9 447 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
Hur koppla in min pelarborrmaskin?
Vedklyv, jag tror jag kopplat in en eller möjligen två pelarborrmaskiner under alla år och dom maskinerna hade remdrift mellan motor och växellåda. Jag har ingen aning om jag har sett en Arboga över huvud taget, så i det hänseendet är jag nog rätt lika dom allra flesta elektriker som inte inte till största delen jobbat på vekstadsindustri. Jag är en installationselektriker och inte industrielektriker vilket är ett helt annat yrke.
Du skulle kunna som nämnts på flera ställen även i början och nu senare koppla den med en kondensator och för enfasdrift. Motorn är så liten och med sån användning och startförhållande att det inte är helt fel att göra så om det nu inte passar att få fram trefas som givetvis är bäst.H HansOT skrev:Tråkigt att få detta bemötande av vissa på forumet. Men det är väl så dessa besserwissers aldrig skulle få för sig att visa på forumet att de själva gjort något fel utan bara älskar att racka ner på andra!
Jag vill dock passa på att tacka de medlemmar som i stället för att racka ner kommit med hjälp i form av konstruktiva förslag,
Det är väl det som forumet är till för dvs att hjälpa varandra i stället för att skapa dålig stämning.
Ha en trevlig dag
Hans
Ta några bilder på motorn så det går att se var omkoppling till D kan göras ev är lindningsändarna åtkomliga någonstans inåt där de svarta till brytare kommer genom botten. Sen skaffa en motorkondensator i häradet 20-30 uF spänning >= 450 VAC och kom igen så kan vi gå igenom stegvis och i detalj vad du ska göra.
Klicka här för att svara