Om jag minns rätt är det 4 brytare som inte används. 4 och 5, 29 och 30.

29 och 30 är fine. Dem brytarna åker ut.

4 och 5 befinner sig lite på ett akward ställe. Jag vet att skiftning är aktuellt. Jag tror att rad 1 bara skiftas (för enkelhetens skull). Frågan är, att flytta om säkringar på en faskena är inget större problem då dem naturligt fördelar lasterna (pga. skenan), eller måste man se till att det "stora" lasterna hålls på samma fas som innan flytten...

Kapa skenan i mitten är ju som att kapa en kabel i mitten... inget fungerar därefter.

V vincentt skrev:

4 och 5 befinner sig lite på ett akward ställe. Jag vet att skiftning är aktuellt. Jag tror att rad 1 bara skiftas (för enkelhetens skull). Frågan är, att flytta om säkringar på en faskena är inget större problem då dem naturligt fördelar lasterna (pga. skenan), eller måste man se till att det "stora" lasterna hålls på samma fas som innan flytten...

Kapa skenan i mitten är ju som att kapa en kabel i mitten... inget fungerar därefter.
Om du inte kan mäta laster eller räkna så bör du hålla lasterna på samma fas som tidigare. Så kolla hur de tjocka trådarna går från fasskena tilll fasskena (vilka siffror som är sammankopplade ) och exakt vilka siffror som är lediga så kan man utgå från det. Sen återstår ju även om trådarna är långa nog men det är nästa steg...

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
hur tät läggning får man då? Bara per dygn eller timme/minut/sekund?
Realtid mätning. Du kan bestämma själv upphanteringshastighet. Tycker du ska fundera på syftet med mätningen. Ska du stå och föra anteckning på ett papper eller vill du ha diagram och lite vettiga mätningar och logga flera månader och jämföra

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
Givet att extern kapsling är uteslutet är det ju "bara" att göra en lista på vilka saker som idag är på repsektive fas.
Så kan man fundera på hur man vill ha det, t.ex. spis L1,L2, ugn L3.
Tvättmaskin L1, torktumlare L2, diskmaskin L3. Det är sånt som drar mycket el momentant. Bra med olika faser.
Sen kommer din golvvärme, du skrev om fyra st som du vill mäta elen på, lämpligt att lägga de största golvvärmeslingorna på L1, L2, och de två minsta på L3 t.ex.
Vanliga uttag är ofta inte så noga.
När man mappar upp detta upptäcker man plötsligt att många trådar kan sitta kvar, vissa behöver flyttas. Just do it!
Ta sedan bort 27,28,29,30.
I enklaste fallet är det bara att sätta det som idag går från 27,28 till plats 4,5. Kanske är det t.ex. ringklockan på 27 idag, den spelar ju ingen roll vilken fas den sitter på...

• Gilla
vincentt och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kanske blev lurad av första svaret där det står att mätaren ska ha fasskena.
Det var TS själv som hade önskemål om att mätarna skulle kopplas direkt på fasskenan.
I första svaret (som är mitt) skrev jag att det inte lär finnas någon en-modulare som går att montera på fasskena.

En fibaro switch med elmätare gömmer du ju i väggen i varje badrum. Då får du ju elmätning på varje slinga men då drar de snabbt iväg i kostnaden

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
V vincentt skrev:

K Knight skrev:
En fibaro switch med elmätare gömmer du ju i väggen i varje badrum. Då får du ju elmätning på varje slinga men då drar de snabbt iväg i kostnaden
Undrar för att jag själv har loggat en hel del under åren och ofta kommer det en kostnad med loggningsintervallet. Man sparar ju sällan sekundvärden på alla strömförbrukare, temperaturer osv utan mer sällan. Var sparar du loggning av dessa?

Använder själv en-fas mätare som TS undrar över, ett antal såna samt loggar utsignalen på dessa. Antingen via en online-tjänst som är gratis vid inte så höga loggningsfrekvenser eller med nån hundring per år om man vill ha många mätare eller tät loggning. Nackdelen med såna är att man har mätaren i centralen. En fibaro kan du ha på varje förbrukare (om det finns plats i dosan) men de kanske kostar en del?

K Knight skrev:
Shelly 1PM fungerar också, kostar knappt 150:-/st.
Jag har ett gäng sådana som mäter all uppvärmning, avfuktare och vvb.
Timvis loggar de, det räcker gott för mig.
https://shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-relay-home-automation/

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Shelly 1PM fungerar också, kostar knappt 150:-/st.
Jag har ett gäng sådana som mäter all uppvärmning, avfuktare och vvb.
Timvis loggar de, det räcker gott för mig.
[länk]
Ja shelly är nog perfekt val

K Knight skrev:
Ja shelly är nog perfekt val
Finns DIN-fästen att köpa också, om man nu helst vill ha dem där.
Blå och grön elektronisk komponent med text och symboler, avsedd för montering med DIN-fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här var ju intressant... har inte hunnit googla än. men den kan mäta el precis som en din monterade energimätare. Fast realtime?

Är den exakt?

De är väldigt prisvärda ifall man köper 4 pack direkt från tillverkaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.