Hej!

Läge att börja planera sommaren nu :-)
Jag har ett uttag utomhus, från det så går det en sladdvinda till plaskdammen (ovanmarkspool). I den kopplar jag in en VP för poolen samt cirkulationspump. Tillsammans drar dom ca 1kw. Jordfelsbrytare finns i elcentralen samt en i uttaget på väggen.

På huset tänkte jag ha en timer för utomhusbruk så att jag kan reglera när poolens pump och värme går igång eller stängs av.

På VP så sitter det en RCD kontakt där emot. När strömmen bryts vid timern så slår den ifrån och jag måste manuellt trycka in knappen... vilket suger.

Kan jag (låta en elektriker) ta bort RCD kontakten och byta mot vanlig stickpropp? Eller är det ytterligare elektronik som måste ändras då? Antar att det bara går tre trådar in I VP:n? Eller försämrar jag något genom att ta bort den?

Tack för alla tips :-)

Rent tekniskt kommer värmaren att fungera med stickpropp men jag avråder bestämt. Jag hart inte kollat men det är troligen inte tillverkaren som hittat på detta med en egen JFB på sladden utan det kommer mer troligt från grundläggande krav i produktstandarden, dvs denna typ av produkt ska ha en egen JFB för personskydd. Den ska kunna flyttas och byta ägare och fortfarande ha sitt skydd intakt oberoende av hur många JFBer det redan finns, eller inte finns, i den anläggning där den används. Du kanske skulle fundera på att endast värma vid behov, dvs manuellt?

Finns det inte såna brytare som inte fungerar som nollspänningsbrytare? I så fall kanske man kan byta den så att man har kvar personskyddsfunktionen men slipper slå på den när spänningen har varit bruten?

Annars kanske det finns någon anslutning på värmepumpen för att styra av och på istället för att bryta spänningen?

• Gilla
RobbanLT
  • Laddar…
Ah, mycket bra information och självklart något man ska ta hänsyn till! Just när det är bad och el så blir jag riktigt försiktig av mig.

Ja, man kanske kan byta ut den. Grejen är den att jag ogärna vill slå på värmen manuellt utan när man masar sig upp på sommaren och barnen vaknar runt 9 snåret så vill man ju gärna att värmaren ska ha jobbat sedan 5 på morgonen. Och morgonpigg är man inte :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.