Är det någon mening med att ha en sådan här i uttaget? Den röda lampan på den lyser inte. Betyder det att den är trasig? Hur vet man om den fungerar? Det enda som sitter inuti är två komponenter i serie mellan anslutningarna och parallellt lampan i serie med ett motstånd. Jorden är inte kopplad till något.
Eluttag med röd indikatorlampa som inte lyser, eventuell funktionsfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett eluttag med en ej lysande röd lampa, eventuellt trasig, otydliga komponenter inuti.
Skapa konto

Är inte jorden kopplad i prylen så är det ju ett lagbrott!

För att dom (finskydden) ska fungera optimalt så bör dom föregås av grovskydd och mellanskydd, annars är risken stor att dom förbrukas/går sönder vid första åsköverspänningen.

Ta en kik på https://elrond.se/fakta/overspanningsskydd-askskydd/

M mlkjhr skrev:
Är inte jorden kopplad i prylen så är det ju ett lagbrott!
Jag tror TS menar att jorden inte är kopplad till någon komponent inne i överspänningsskyddet, däremot är inkommande & utgående jord förbundna med varandra.

Så nej det är inget lagbrott i så fall.

• Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Insidan.
Insidan av en vägguttag med synliga komponenter som kopplingsklämmor, elkablar och kretskort.
Skapa konto

Den vita till vänster är ett gasurladdningsrör och den blåa en varistor, båda gör egentligen samma sak (väldigt förenklat), dom kortsluter över en viss spänning.
Så dom hjälper i allra högsta grad.
Lampan lyser bara för att påvisa att spänningen är på.
Mot jord är det ingen idé att kortsluta, det är mellan fas och nolla som det inte får bli för hög spänning så att saker som är inkopplade går sönder.

• Gilla
alm82 och 1 till
  • Laddar…
Det portabla överspänningsskydd som jag har, har koppling mot jord, själva gasurladdningsröret leder av mot jord.
Portabelt överspänningsskydds kretskort med märkningar L, N, GN, komponenter som varistorer, säkringar och motstånd.
Skapa konto

Portabelt överspänningsskyddets kretskort med markerade anslutningar för jord, fas, nolla och skydd OK.
Skapa konto

”Skydd ok” menas film lampan som lyser när skyddet är okay.
PE= jorden ansluten, samt ena änden på gasurladdningsröret.
L & N = fas & nolla anslutna här.
Motståndet R2 är i serie med ”skydd ok”.
Direkt efter L & N är det var sin ”FS” som jag tror är säkringar, det är efter dom som ”skydd ok” är inkopplad.
Efter säkringarna sitter var sin varistor som har var sitt ben ihop med den andra samt ena benet på gasurladdningsröret.

På den jag har lyser inte lampan. Jag tror den kom i någon låda med prylar som min pappa ropade in på auktion för några decennier sedan. Det jag funderar på om det är skräp att kasta eller om jag lika gärna kan koppla in den före kontakten till datorn, för komponenterna som skyddar kan ju vara hela?

Man ser att glimlampan är svart.

Det tråkiga med gasurladdningsrören är att man inte kan mäta om dom är hela eller inte. Det enda sättet att kontrollera om dom är hela eller inte är med förstörande provning, då kan man se om den var hel vid provningstillfället eller inte.

C
Demmpa Demmpa skrev:
Direkt efter L & N är det var sin ”FS” som jag tror är säkringar, det är efter dom som ”skydd ok” är inkopplad.
FS1 och 2 är termiska säkringar som är monterade mot varistorerna. Syftet är att bryta matningen om varistorerna blir alltför varma pga långvarig överspänning eller att de börjar bli "utslitna".

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jag har testat några sådana överspänningsskydd som OK-lampan slutat lysa på men inte funnit något fel, annat än att just lampan gett upp. Testet gjort med en isolationsmätare, 1000 V. Varistorerna klipper fortfarande fint. Gasurladdningsröret vet jag inte. Mätte bara att spänningen klipptes ned. Man kan nästan tro att tillverkarna medvetet konstruerar skydden så att lampan ger upp i förtid, trots att skyddet fortfarande är intakt. I någon modell vill jag minnas att förkopplingsmotståndet till OK-lampan var lägre än det till ON-lampan...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
optimum
På första bilden ser det ut som den är trasig i botten där kontakten ska sättas.
Du undrar om man fortfarande kan använda den.

Skulle avråda från att använda trasiga el-prylar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.