Hej,
Jag ska slå samman 2 separata bostadsrätter till 1. För enkelhetens skull vill jag behålla båda elcentralerna men enbart kvarhålla 1 huvudledning från mätarskåpet för att undvika 2 abonnemang och de fasta kostnaderna.

Jag har en fundering kring hur detta ska göras på bästa sätt och min begränsning i sammanhanget är att jag har ett 20 mm tomrör som är inbyggt i taket som jag vill använda för att fördela huvudledning från den ena centralen till den andra.

Huvudledning till centralen i lägenhet 1 är 3 fas 16 A, och på mätarskåpet står det att det är 4 mm2 ledningar. Jag vill nu vidarekoppla/förgrena denna så att den också går till elcentralen i lägenhet 2.

Vilket alternativ av 1 och 2 enligt bild är att föredra?
Är det OK att gå ned i kabeldimension enligt alternativ 1? Orsaken till att jag vill gå ned i dimension är att jag tror det blir svårt att ta mig igenom 20 mm röret med 5g4 mm2. Jag antar att det inte är något problem att gå ned i dimension enligt alt 2 eftersom det går igenom 16A säkring.

• Schema som visar två alternativ för elektisk förgreningskoppling mellan två bostadsrätters elcentraler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du idag två separata huvudledningar från samma mätarskåp till varsin elcentral? Behåll det då i så fall, och flytta bara ena matningen så de ligger under samma mätare. Men det verkar saknas uppgifter här för att kunna besvara frågan.

Hej,
Nej, idag är det två separata huvudledningar till respektive elcentral dragna från två olika mätarskåp (sitter även i två olika portar). Därav har jag i dagsläget 2 elabonnemang. Nu vill jag som sagt ta bort den ena huvudledningen och istället koppla ihop centralerna.

Normalt vill man parallellkoppla elcentraler vilket innebär att de vidarekopplas före huvudbrytaren i varje central. Alt 1 och 2 i din bild är då mer en praktisk fråga ifall man behöver använda en separat fördelningslåda eller om det finns plats i elcentralen.

Vill man gå ned i area på en sådan huvudledning behöver den normalt säkras av. Det blir återigen en praktisk fråga var man får plats med dessa säkringar då de fortfarande ska ligga före elcentral 1 (men kan placeras i samma kapsling om det finns plats).

Utan avsäkring ställs krav på begränsning av mätarsäkringen storlek (eller huvudsäkring efter mätaren om det finns). Det är visserligen tillåtet men jag rekommenderar det inte. Dels får du bedöma behovet av uppsäkring i framtiden, vilket innefattar en bedömning ifall dessa två lägenheter som tidigare hade varsin 3x16 nu kan samsas under samma. Och dels behöver man märka/dokumentera så att ingen av misstag säkrar upp mätarsäkringen. Man bör försöka dimensionera för max säkring 25 A.

Det finns dock en speciell "stigarkabel", har för mig den hette FXQ 5G4 mm² med liten diameter avsedd för just dylika fall. Men har du ett rör går det alltid att prova med 5xFQ 4 mm². Jag vet inte vilket som blir tunnast/enklast. Beror ju mycket på rörets längd och antal böjar. Det är en fördel att slippa den extra avsäkringen.

Vidare behöver man göra en ledningsdimensionering av den nya huvudledningen mellan centralerna. 16 A och 2.5 mm² kanske inte går. Du behöver där fråga nätägaren efter "förimpedans och kortslutningsströmmar" i din anslutningspunkt, eller själv mäta upp den i ett uttag nära elcentral 1 mha "vattenkokarmetoden". Sedan behöver vi veta längden på kabeln mellan centralerna, och även lite uppgifter om längd/area/säkring på gruppledningarna i elcentral 2, och typ av elcentraler (diazed eller normcentral).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.