1 037 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Dubbla JFB i normcentral
Snart är det dags för elen i min pågående utbyggnad, och jag har en fundering.
Elektriker kommer givetvis sköta arbetet, men jag frågar då jag avskyr att inte ha koll på saker, tycker el är intressant samt att jag inte har så bra erfarenheter av elektriker sen tidigare. Sen så får man ju alltid utmärkt hjälp på detta forum
Centralen matas av TN-S och har 3 skenor. 2 övre skenor är el inomhus och den nedre skenan är för el utomhus. N & PE skena finns både uppe och nere. Tanken är att ha en JFB för elen inomhus samt en för elen utomhus.
Hur bör inkoppling av den andra JFB göras?
Tar man L1 L2 L3 N & PE efter HB men före JFB 1?
Eller tar man faserna från mittersta skenan (som man gör mellan skenor i vanliga fall) och N & PE från deras övre skenor?
Eller nån annan variant?
Elektriker kommer givetvis sköta arbetet, men jag frågar då jag avskyr att inte ha koll på saker, tycker el är intressant samt att jag inte har så bra erfarenheter av elektriker sen tidigare. Sen så får man ju alltid utmärkt hjälp på detta forum
Centralen matas av TN-S och har 3 skenor. 2 övre skenor är el inomhus och den nedre skenan är för el utomhus. N & PE skena finns både uppe och nere. Tanken är att ha en JFB för elen inomhus samt en för elen utomhus.
Eller tar man faserna från mittersta skenan (som man gör mellan skenor i vanliga fall) och N & PE från deras övre skenor?
Eller nån annan variant?
L1, L2 och L3 tar du ut efter huvudbrytaren och till ingångarna på JFB. Du kan bygla vidare från ingången på JFB1 till ingången på JFB2 om du vill. Neutralledaren kan du också bygla vidare på samma sätt men det är viktigt att de efter respektive JFB får en egen separat neutralplint. PE-plinten kan vara gemensam men du kan använda bägge om du byglar ihop dem, det blir förmodligen mest praktiskt nu när du har två PE-plintar i centralen.H hagv skrev:Snart är det dags för elen i min pågående utbyggnad, och jag har en fundering.
Eller nån annan variant?
Det finns flera sätt att rent praktiskt lösa det på genom att använda kabel, fasskenor och överkopplingsbyglar internt i centralen men principen är densamma.
Klicka här för att svara