Byggahus.se

Ledlist i trappan

437 läst  10 svar

1. F
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Hej.
    Har kollat runt här men inte hittat den info jag söker(kass på att söka). Vi skall göra svarta trappsteg och nos samt vita stående bräder och sidor. Tänkte sätta led list under varje nos, 14 steg. Jag testade på ett trappsteg men en gammal list från Jula som låg och skräpade. Kartongen säger 120 lumen och 2.4w men inte om det är per list eller totalt. paketet innehöll 4 lister á 50 cm. Mina trappsteg är ca 110 cm så en meter list per steg. Problemet var att jag tyckte det var alldeles för starkt ljus och vill ha svagare men har letat som en dåre både i Sverige och China och inte hittat något jag tror fungerar. Närmaste jag kom var: https://www.enyled.se/produkt/12v-2500k-ip20-trappstegsbelysning/ men vet inte hur mkt svagare det är och vill inte slänga ut alla dessa pengar för att inte bli nöjd. Den kommer enbart styras med väggströmbrytare och vara antingen varm eller kallvit. Skall jag beställa en dimmbar list på Aliexpress och sätta fast motstånd eller kan någon guru här peka mig åt rätt håll.

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Välkommen till forumet!

Enklast är nog att köpa en dimmer till listen och ställa in den på en permanent nivå. Eftersom det rör sig om en list så är det med all sannolikhet 12 eller 24 volt vilket med fördel dimmas med PWM.

Eller ja, det lättaste är förstås att hitta en lagom stark list men det är nog svårare att faktiskt hitta en sådan.

Ett tips i all välmening; en svart trappa med LED-belysning kan säkert vara snyggt men tänk på att minsta lilla dammkorn kommer reflektera ljuset och skina upp. Jag skulle råda dig att testa med din befintliga list när trappan är i "vardagsskick" och inte nystädad för att få en känsla av hur det blir.

• Laddar…
  3. F
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Kollade runt på Jula och extralister till de led-set de har idag tolkar jag som att styrkan är per list. Det innebär att jag fick 240 lumen per steg, Blir ju fel om jag testar med en list då ljuset skall spridas ut över hela steget. De lister jag tittat på i China visar nästan bara Watt. Finns här någon som kan säga hur många Watt per meter som motsvarar en viss lumen?

4. F
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Tack för svar. Vi skall ha en trappkoppling till listerna, hur gör man då? Koppla in brytarna och sedan till en dimmer och vidare till listerna? Antar att elektrikern vet men tänkte ha allt hemma när han kommer, jag känner honom inte utan det är snickaren som fixar honom.

5. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Nej, det går inte att direktöversätta Watt till Lumen. Det beror helt på hur effektivt LED-chippet är samt hur stark riktverkan det har.

Trappkopplingen har inget direkt med listerna att göra. Du kan betrakta dem som vilken lampa som helst som tänds och släcks från två ställen. Ljusregleringen sköts separat från strömbrytarna (i det här fallet). Om du vill kunna ljusreglera med strömbrytarna blir det ganska mycket svårare på grund av svårigheten att hitta tillräckligt kraftiga drivdon för så många meter list.

6. F
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Tänkte mera om jag fixar vanliga strömbrytare som sedan går in i en dimmer eller montera ett fast motstånd/kraftig vridpot innan sladden går in i listerna. Då borde det ju funka med vanliga brytare? Som sagt, jag kan koppla kablar med detta är utanför min komfortzon :)

7. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag förstår inte riktigt hur du menar men försök tänka på trappbelysningen som en lampa istället. Alla listerna är en enda stor lampa som du kopplar in i ett uttag. De struntar i hur uttaget styrs och uttaget bryr sig inte om vad som sitter i det.

Du bör som sagt dimma med PWM. Ett fast motstånd kommer bara bränna effekt i onödan och du riskerar att inte få en tillfredsställande dimning.

8. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Köp en dimbar och ställbar trafo så du kan justera ner till lagom nivå där, strömbrytarna är ju bara för matning till trafon

• Laddar…
  9. L
    Husägare · Nivå 14
    Ring till ljustema i Helsingborg dom har Ledlist i metervara som kan klippas på varje 10 cm. Har även snygga aluminium lister att montera i.
    Trappstegen tonar mjukt upp när du närmar dig trappan och tonar ned när ingen är i närheten. Använd en PLEJD dimmer + rörelscensor.
    Naturligtvis låter man trappan tända till en låg nivå när solen går ner via Astrour som miljöbelysning.

https://www.ljustema.se

Redigerat 20 apr 11:16
  10. A
    Medlem Nivå 2
    Har själv gjort en uppfräschning av en gammal trappa och tänkte att sätta belysning i stegen men ångrade mig när jag testat och insett att detta lyser upp smuts och damm alldeles förträffligt, har för övrigt hundar så jag kanske har lite mer damm än gemene man.
    Istället köpte jag en lång spillbit från en tjock ekskiva på vårt snickeri och fräste ur den och fällde in profiler i aluminium som jag satte ledlist i. Listen styrs av automationssystem och är därifrån dimbar, Den lyser ett par timmar på morgonen och hela kvällen och på ca 20% ljusstyrka. I bilden på trappan har jag tänt upp mycket mer.
    Denna lösning blev enligt mig bättre, billigare och lättare att bygga än lösa lister i trappnosen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190420_112111.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20181029_175140.jpg

/Anders

11. F
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Tack så mycket för alla tips och tankar :)
    Bra mycket bättre priser hos Ljustema än många andra, skall absolut ringa dem nästa vecka. Får prata med frun om att ev. sätta i ledstången istället då det finns hund, kanin och ungdomar här.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka