Hej!

Höll på att byta lite vägguttag och råkade då kapa av lite för mycket på ena tåten så den inte räcker till att koppla in.
Anledningen till att jag kapade av för för att det saknades 3 kardeler, iofs så kanske det inte hade spelat någon roll?
Har provat att dra fram mer kabel men det verkar tvärstumt i väggen.

Så min fråga lyder - Kan man "skarva" ihop den via en t.ex https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/p/Pr366520000

Tacksam för svar! :)

Ja det går bra.

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
Hur lång bör skarven va? Duger 5-8cm?

M MutterMan skrev:
Hur lång bör skarven va? Duger 5-8cm?
Längden spelar ingen roll för någon annan än den som kopplar, i det här fallet du, så välj en längd som DU tycker är lagom.

En Wago är OK men det måste finns alla kardeler kvar. Om inte får du bita i det sura äpplet och dra in nya trådar. Det är oftast inte så svårt heller.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Längden spelar ingen roll för någon annan än den som kopplar, i det här fallet du, så välj en längd som DU tycker är lagom.
Tänkte mest ifall det fanns något bör värde..

T Thomas_Blekinge skrev:
En Wago är OK men det måste finns alla kardeler kvar. Om inte får du bita i det sura äpplet och dra in nya trådar. Det är oftast inte så svårt heller.
Menar du en wago per dosa eller menar du att det är en ok installation? Kändes lite öppet för tolkning för mig :P
Det är PGA kardelerna jag ska göra på såhär vis, för kardelerna hade gått av några stycken på vissa ställen så, man vill ju gärna ha sitt på det torra med hela kardeler anslutna. :)

M MutterMan skrev:
Höll på att byta lite vägguttag och råkade då kapa av lite för mycket på ena tåten så den inte räcker till att koppla in.
M MutterMan skrev:
Menar du en wago per dosa eller menar du att det är en ok installation? Kändes lite öppet för tolkning för mig :p
Vet inte om jag missförstår något men om en tåt är för kort är det OK att du skarvar den med en Wago i dosan bakom uttaget. Skarven ska naturligtvis göras med korrekt avskalning och alla kardeler i behåll. Avseende längden är det väl lämpligt att den blir (minst) lika lång som den andra tåten. Finns väl inga exakta regler men den måste ju räcka till för att kunna montera uttaget och det får ju inte vara så långt att du får problem att "rymma överskottet" i dosan bakom uttaget.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Förlåt om jag får tråden att glida iväg lite men jag måste bara fråga:
Hur mycket gör det om det fattas några kardeler?
Jag förstår att om det saknas kardeler så får ju kabeln en mindre area och riskerar att gå varm. Men normalt så handlar det ju som mest om en sträcka på 3-4 millimeter innan alla kardeler finns på plats igen. Ger den lilla sträckan verkligen en ökad risk för varmgång, brand och annat ofog?
Detta givet att det fattas ett "rimligt" antal kardeler och inte att man bara ansluter en ensam kardel.

Janus82 Janus82 skrev:
Detta givet att det fattas ett "rimligt" antal kardeler och inte att man bara ansluter en ensam kardel.
Finns det så många kardeler i en FK att ett "rimligt" antal kan fattas? :thinking:

När jag hade elpraktik, klagade dom på att jag var för försiktig, den anställda tog över tången o skalade kabel så det flög koppar till höger o vänster, om det blir problem beror väl på hur mycket du ska belasta uttaget sen.

• Ledsen
  • Arg
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Den anställde borde fått en kraftig tillrättavisning och inte få ha ansvar för några lärlingar.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.