsnittet i övrigt är med.
Jag får det till att det var godkänt med enkelisolerade ledare i metallrör i torra bostadsrum, typ. Dvs i samma utrymmen som man fick ha ojordade uttag.
Och jag hittar detta, som är ett utdrag, tyvärr PDF som bilder, så den är inte så liten, jag har därför rensat bort en massa sidor.
Men i slutet finns speciella regler för torra bostadsrums, resp våta rum så kan man se skillnaden på kabelförläggningskraven där. Samt hela kabelförläggningsavsnittet i övrigt är med.
Jag får det till att det var godkänt med enkelisolerade ledare i metallrör i torra bostadsrum, typ. Dvs i samma utrymmen som man fick ha ojordade uttag.
Okej, hur bra/säkra är dessa rör? Och varför har man bara dragit dessa till elementen och inte resten. Är det för att dom klarar hög belastning/värme bättre?E elmont skrev:
Redigerat:
Dom är bra och varför dom använt plica till elementen vet jag inte men det kanske ligger pansarrör i golvet och att bocka upp dom kan vara lite knölig så man kostade på plica i böjarna för att underlätta lite.
OCH man väljer inte matr. i rör/dosor efter belastning utan alla rör ska med marginal tåla belastningen. Gör dom inte det så har man gjort ett mycket stort fel i planeringen.
OCH man väljer inte matr. i rör/dosor efter belastning utan alla rör ska med marginal tåla belastningen. Gör dom inte det så har man gjort ett mycket stort fel i planeringen.
Klicka här för att svara