5
tommib tommib skrev:
Alla bra brukar ha den informationen, och dessutom en skalenlig bild någonstans på apparaten där man kan lägga sin nyskalade FK och verifiera. Jag gissar att den där har 12 mm.
Stämmer (y)
 
L
Och ang skruvarna till klorna, när jag tagit ur brytaren kan jag helt sonika strunta i dessa sen OM det känns som att brytaren sitter fast tillräckligt med dosskruvarna?
 
tommib
Nja.... Min rekommendation är att du skruvar ut dem helt och tar bort klorna (som brukar sitta med en liten klutt lim) för att inte göra bort dig framöver. Du kan enkelt sätta tillbaka dem om brytaren inte sitter tillräckligt bra med dosskruvarna. Den kommer dock sitta tillräckligt bra. Det enda som kan stöka till det lite är om dosan sitter så långt in att skruvarna precis tar gäng. Då köper man längre dosskruv.

Klorna är endast en nödlösning. Dessutom blir det inte särskilt mycket belastning på en brytare, det är mycket värre med uttag (och folk som inte har vett att hålla emot när de drar ur stickproppar).
 
L
tommib tommib skrev:
Nja.... Min rekommendation är att du skruvar ut dem helt och tar bort klorna (som brukar sitta med en liten klutt lim) för att inte göra bort dig framöver. Du kan enkelt sätta tillbaka dem om brytaren inte sitter tillräckligt bra med dosskruvarna. Den kommer dock sitta tillräckligt bra. Det enda som kan stöka till det lite är om dosan sitter så långt in att skruvarna precis tar gäng. Då köper man längre dosskruv.

Klorna är endast en nödlösning. Dessutom blir det inte särskilt mycket belastning på en brytare, det är mycket värre med uttag (och folk som inte har vett att hålla emot när de drar ur stickproppar).
Precis, menade att ta bort klorna och sedan strunta i att sätta tillbaka dom.
Får testa imorgon :)
 
L
Bytte plats på dem och nu fungerar allt som det ska, skönt!
Tog bort dosklorna också. Syntes faktiskt att klorna hade varit på den vita tändtråden lite, inte så att det gick igenom men en liten skada.. Brytaren sitter som berget iallafall med dosskruvarna.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag köpt armaturer på Jula snarlika dom i trådstarten. Dom ser likadana ut men ger lite mindre ljus och är tyvärr 100 kr dyrare. Förstår inte varför man slutat att sälja den första varianten som gav 5500 lm. Dom måste ha varit otroligt prisvärda. Dom jag köpte ger 4400 lm. https://www.jula.se/catalog/el-och-...AUuQhU_MbYBVkaAr_-EALw_wcB&gclsrc=aw.ds#tab04

Tanken var att börja med 6 st. i c:a 40 m2 garage med 3,5 m i takhöjd. Jag har satt upp två som jag kopplat in provisoriskt för att testa och jag är mer än nöjd. Med fyra till kommer det bli mer än tillräckligt för mina behov. Dom var också väldigt lätta att installera. För elen är det snabbkoppling, bara att klämma in trådarna.

/Mats
 
S senmathal skrev:
Nu har jag köpt armaturer på Jula snarlika dom i trådstarten. Dom ser likadana ut men ger lite mindre ljus och är tyvärr 100 kr dyrare. Förstår inte varför man slutat att sälja den första varianten som gav 5500 lm. Dom måste ha varit otroligt prisvärda. Dom jag köpte ger 4400 lm. [länk]

Tanken var att börja med 6 st. i c:a 40 m2 garage med 3,5 m i takhöjd. Jag har satt upp två som jag kopplat in provisoriskt för att testa och jag är mer än nöjd. Med fyra till kommer det bli mer än tillräckligt för mina behov. Dom var också väldigt lätta att installera. För elen är det snabbkoppling, bara att klämma in trådarna.

/Mats
Du svara nog i fel tråd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.