Går det att göra? Kommer 3 kablar ifrån elskåpet in i apparatdosan, sen ifrån lampknapp skall det vidare i kopplingsdosa, därifrån till 3 st vägguttag och en plejd till spottar. Första lampknapp ser ut så här
Ja det går bra, eller varför skulle det inte göra det? Nolla och jord (förutsatt att det är fas, nolla och jord som kommer från centralen via en säkring/dvärgbrytare) dras vidare och fasen kopplas på L och dras vidare, tändtråd från brytaren dras till lampan.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Välkommen till forumet!
Det är en massa saker som ska stämma för att det du tänker göra inte ska bli farligt.
Direkt från elskåpet? Menar du från en säkring? Direkt från huvudsäkring?
Börja med att fundera exakt hur du har tänkt att det ska göras, varifrån kommer fas, nolla och jord? Vilka trådar behöver i så fall gå vidare från lampknappen, vad behöver din plejd och dina vägguttag?
Hur stor belastning förväntar du dig i vägguttagen? Hur ska det säkras?
Titta runt i forumet så finns massor att lära sig. Lägg sen upp en skiss hur du tänker dig att det ska kopplas så kommer du få många bra svar.
Men i princip är det inga problem att koppla från en elcentral, via en dosa, till lampknappar, vägguttag och plejd. Det gäller bara att ha koll på alla steg och varför det måste bli precis så.
Annars ringer man en elektriker.
Det är en massa saker som ska stämma för att det du tänker göra inte ska bli farligt.
Direkt från elskåpet? Menar du från en säkring? Direkt från huvudsäkring?
Börja med att fundera exakt hur du har tänkt att det ska göras, varifrån kommer fas, nolla och jord? Vilka trådar behöver i så fall gå vidare från lampknappen, vad behöver din plejd och dina vägguttag?
Hur stor belastning förväntar du dig i vägguttagen? Hur ska det säkras?
Titta runt i forumet så finns massor att lära sig. Lägg sen upp en skiss hur du tänker dig att det ska kopplas så kommer du få många bra svar.
Men i princip är det inga problem att koppla från en elcentral, via en dosa, till lampknappar, vägguttag och plejd. Det gäller bara att ha koll på alla steg och varför det måste bli precis så.
Annars ringer man en elektriker.
Ska man skruva med nätspänning ska man ha ”nödig kännedom”. Det här är dessutom egentligen behörighetskrävande. Jag tycker inte att uppvisad kunskapsnivå och en instruktion från ett forum ens räcker upp till det första kravet. Anlita någon som kan det här, eller läs på ordentligt. Men det tar nog längre tid än du vill vänta med lampan.
Klicka här för att svara


