Har en gammal elcentral från -63 som elektrikern ville behålla då den är mer brandsäker än en ny i plast. Finns det några nackdelar med en gammal?

JFB är det som står på listan över installation. Alla ledare ligger i VP-rör.

Huset totalrenoverades mellan 63-69 enligt släktningar som ej var födda på den tiden. Men vattenledningar är tidstypiska för den tidsepoken så någonstans på 60-talet vet jag att det är gjort.

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
S
Tja han har väl rätt i sak, plåt brinner ju inte och en plåtcentral har mycket mer luft så 2 varma säkringar bredvid varandra betyder inte att de tillsammans blir glödheta.

Beroende på hur centralen ser ut så hade jag kanske också behållt den. Ofta brukar dock centralerna vara kompletterade så många gånger att det ser bedrövligt ut.

Enda nackdelen jag ser med plåtcentraler av lite finare modell är väl avsaknad av möjligheten att sätta in olika dinmonterade styrningar och så vidare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns ju mederna i centraler i plåt också om man vill ha det. Åtminstone så är våran ca 2 år gamla central gjord i plåt.

En "gammal" diazed central, alltså med proppar är oftast helt OK, och i vissa aspekter bättre än en modern med automatsäkringar.

Den mest uppenbara nackdelen är att det är svårt att sektionera upp den för mer än en jordfelsbrytare. Det finns rätt långa trådar här om för/nackdelar med att sektionera.

Personligen tycker jag att det kan vara bra att lägga de grupper som driver uttag utomhus och om man har utomhusarmaturer som sitter utsatt, ex. lampa i grinstolpe osv. Det är vanliga källor till fel som kan lösa ut jodfelsbrytaren. Det är ju tråkigt om hela huset slocknar bara för att man tappar bilvärmakabeln i snödrivan.

Sådant kan man rätt lätt lösa med en personskyddautomat (kombinerad säkring och jordfelsbrytare), då lämpligen i samma kapsling som jordfelsbrytaren.

Det man (oftast) gör för att installera en jordfelsbrytare till en äldre central, är att drar om faserna och nollan från centralen, till en liten kapsling där jordfelsbrytaren får sitta, och drar faser och nolla från brytarens utgång tillbaka in i centralen, där de får mata den centralen.

• Gilla
orienterarn och 2 till
  • Laddar…
Det finns fler komponenter än säkringar som passar i en normcentral. Det går att dela upp på flera jordfelsbrytare till exempel. Eller montera timers i centralen. Men det som den gamla centralen gjort i 50 år kan den fortfarande göra lika bra som en ny.

Om du vill komplettera med jordfelsbrytare och kanske några nya grupper så går det att sätta en liten normcentral intill den gamla. Visst kan det finnas skäl att byta en gammal central, men åldern i sig är inte ett skäl.

Sätt en lite större kapsling till jfb bredvid den gamla plåtcentralen så finns det möjlighet att komplettera med dinapparater om man vill. Det är främst av estetiska skäl man byter till en ny central, så om det är oviktigt så är det ingen större idé. Det kan också finnas en överskådlighetsaspekt.

Det finns både för- och nackdelar med automatsäkringar. Det är enklare att återställa säkringarna och man slipper tänka på att köpa porslinssäkringar. Å andra sidan, i en gammal anläggning kan det ligga många anslutna saker på en enskild grupp och en porslinssäkring tål lite överlast över längre tid än en automatsäkring. Byter man finns det alltså risk att säkringarna går oftare och man kan tvingas sektionera om/säkra upp/dra grövre ledare.

f91jsw skrev:
Sätt en lite större kapsling till jfb bredvid den gamla plåtcentralen så finns det möjlighet att komplettera med dinapparater om man vill. Det är främst av estetiska skäl man byter till en ny central, så om det är oviktigt så är det ingen större idé. Det kan också finnas en överskådlighetsaspekt.

Det finns både för- och nackdelar med automatsäkringar. Det är enklare att återställa säkringarna och man slipper tänka på att köpa porslinssäkringar. Å andra sidan, i en gammal anläggning kan det ligga många anslutna saker på en enskild grupp och en porslinssäkring tål lite överlast över längre tid än en automatsäkring. Byter man finns det alltså risk att säkringarna går oftare och man kan tvingas sektionera om/säkra upp/dra grövre ledare.
Ligger en 10 a grupp över 10 a frekvent. Då bör man nog fundera på en ny sektionering eller eventuellt en uppsäkring till 13 a om det är möjligt med eller utan ledningsbyte. Det kan också finnas 6 a grupper som behöver utredas om dessa kan säkras upp till 10 a. 6 a grupper bör man nog försöka att avveckla eftersom många av dagens utrustningar överbelastar dom.

Om anläggningen är så gammal att man har 6A-grupper är förmodligen centralen också mogen att byta ut, eftersom det troligen inte går att enkelt separera jord- och nollskena för inkoppling av jfb.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det var ju en elektriker som föreslagit att behålla centralen. Man får väl anta att han kollat att den är lämplig för fortsatt användning.

Jag fick ett liknande svar av en elektriker när jag sa nåt om att jag funderade på att byta ut min 70-tals eldon diazed-central, han sa nåt i stil med "Joo, det kan man ju göra, men det där är ingen dålig central, jag har en liknande hemma" :)

Han verkade mer inne på att komplettera med en normceltral brevid.

• Gilla
Mickestaav
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.