Jag är en Elektriker på 24år som har jobbat på samma företag sedan studenten.

Jag har i princip gått på nybyggnationer hela tiden och det känns som jag lärt mig massor genom åren... Men nu det senaste året så känns det som att jag bara gör moment som jag kan och som är väldigt hjärndöda, liksom få en elritning i handen och göra valv i 4 månader för att sedan gå in och göra ytterväggqr/innerväggar i 6månader för att sedan komplettera osv osv osv... Väldigt sällan man stöter på något som man behöver ta sig en rejäl funderare över... Idag kan jag även titulera mig som "ledande montör" och det känns utmanande på ett annat sätt då man får planera allt själv osv men momenten är desamma när man bygger bostadsrätter.

Det känns som jag lär mig mer av att sitta på internet och kolla upp olika grejer av rent intresse jag har till yrket då jag verkligen brinner för branschen och jag vill utvecklas och bli suuuuper duktig.

Jag känner att när jag sitter på detta forum så är det folk som kan så mycket mycket mer än vad jag kan och ibland känns det som ni pratar ett främmande språk så jag har gått i tankarna på om det kanske är dags att söka sig vidare och kanske rikta in sig mer service eller något där jag kan känna att jag får ut min fulla potential, jag är ung och förstår att många kan mer pga längre arbetslivsfarenhet osv osv men jag vill inte känna om 10år att jag har gjort samma saker och att jag inte kan någonting typ...

Jag trivs hur bra som helst med mina kollegor dom är grymma och min chef är rena drömmen han med. Därför vet jag inte vad jag ska göra och hur jag ska tackla situationen då jag misstänker att min chef kommer bli djupt besviken på mig och vill inte göra honom besviken men känner samtidigt att jag kanske borde sätta mig själv i första hand...

Ursäkta att det blev en lång bok nu men ville ge en liten bild av situationen och hoppas att ni äldre herrar som varit med i leken länge tid än vad jag har kanske har några visdoms ord att dela med er av.

Tack om ni har tagit er tiden att läsa igenom detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K
Har ni ingen serviceavdelning du kan söka till?

K Kortling skrev:
Har ni ingen serviceavdelning du kan söka till?
Nej, vi kör bara nybyggen och precis fått in ett jobb på 300st lägenheter vilket betyder 3-4år till med repetiton...

B Berrabus123 skrev:
Nej, vi kör bara nybyggen och precis fått in ett jobb på 300st lägenheter vilket betyder 3-4år till med repetiton...
Hej! Är inte elektriker själv så andra kanske har bättre tips men det jag skulle kunna säga är att "våga" prata med din chef om du trivs bra. Kanske går att lösa på något vis med interna kurser eller vad det nu kan vara. Inte kul att känna att utveckligskurvan avtagit men du är ung så finns gott om tid hoppas de löser sig för dig!

tommib
Trist att vara trött på jobbet när du är 24 år.... Kul dock att du vill utvecklas! Klart du ska det!

Jag skulle dock ta tjuren vid hornen och prata med chefen. Säg som det är, du tycker att du kan det här nu och vill utvecklas vidare. Vad ska han säga? Du får inte utvecklas? Om du ser på det ur hans perspektiv så förlorar han en kompetent och självgående medarbetare som kan "ges en elritning i handen så löser det sig". Det är ett avbräck, givetvis. Samtidigt måste han väl förstå att du vill vidare i din utveckling, det är naturligt. Om du vill kan du försöka vända det till att din chef entusiasmerat dig till att lära dig mer (en liten vit lögn), då blir det ännu svårare för honom att säga något.

Hur stor firma är det? Det avgör lite hur du kan gå vidare. Om det nu inte finns någon serviceavdelning så kanske det borde finnas? Som jag har förstått branschen är inte servicejobb, ffa mot konsument, något man egentligen vill ha eftersom det bara är ett väldigt gnäll om priser och det är korta jobb som är svårt att få någon effektivitet i. Samtidigt är behovet skriande.

Frågan du måste ställa dig är helt enkelt om du kan utvecklas vidare i företaget du är i nu eller om du måste byta till ett annat. Hur stor ort bor du i? Finns det flera företag? Finns det något du känner redan nu att du skulle vilja jobba med? Vad har du för ambitionsnivå framöver, ska du läsa in auktorisation?

Som sagt, prata med chefen. Du behöver inte öppna med att du ska sluta. Börja istället med att du funderar på hur du ska kunna utvecklas som elektriker och bli bättre. Pass på bara så han inte tror att du är ute efter hans jobb.

Går det väl med chefen kanske han själv har något tips på vem du ska höra av dig till för att komma vidare.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Du har inte funderat på att plugga vidare? - Jag gissar att Du gått yrkesskolan till jobbet Du har nu.

Fördelen med det jobbet Du beskriver brukar vara ackordslön, och möjligheten att faktiskt dra in rätt bra när Du nu även börjar få riktig rutin.

