D Daniel 109 skrev:
Japp, de måste monteras på inkommande kraft.
Yes. Tack.

Lite förvirrad, jag säger och skriver värmepanna men det förvirrar er kunniga? Det är alltså olika saker, elpanna och värmepanna? :seenoevil:

Värmepanna inkluderar många saker, tex en elpanna. Men du skrev värmepump, det är något annat än en elpanna.

D Daniel 109 skrev:
Värmepanna inkluderar många saker, tex en elpanna. Men du skrev värmepump, det är något annat än en elpanna.
Skrev jag ? Oj. Men dåså. Jag har en elpanna, ska försöka komma ihåg det. Så svårt kan det inte vara, haha.

Jag tar och ringer elektrikern och ber han komma och installera sladdhögen.
Men är det värt och be han kolla även så säkringshållarna ser bra ut ?

Strömkännarna ska ingå i installationen, så det borde du kunna reklamera tycker jag.

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
useless useless skrev:
Strömkännarna ska ingå i installationen, så det borde du kunna reklamera tycker jag.
Tack!

Har sett mer än en gammal "elpanna", som är ca 30 cm hög och matas med 3-fas, som sitter monterad ovanpå en varmvattenberedare, som är ca 130 cm hög och rymmer några hundra liter varmvatten. (Elpannan värmer elementen i hsuet, varmvattenberedaren gör det som Du duschar i)

Från inkopplingen, och brytare "0-sommar-vinter" tas sedan EN fas till varmvattenberedaren, kan vara ca 3 kW.

Möjligen har jag sett två faser också, men aldrig 3 faser för varmvattnet.

Om det är så kan det förklara snedlasten.

I läget "sommar" stängs elpannan av, endast varmvattnet är aktivt.

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
Hej!

Nu kommer lite mer pålästa fakta. Jag har sökt fram "installatörshandboken" hos Nibe, och kollat även i produktbladet.

Den elpannan har mycket riktigt en tank för vamvatten, men i den tanken sitter det inte någon separat elpatron, i stället värms det vattnet indirekt av elementvatten som först värmts upp i en elpanna. Samma elpanna som värmer elementen, när den inte behöver jobba med varmvattnet. (lite klurigt, men den här elpannan är i själva verket en halv värmepumpsinstallation - och så jobbar just värmepumpar, exempelvis luft-vatten)

Den elpannan är 3-fasigt kopplad, och jobbar i 7 steg.

Den här tabellen från Nibe visar hus mycket ström som pannan tar ur vilken fas under respektive steg, när pannan är kopplad för max 9 kW (går att bygla ner till max 7 kW också)

Elpatronenselsteg
3x400V(maximaleleffekt,leveranskopplad 9kW)

Eltillsats Max L1 Max L2 Max L3
(kW) (A) (A) (A)
0 0,0 0,0 0,0
2 0,0 8,7 0,0
3 0,0 7,5 7,5
4 0,0 8,7 8,7
5 8,7 7,5 7,5
6 8,7 8,7 8,7
7 8,7 7,5 16,2
9 8,7 16,2 16,2

Som Du ser börjar vid "litet värmebehov" elpannan att ta el från en av faserna (L2), för att i nästa två steg öka till två faser (L2 och L3), och först när den anser att det behövs ström från 4:e steget kommer alla tre faserna att belastas.

Jag är rätt övertygat om att bastuaggregatet är symetriskt, 3-fasigt, men här har Du fakta till varför en huvudsäkring ligger före.

Din panna har för övrigt ett inställbart "lyx-läge" som förvärmer varmvattenberedaren extra, dvs laddar upp energi i varmvatten inför ett planerat större varmvatten uttag, kanske vore det en bra ide att nyttja före stora bastukvällar!

Med inkoppling av strömvakterna till pannan borde det lösa sig - pannan får värma när bastun vilar sig, och då kan den få ta ett par steg högre än annars, men det styr den ju själv.

• Gilla
Anna84
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Hej!

Nu kommer lite mer pålästa fakta. Jag har sökt fram "installatörshandboken" hos Nibe, och kollat även i produktbladet.

Den elpannan har mycket riktigt en tank för vamvatten, men i den tanken sitter det inte någon separat elpatron, i stället värms det vattnet indirekt av elementvatten som först värmts upp i en elpanna. Samma elpanna som värmer elementen, när den inte behöver jobba med varmvattnet. (lite klurigt, men den här elpannan är i själva verket en halv värmepumpsinstallation - och så jobbar just värmepumpar, exempelvis luft-vatten)

Den elpannan är 3-fasigt kopplad, och jobbar i 7 steg.

Den här tabellen från Nibe visar hus mycket ström som pannan tar ur vilken fas under respektive steg, när pannan är kopplad för max 9 kW (går att bygla ner till max 7 kW också)

Elpatronenselsteg
3x400V(maximaleleffekt,leveranskopplad 9kW)

Eltillsats Max L1 Max L2 Max L3
(kW) (A) (A) (A)
0 0,0 0,0 0,0
2 0,0 8,7 0,0
3 0,0 7,5 7,5
4 0,0 8,7 8,7
5 8,7 7,5 7,5
6 8,7 8,7 8,7
7 8,7 7,5 16,2
9 8,7 16,2 16,2

Som Du ser börjar vid "litet värmebehov" elpannan att ta el från en av faserna (L2), för att i nästa två steg öka till två faser (L2 och L3), och först när den anser att det behövs ström från 4:e steget kommer alla tre faserna att belastas.

Jag är rätt övertygat om att bastuaggregatet är symetriskt, 3-fasigt, men här har Du fakta till varför en huvudsäkring ligger före.

Din panna har för övrigt ett inställbart "lyx-läge" som förvärmer varmvattenberedaren extra, dvs laddar upp energi i varmvatten inför ett planerat större varmvatten uttag, kanske vore det en bra ide att nyttja före stora bastukvällar!

Med inkoppling av strömvakterna till pannan borde det lösa sig - pannan får värma när bastun vilar sig, och då kan den få ta ett par steg högre än annars, men det styr den ju själv.
Tack! Jag har lärt mig mycket idag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.