I mitt vardagsrum finns en strömbrytare på väggen, med två knappar. Den ena knappen går till takuttaget, den andra knappen går till...? Ja, inte till fönsteruttagen ialla fall, de har en egen strömbrytare vid föstren. Inte till något av vägguttagen heller. Hur tar jag reda på funktionen hos den andra knappen, utan att rent fysiskt bryta upp väggen för att se vart ledningen tar vägen?

Är det säkert att den andra knappen är inkopplad?

Kan vara " kronkoppling" så att den 2:a också går till taklampan. Hur ser taklampan så inkoppling ut? Är det ett uttag med en liten stickpropp eller fast anslutning?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Titta på inkopplingen till taklampan. Om det är en äldre kronkontakt där (uttag med 3 hål), så har du svaret. Om det inte sitter en sådan där, så öppna takdosan, om där är en dosa. Troligen ligger i så fall den andra tändtråden från brytaren där, någon har bytt uttaget till ett modernare som bara stöder en tändtråd. Finns där ingen takdosa, så får du titta efter andra kopplingsdosor, ofta kan den sitta uppe vid taket ovanför brytaren.

Jag hade liknade "bekymmer" när vi bytte innertak, det visade sig att den ena knappen gick till en lampa på vinden som vi ändå aldrig använder!

Tack för bra svar och idéer, får uträtta lite detektivarbete i helgen :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.