En plan kan vara att "härda ut" till exempel de 3-4 år Du skriver om för det nya projektet, försöka tjäna så bra Du kan och lägga undan vad Du kan, för att sedan ta ledigt och läsa in till exempel 4-årigt tekniskt gymnasium eller ännu hellre 3 år på lämplig högskola.

De första "slitåren" bygger Du upp pengar för att slippa ta lån under studierna, och samtidigt använder Du tiden till att läsa in (komvux) om det är några kurser som krävs för att söka till högskolan som Du inte hade i Din gymnasiekurs, kanske krävs mer matte än Du läst?

Till exempel finns denna utbildning i Trollhättan: Elektroingenjör elkraft kanske finns den eller liknande även på andra orter. Det burkar vara bra att ha möjlighet till sommarjubb även studieåren, så håll bästa kontakt med firman Du jobbar på nu!

Fundera också på om Du som ett alternativ kan läsa in för egen auktorisation - praktiktiden får Du väl ihop på jobbet Du har nu. Kombinationen av ingenjörsutbildning och erfarenhet som intallatör ger en väldigt slagkraftig kombination, jag spår att den troligen kommer att stiga i värde framöver även om den redan nu är bra!

Det intressanta (för auktorisationen) är dock om Du kan få till 12 månader högspänningsarbete, endera där Du är nu eller hos någon annan firma. Om Du har bra kontakt med chefen kan Du rentav fråga om han har några tips - chefer snackar också med sina gamla kompisar (som inte sällan är chefer...), och om han gillar Dig kan han mycket väl "låna ut Dig" i hopp om att senare få Dig tillbaka med bättre papper och mer/bredare kunnande!

Lycka till framöver - '"tråkigt på jobbet" tyder på att Du har kapacitet för mer än Du gör nu, plugga utan lån är toppen, och med det jag beskrivit ovan finns det goda chanser att Du får tillbaka mer kulor före pensionen på 3 år med bara sommarlön och 40 år som elingenjör än 43 år som montör. (Utan lån och ränta på dem i 20 år går det klart bättre an annars) Studier och allt sådant är lättare (och roligare!) utan familj, radhus och småttingar, så vänta inte för länge.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Mikael_L
S Soltorp40 skrev:
Det intressanta (för auktorisationen) är dock om Du kan få till 12 månader högspänningsarbete
Men egentligen ... är det speciellt intressant?
De som jobbar med högspänning är ju anställda inom en relativt begränsad mängd företag, där chefen eller någon annan har den behörigheten. Och jag tror inte att det är så lätt att starta ett företag själv och sen hoppa på högspänning.
Eller vad vet jag, egentligen ... Det kanske är både lätt och lukrativt, och jag skriver som jag gör för att jag bara har en AL. :)

Mikael_L
B Berrabus123 skrev:
Men nu det senaste året så känns det som att jag bara gör moment som jag kan och som är väldigt hjärndöda, liksom få en elritning i handen och göra valv i 4 månader för att sedan gå in och göra ytterväggqr/innerväggar i 6månader för att sedan komplettera osv osv osv.
Hrm, var bor du ...

Eller om jag ställer frågan såhär:
Bor du i Uppsala, eller kan tänka dig att arbeta på ett Uppsalabaserat företag, så kan jag troligen fixa dig en kontakt så både du och det företaget blir nöjda.
Och det trevliga med detta företag är att de har en väldig bredd på sina arbetsuppgifter, typ nästan allt utom det du jobbat med hittills ... ;) OCH en mycket trevlig och bra chef.

Men det går ju lite upp och ner med deras personalbehov (eller iofs aldrig ner, men ibland så är dom ganska nöjda) så jag måste kolla upp läget nu först.

Dock tror jag att det är så, att ifall du gått på ackord och fått hygglig ackordsförtjänst där, så lär du få gå ner i lön (verklig lön efter ackord) om du väljer bort det där du just nu befinner dig.
Själv skulle jag dock inte tycka att någon lön i världen är värd att stå ut med en jobb man inte riktigt trivs med, i alla fall någon längre tid.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men egentligen ... är det speciellt intressant?
De som jobbar med högspänning är ju anställda inom en relativt begränsad mängd företag, där chefen eller någon annan har den behörigheten. Och jag tror inte att det är så lätt att starta ett företag själv och sen hoppa på högspänning.
Eller vad vet jag, egentligen ... Det kanske är både lätt och lukrativt, och jag skriver som jag gör för att jag bara har en AL. :)
Med fler dörrar öppna har man fler vägar att välja på!

Om tiderna blir risiga kan varje "extra" vara det som sätter Dig först på listan om vem som skall få jobbet.

Själv behöver jag inte lämna bort uppgifter i ställverksrum till någon annan, det är rätt skönt om man har kunder med lite tyngre anläggningar.

Högspänningsmontörer och dito ingenjörer är lite av en bristvara i landet också, det påverkar en del villkor, speciellt i Stockholmstrakten.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Jag har givetvis tänkt läsa behörighet i framtiden men känner först att jag behöver bli mycket bredare i mitt kunnande ifall jag i framtiden skulle starta upp något eget.

