Här om man upptäcker tex 16, 25, 20A och kunden betalar för 16 eller 20A, då får kunden ett brev med att vid datum xxx har det noterats att det sitter 25A och från och med det datumet får kunden betala för 25A sedan måste det gå 12månader innan en sänkning kan göras eftersom så kallad "säsongs höjning/sänkning inte är tillåtet"
har inte hört att det gått till polisärende.

5
Sorry om jag blev en partypooper @tommib :sweat::)
HSP hann före, men det var väl lite det som HSP skriver om som jag var inne på och tänkte skriva och som var anledningen till varför jag ens googlade det.
Nätbolaget/en borde ju rimligtvis räkna på och ha koll på hur mycket effekt deras kunder behöver eller ens kan ta ut och anpassa det därefter.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Sorry om jag blev en partypooper @tommib :sweat::)
HSP hann före, men det var väl lite det som HSP skriver om som jag var inne på och tänkte skriva och som var anledningen till varför jag ens googlade det.
Nätbolaget/en borde ju rimligtvis räkna på och ha koll på hur mycket effekt deras kunder behöver eller ens kan ta ut och anpassa det därefter.
Ja. nätberäkningar görs med uppgifter bland annat kunders mätarsäkringar och servissäkringar, årlig energiförbrukning, säkringar i kopplingspukter efter linjen samt utgående grupp i transformatorn. ledningslängder, areor mm,
Vid säkringshöjning ska eller åtminstone bör man räkna på maximala möjliga effektökningen just i den punkten höjningen sker.
detta för att upptäcka om någon säkring längre upp i nätet börjar gå på gränsen. och måste en sådan höjas då måste man även titta på utlösningsvilkoren för de andra anslutningspunkterna.
Man räknar vanligtvis upp till närmsta trafo. även belastningsgraden på transformatorn beaktas.
Beräkningsprogrammet hämtar uppgifter från anläggningsdatabasen där bland annat uppgifterna finns om kundens säkringsstorlek.

Få se vad de nya mätarna kan bidra till beräkningsprogrammen, jag tror det blir till det bättre då man kanske kan få in lite mer realtidsvärden och verkliga förbrukningsmönster.

nu blev det lite väl "off topic" sorry för det

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
H HSP skrev:
Ja. nätberäkningar görs med uppgifter bland annat kunders mätarsäkringar och servissäkringar, årlig energiförbrukning, säkringar i kopplingspukter efter linjen samt utgående grupp i transformatorn. ledningslängder, areor mm,
Vid säkringshöjning ska eller åtminstone bör man räkna på maximala möjliga effektökningen just i den punkten höjningen sker.
detta för att upptäcka om någon säkring längre upp i nätet börjar gå på gränsen. och måste en sådan höjas då måste man även titta på utlösningsvilkoren för de andra anslutningspunkterna.
Man räknar vanligtvis upp till närmsta trafo. även belastningsgraden på transformatorn beaktas.
Beräkningsprogrammet hämtar uppgifter från anläggningsdatabasen där bland annat uppgifterna finns om kundens säkringsstorlek.

Få se vad de nya mätarna kan bidra till beräkningsprogrammen, jag tror det blir till det bättre då man kanske kan få in lite mer realtidsvärden och verkliga förbrukningsmönster.

nu blev det lite väl "off topic" sorry för det
Hoppas att de nya mätarna funkar som tänkt sen då, kul med lite input. Även om det var ganska så långt ifrån TS ämne.:D

Mikael_L
H HSP skrev:
Det är olovlig energiavledning vid isättning av större säkring än man betalar för.
Även om man betalar för själva förbrukningen så betalar man inte rätt taxa för det maximalt möjliga effektuttaget.
Dvs man kan nyttja ett högre effektuttag än vad man betalar för.
Och då ska jag dra slutsatsen att hos en nätägare som har samma taxa för alla säkringar så är det tillåtet att sätta i högre säkringar utan att meddela, inget brott eller fel med det ...

• Gilla
tommib
  • Laddar…
H HSP skrev:
Här om man upptäcker tex 16, 25, 20A och kunden betalar för 16 eller 20A, då får kunden ett brev med att vid datum xxx har det noterats att det sitter 25A och från och med det datumet får kunden betala för 25A sedan måste det gå 12månader innan en sänkning kan göras eftersom så kallad "säsongs höjning/sänkning inte är tillåtet"
har inte hört att det gått till polisärende.
Då kan man alltså säkra upp och strunta i att anmäla det så kan man komma billigare undan i flera år utan att det upptäcks.

