hordak
Är det ok att använda en PAX-badrumsfläkt som kopplingsplint för vidare utanpåliggande dragning av kabel till uttag, eller skall/bör man sätta en kopplingsdosa före med separata kablar till fläkt och uttag?
 

Bästa svaret

Om den ger ett fullgott skydd mot beröring och ev. dragavlastning bör det vara OK.
 
hordak
Ja, det gör den nog, är dragavlastad med plastbit och skruv (motsvarande princip för strömbrytare på lampsladd), kontaktering i samma skruvkopplingar som inkommande till fläkten (typ sockerbit inne i fläkten), som är IP44-klassad. Monterad strax under tak i badrum i gränsen zon 2/3, med jordfelsbrytare.
Skyddsjord ansluten via ubåt inne i fläktens kapsling, då själva fläkten är av klass 2 med dubbelisolering.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.