I gymnasiet så läste jag till extra kurser för att jag i framtiden skulle kunna t.ex gå ingenjörs utbildning utan att behöva läsa upp några kurser men känner inte att det är aktuellt just nu då jag vill bredda mina kunskaper inom yrket för att förhoppningsvis kunna starta eget en vacker dag.

Tyvärr så bor jag inte i närheten utav Uppsala men vill ändå tacka för att du hade kunnat tänka dig sträcka ut en hand, och att jag hade gått ner några tusen lappar bryr jag mig inte om då jag värdesätter kunskap högre än pengar. Kunskap och pengar brukar ofta gå hand i hand så jag tror jag hade fått igen dom tusenlapparna senare i livet.

Mvh

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med tommib, prata med chefen om hur du känner det, ärlighet uppskattas av alla vettiga chefer, även om det innebär att man kanske tappar en anställd. Kanske har man under en längre tid funderat på att bredda verksamheten, men avstått för att det är bekvämt och man inte tror att någon skulle vilja göra det andra jobbet.

Jag är i en helt annan bransch, men situationen kan ju vara liknande. Jag hade en kollega som var riktigt duktig för många år sen, men han hade bara varit på ett ställe så kompetensen var inte så bred. Han bytte sen efter mycket vånda jobb och alla gruppen, inklusive chefen tyckte det var helt rätt. Vi tappade en kompetent kollega, men han växte personligen mycket. Sen kan det väl nämnas att han 4-5 år senare kom tillbaks men då kunde han ta andra uppdrag också.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Jag kan också rekommendera att läsa vidare. Och var inte rädd för att ta studielån. Försök börja studera medan du är ung.

Det låter som du har rätt "nyfikna" inställning på livet. Satsa på en ingenjörsutbildning. Du kommr att få ett arbete där du i hög grad styr själv hur nära "nyhetsfronten" du vill arbeta. Du kommer inte att hamna på något dagligt rutinarbete (om du inte vill).

Själv satsade jag på elektronik. Jag börjar nu närma mig pension, har under min karriär varit med om att utveckla mängder med produkter. Allt från små delar av jättelika telekomsystem, till enmansprojekt där jag fått utveckla allt. Det är ofta en spännande tanke när man ser en bil på vägen, där jag vet att en av mina konstruktioner är med, eller tanken på när jag laddar upp en bild från min mobiltelefon så vet jag att några funktioner jag har skrivit styr att telefonen kan sända på rätt kanal osv. Och samtidigt veta att mina funktioner finns i miljontals apparater runt jorden.

• Gilla
Berrabus123 och 1 till
  • Laddar…
Du har alldeles för höga ambitioner för att kunna stanna kvar. Arbetslivet är så mycket av vår vakna tid, så försök hitta något utvecklande. Var inte rädd för att byta yrke/stad/land om det behövs (och du kan försörja dig på ditt nya jobb).

Föreslår också att du läser vidare till elektronikingenjör i någon form. Det är en starkt växande branch som dessutom är ganska välbetalt, det räcker med en 3 årig för att komma igång bra.
Du kan nog dessutom fortsätta att jobba extra för din firma om du studerar nära orten

Tack för alla råd jag har fått av alla! Många är inne på att jag ska läsa till ingenjör men just nu så känner jag faktiskt att jag trivs så himla bra som hantverkare och det är hantverkare yrket som jag älskar, finns inget som ger mig en bättre känsla i kroppen än en fint utförd installation. Hade absolut kunnat tänka mig att plugga någon slags ingenjörs utbildning för att EL just är så komplext så jag tror det hade hjälp mig enormt mycket att få ett grepp om hur allt verkligen fungerar, men efter utbildningen så hade jag nog gått tillbaka till att jobba med hantverket elektriker.

Jag har bestämt mig för att försöka boka ett möte med min chef och berätta exakt hur jag känner och förhoppningsvis så har han full förståelse och kanske kan hjälpa mig som ni har skriver här i forumet.

Ett bra steg just nu för min utveckling hade nog varit att kanske söka mig till någon mindre firma som sysslar med service jobb, problemet är dock bara att det gäller att hitta en mentor som är kompetent och som kan tänka sig anställa... Detta tror jag inte är en lätt uppgift så då undrar jag ifall man t.ex hade valt att gå en 3årig ingenjörsutbildning, hur mycket hade jag utvecklats som elektriker kontra jobba med service i 3 år? Är det så att en ingenjörs utbildning är så bra att man hade kunnat yrket ut och in så är det självklart den väg jag ska gå men känns mer som att det är beräkningar på massa olika grejer som man kanske inte har jätte stor nytta av i praktiken. Har jag fel?

Vill återigen rikta ett stort tack till alla er som valt att läsa och tagit sig tiden att skriva. Känns som att jag vågar ta steget och verkligen ta ett snack med chefen nu. Kommer hålla alla uppdaterade om hur det går. Tusen tack allesammans! :heart:

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.