2 491 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Dåligt isolerad golvvärme, dolt fel?
Vi har haft problem med att jordfelsbrytare slår av sporadiskt i ett nyinköpt hus från 1974. Vi hade en elektriker här som isolationsmätte och han noterade att motståndet bara är 0.3 MOhm för golvvärmeslingan i källaren. Jag skulle tro att golvvärmen är ca 10-15 år gammal. Skulle detta kunnas ses som ett dolt fel tror ni? Är det farligt att ha den inkopplad?
Golvvärmekabel el är ett bekymmer då livslängden är kort jämfört med andra lösningar!
Hur är golvet uppbyggt?
Golvvärme är sällan ekonomiska lösningar i Rot projekt då man sällan kan isolera tillräckligt och värmebehovet ofta är mer än vad är lämpligt att ha värme i golvet!
Ibland kan det ju behövas mer energi än vad golvet klarar leverera
branschen blir arga när man säger hur det är med golvvärme!
Ett golv med ej fungerande el golvvärme är ibland lätta att reparera då byta kabeln om golvet är klickgolv och man bara behöver byta kabeln !
Att lägga om golvet och bara laga kabeln rekommenderas inte då äldre kablar kan vara i princip slut och behöver bytas snart! 15 år är ålder på högeffekt golvvärmekabel
Om problemet är dålig isolering och golvet gått på hög effekt och därför blivit dålig...
Behövs helt ny isolering och nytt golv o lösning
Då skulle jag välja att behålla golvet inte använda golvvärmen utan välja annan värmekälla om du inte har mycket pengar och kommer åt att helt göra om konstruktionen!
Då skulle jag bygga ett isolerat vattenburet golv som är överlägset el i livslängd
Om elkabeln ligger i betong och du har jordfelsbrytare och säkringen inte går så är det bara obekvämt med att jordfelsbrytaren går för du kan inte koppla förbi jordfelsbrytaren det är inte bra!
Jag hade slutat använda kabeln om den löser ut ofta
Hur är golvet uppbyggt?
Golvvärme är sällan ekonomiska lösningar i Rot projekt då man sällan kan isolera tillräckligt och värmebehovet ofta är mer än vad är lämpligt att ha värme i golvet!
Ibland kan det ju behövas mer energi än vad golvet klarar leverera
branschen blir arga när man säger hur det är med golvvärme!
Ett golv med ej fungerande el golvvärme är ibland lätta att reparera då byta kabeln om golvet är klickgolv och man bara behöver byta kabeln !
Att lägga om golvet och bara laga kabeln rekommenderas inte då äldre kablar kan vara i princip slut och behöver bytas snart! 15 år är ålder på högeffekt golvvärmekabel
Om problemet är dålig isolering och golvet gått på hög effekt och därför blivit dålig...
Behövs helt ny isolering och nytt golv o lösning
Då skulle jag välja att behålla golvet inte använda golvvärmen utan välja annan värmekälla om du inte har mycket pengar och kommer åt att helt göra om konstruktionen!
Då skulle jag bygga ett isolerat vattenburet golv som är överlägset el i livslängd
Om elkabeln ligger i betong och du har jordfelsbrytare och säkringen inte går så är det bara obekvämt med att jordfelsbrytaren går för du kan inte koppla förbi jordfelsbrytaren det är inte bra!
Jag hade slutat använda kabeln om den löser ut ofta
Redigerat:
Om en elektriker bara kunde mäta Och direkt upptäckte problemet är det nog lätt att argumentera att du inte uppfyllt din undersökningsplikt.
På detta får man sen ta hänsyn till hur mycket lägre försäljningspriset på huset skulle varit om felet var känt. Detta kan då vara kostnaden som ska ersättas.
Nu till möjligheten:
om ni inte har kunnat inspektera golvet?
Om säljarna skriftligen sagt att golvvärmen fungerade?
Eventuellt (detta är att dra det hela långt) om det i energikalkylen står elvärmegolv och en summa kanske ni kan hävda något...
Jag tror du/ni får det väldigt svårt att få ersättning för detta och att det kan kosta mer av er ork/energi än att släppa det.
På detta får man sen ta hänsyn till hur mycket lägre försäljningspriset på huset skulle varit om felet var känt. Detta kan då vara kostnaden som ska ersättas.
Nu till möjligheten:
om ni inte har kunnat inspektera golvet?
Om säljarna skriftligen sagt att golvvärmen fungerade?
Eventuellt (detta är att dra det hela långt) om det i energikalkylen står elvärmegolv och en summa kanske ni kan hävda något...
Jag tror du/ni får det väldigt svårt att få ersättning för detta och att det kan kosta mer av er ork/energi än att släppa det.
Om du mätte på den elektriska el-golvvärmen mellan fas och jord, eller mellan nolla och jord och fick 0,3 MOhm, dvs 300 000 Ohm. U = I x R. Då blir jordfelsströmmen = 230 / 300 000 = 0,000 77 A dvs 0,77mA. Det räcker inte för att lösa ut en jordfelsbrytare som löser ut vid 30 mA.
Drivs inte er elektriska golvvärmen med 230 Volt? Den drivs väl inte med 400 Volt?
Är ni säkra på att det är el-golvvärmen som är den som orsakar att jordfelsbrytaren löser ut?
Hur är det med tvättmaskin, spisen, den elektriska varmvattenberedaren?
Drivs inte er elektriska golvvärmen med 230 Volt? Den drivs väl inte med 400 Volt?
Är ni säkra på att det är el-golvvärmen som är den som orsakar att jordfelsbrytaren löser ut?
Hur är det med tvättmaskin, spisen, den elektriska varmvattenberedaren?
Redigerat:
Jag vet inte om han mätte vid 230 V, men det kan säkert vara så att det krävs fler felkällor för att komma över gränsen. Det jag menar är fel är att golvärme måste isolationstestas vid installation och då ha minst 1 MOhm (eller 0.5 innan). Det är alltså inte en ”godkänd” installation.
Jag tror absolut inte att det ingår i undersökningsplikten att skruva upp dosor och gå och mäta på grejer. Men jag vet inte hur pass allvarligt felet är och hur länge 10-15 år är i sammanhanget. Värmeslingan är ingjuten under klinkers, så det är en betydande kostnad att fixa.
Klicka här för att svara