Mikael_L
useless useless skrev:
Då kan man alltså säkra upp och strunta i att anmäla det så kan man komma billigare undan i flera år utan att det upptäcks.
I praktiken är det troligen så det oftast sköts, men det finns ju absolut ingen garanti för att man kommer så enkelt och billigt undan. Energileverantören får antagligen rätt stora befogenheter så fort man tallat på deras prylar. De kan säkert stänga av elen helt, ifall de blir tillräckligt förbannade.

tommib
Ja, alltså, egentligen är detta ett rejält sidospår och jag tror säkert att många andra är mer kunniga än mig på området. Jag kan dock inte släppa det riktigt. Om man läser texten i BRB så är det avledningen av energi utan betalning som är brottet. Om allt går genom mätaren så betalar man ju för energin, det är endast maxeffekten som skiljer. Jag invänder inte mot att det kan vara eller är en betydande olägenhet för nätägaren men jag kan inte se att det skulle vara ett brott i BRBs mening på grund av detta eftersom nätdimensineringsproblem för elleverantörein inte tas upp där. Däremot är det definitivt ett avtalsbrott, man tar ut mer än man får momentant (men man betalar för det) och orsakar problem enligt ovan.

I vanlig ordning är juridik en bedömningssport så det skulle vara kul att se om det fanns någon vägledande dom. Jag har varken tillgång till eller förmåga att söka i lämpliga databaser. De två som dyker upp via lagen.nu handlar båda om att man har gått förbi eller manipulerat mätaren. Jag hittar inget om att "bara" säkra upp.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Magnus E K
Om tidigare ägare har säkrat upp en fas utan att anmäla detta till nätägaren, är det då tillåtet (bortsett från elbehörigheten) för nye ägaren att göra en korrekt nedsäkring? Dvs, inte bara skruva i en mindre säkring utan byta till en mindre passdel så att allt ser rätt ut igen? Har redan fixat detta kort efter att jag flyttade in, blev bara nyfiken på om jag begått ytterligare något brott utan att veta om det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då ska jag dra slutsatsen att hos en nätägare som har samma taxa för alla säkringar så är det tillåtet att sätta i högre säkringar utan att meddela, inget brott eller fel med det ...
Kollade i allmänna avtalsvillkoren för mitt privata abonnemang där står följande.

"Konsumenten ansvarar för att ha rätt avgiftsbestämmande passdel och säkring. Ändring av avgiftsbestämmande passdel eller säkring får ske endast efter elnätsföretagets medgivande"
Man kan tolka det som även om avgiften är samma så är passdelen oavsett storlek avgiftsbestämmande och därmed anmälningspliktig.

När jag bodde i ett annat nätområde var det samma avgift på 16 och 20A och det krävdes alltid anmälan från installatör.

Det har med att nätbolaget behöver ha koll på nätets alla uttagspunkters möjliga effektuttag. Detta för att kunna bygga nätet med hållbar sellektivitet.

.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nog kan elnätsbolaget ta i om de vill. Före texten nedan står det lite om bristande betalning..... sedan kommer detta......
"Frånkoppling får även ske när konsumenten åsidosätter villkor i avtal beträffande den el som elnätsföretaget överför till konsumenten"

"Återinkoppling sker först då konsumenten uppfyllt samtliga sina förpliktelser enligt avtalet samt betalat skälig ersättning för elnätsföretagets kostnader som föranletts av åtgärder för frånkoppling och återinkoppling"

Vet att vid "ren stöld" så kopplas elen från samma dag som det uppdagas... med krav att mätplats åtgärdas med hjälp av en installatör, sitter mätaren inomhus ska den även flyttas ut.

En fundering är hur många som drar det till tinget det kanske redan löses ekonomiskt med elnätsbolaget och de kanske då drar tillbaka anmälan, endel kunder kanske "bara" betalar elnätsbolagets krav och vill hålla låg profil. Ska försöka forska lite hur det brukar gå till vid olovlig kraftavledning...

I framtiden blir det kanske svårt för abonnenten att motbevisa av elnätsföretaget insamlad mätdata vid tex för stort effektuttag i förhållande till betald säkringsstorlek.

Redigerat:
Ett förtydligande:
Vid Diazed säkringar "gängsäkringar" så är det passdelen som är avgiftsbestämmande.

Vid knivsäkringar så är det själva säkringen som är avgiftsbestämmande. (Det finns anläggningar med tex. 16A knivsäkringar)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om tidigare ägare har säkrat upp en fas utan att anmäla detta till nätägaren, är det då tillåtet (bortsett från elbehörigheten) för nye ägaren att göra en korrekt nedsäkring? Dvs, inte bara skruva i en mindre säkring utan byta till en mindre passdel så att allt ser rätt ut igen? Har redan fixat detta kort efter att jag flyttade in, blev bara nyfiken på om jag begått ytterligare något brott utan att veta om det.
Kan inte tro att du gjort något annat brott än att ev inte ha auktorisation för själva elarbetet (bytet av passdelen).
Du återställer allt så det blir bra och rätt. "det är konsumentens ansvar står det i mina villkor" Och du ändrar så det blir rätt... och de viste inte att det var fel före din ändring....

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.