Hej,
Jag var tidigare och kollade på ett hus som jag är intresserad av att buda på.
Det stod en "låda" vid tomtgränsen med en gul/svart pinne på som vi undra vad det var. Mäklaren visste inte riktigt och tror att det kan vara fiber som inte är anslutet då tidigare ägaren var en äldre dam.
Jag sparade en suddig bild från google maps på lådan, som jag själv tror är något elskåp eller liknande.
Finns det någon kunnig här som vet vad det kan vara?

Suddig bild av en grå låda med gul/svart pinne vid en tomtgräns i ett grönt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle tro att det antingen är för tele eller fiber med tanke på storleken. Skulle även kunna vara el men det tror jag inte.

El är det

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för svaren, då är det kanske el som jag trodde.
Känns som att huset ligger lite för avsides för att det skulle vara fiber.

Det är ett elskåp oftast säkrar med 35 A för en service kabel till ett hus.

De där flimsiga plåtskåpen duger bara för fiber, i undantagsfall är det tele om någon kört sönder befintligt skåp.

F faf skrev:
De där flimsiga plåtskåpen duger bara för fiber, i undantagsfall är det tele om någon kört sönder befintligt skåp.
Duger inte till fiber enligt mig, men vissa bygger konstigt. Hade troligtvis varit lite större skåp eller brunn istället om det vore fiber. Sen hade det varit någon grön skylt eller grön stolpe isåfall.

Kanske är tele? Men fiber är jag rätt så säker på att det inte är

För litet för att vara fiber

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara ett Rittal FiA 2*2 markskåp för fiber,
[länk]

@ViktorHg vad som gör att du är tvärsäker att det är ett elskåp? Är det den gulsvarta markeringsstolpen?
[länk]
Demmpa gissar inte som vanligt. Fia 22, troligen med KUP för utsättning för kanalisation och fiber. En förutsättning för robust fiber. De har för övrigt fäste för snökäpp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.