J
Jörgen Ö: [citat] Räcker med flytspackel....
18 svar · 3,5k läst
GoForIt
GoForIt: Det tråkiga svaret är ju att det borde ju vara lagt som två ytor, med separata givare. Vad var överenskommet i er beställning och dialog med utföraren?
3 svar · 3,0k läst
B
Bonzo2000: [citat] Jo, jag måste ju ändå köpa en rulle så det är väl lika bra att försöka tänka ett steg längre. (Jobbar just nu som nätplanerare och har byggt nätverk (bredband) de senaste 20 åren så jag har lite vana av att planera med lite extra kapacitet i näten.)
10 svar · 5,2k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Aha, det låter ju lovande får jag ju säga. Får kanske bli att testa en sådan då. Tackar och bockar för tips!
5 svar · 2,2k läst
L
LillaRackaren: [citat] Hej! Jo, inlägget var väldigt värdefullt för min förståelse när jag slutligen bestämt mig vilken tråd som var tändtråden vilket man sedermera kunde bekräftat. :) Tack Bo!
15 svar · 12,8k läst
·
Msterjoon
Msterjoon: Fick du använda dosdimmer trots allt.
19 svar · 7,3k läst
·
I
inxs74: Tack!
3 svar · 1,1k läst
·
I
3 svar · 1,1k läst
·
T
Tokfarbrorn: [citat] Tackar för det! Jag tror jag kan låna lite bättre grejer faktiskt, eller så kan jag hyra dom för en dag =) Återkommer när jag gjort alla mätningar.
70 svar · 8,0k läst
·
D
Derbyboy: Den mäter nivån i en brunn. Fibaron känner av när den bryts och sluter relät till lampan. Fibaron skickar dessutom en notis till min telefon.
6 svar · 1,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tycker inte det. En sådan metallplatta är tänkt att gjutas fast eller fästas mot underlaget på annat sätt, varefter lyktstolpen i sin tur är skruvad i metallplattan. Är det så i ditt fall? Ibland sitter anslutningsplinten på denna platta. Oavsett ser jag inget behov av att jorda metallplattan då den inte är berörbar och inte bör komma i kontakt med enkelisolerade ledare. Det kan
3 svar · 1,5k läst
D
Derbyboy: [bild] En liten bit kabelskydd. Har suttit i en nertagne vägg....
7 svar · 1,2k läst
·
H
hempularen: Ja om jag förstår hur du menar. Man får dra nolla och andra ”extra” trådar genom en strömbrytare. Antingen genom att skarva på ev. ”x” klämmor eller med ex. en wago.
1 svar · 1,2k läst
H
Hasse_Lorentzon: Köp en Z-way basstation, finns en bra svensk. Sen kan du sätt hur många brytare du vill. Det går att sätta i ett vanliga väguttag. Eller gömma i dosan bakom. Det blir förmodligen billigare än att ta ut en elektriker. Vill du absolut använda astrouret så går det att med en modul känna av statusen på det.
7 svar · 4,2k läst
·
M
Maxsocar: Jag satt en distansbit av trä mellan plåtväggen och dörrklockan - funkar!!!
7 svar · 1,4k läst
S
Swotdthain: [citat] Tack. Bra klargörande.
16 svar · 4,9k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, lösa stickproppar finns det så klart. Jag snöade in på att den skulle vara fastgjuten på sladden, vilket förstås inte är möjligt.
9 svar · 10,1k läst
·
H
hempularen: Som sagt mätningen är inte så avancerad, och du kan få hjälp här. Kan möjligen vara lite struligare att få till en skyddande dosa. men det är inte rocket science.
10 svar · 2,3k läst
·
S
Sir Duke: Bra, trodde det men hittade inte svaret. Tack för snabb hjälp
3 svar · 800 läst
useless
useless: https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rgreningsbox/p/Pr223984000
1 svar · 5,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om vi pratar om en tvättmaskinsbrytare av denna och liknande modell så handlar det enbart om funktionell brytning, t.ex för att enkelt bryta ett standby-läge eller förhindra oavsiktlig användning vilket kan vara användbart även om TM är stickproppsansluten. [bild] Sedan finns ett krav att alla fast anslutna apparater ska kunna frånskiljas för elektriskt arbete. Jag har aldrig hittat en
6 svar · 4,4k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: [citat] Ett uttag är det tänkt att bli! Då går det väl också att byta cirkulationspump i framtiden utan att någon elbehörighet behövs?
5 svar · 4,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nu har Proffsmagasinet en provare som verkar rätt duglig, men ändå inte så väldigt dyr nu med lite svart fredags-färg på sig https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/eltestverktyg/installationstestare/beha-amprobe-proinstall-100-ch-installationstestare 6500:- inkl. Jag har inte lusläst allt om den, men om den kan ladda ur data till PC med någon medföljande eller fri programvara så
63 svar · 28,1k läst
·
C
Christian_K: Ahh super
2 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: Sedan byter man skruvar till något som går både i och ur. Protte
23 svar · 5,9k läst
·
A
Arne999: jo det senare alternativet är jag väl bekant med.... kör med en X laser som jag ställer framför väggen där dosan ska vara å så makrerar jag efter den. Funkar fint när det är EN dosa per skiva och på en vägg... får la köpa mig en hole-in-one
4 svar · 838 läst
H
hempularen: Man kan ju iofs testa mätnogrannheten. Stänga av alla andra förbrukare i huset. Kör värmepumpen som enda förbrukare. Läs av elmätaren. När du förbrukat ex 5 kwh enligt elmätaren, så kan du läsa av vad den här pucken tycker du har förbrukat. Se till att dte verkligen är värmepumpen som går, om det bara är tillkottsvärme från elpatroner så mäter den troligen ganska rätt
21 svar · 5,1k läst
H
Hallerudsbo: ja det är 2 fas då de inte har nolla. dock nämt som vanlig 1 fas, men ja det är 2 faser och jord.
12 svar · 4,8k läst
Mekatronikbruno
Mekatronikbruno: Tänkte om ngn hade fler tips om diazedcentraler eller Sonoff styrningar...
20 svar · 3,0k läst
·
A
Allmänobildad: Det är utegivaren som kabeln går till. Vad gäller mekaniskt skydd så duger ett vp-rör alldeles utmärkt till det, det är ju bara en givarkabel. Angående tätning av hålet så är det svårt att se på bilden, men du kan ju alltid kladda i lite tätningsmassa, alternativt be installatören att täta hålet efter sig.
1 svar · 623 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.