Hej!
Har fått en pelarborrmaskin för en tid sen och idag tänkte jag att jag skulle försöka få fart på den.
Det står 220 volt på motorn men det är 4 sladdar in varav en är chassijord eller vad en fackman nu kallar det.
Glad i hågen kapade jag chassijorden och kopplade in en vanlig apparatsladd på de tre ledarna som är kvar och ja den gröngula jorden där det suttit en likadan innan men då vart hela huset strömlöst eftersom huvudsäkringen löste ut.
Så jag tänkte be om lite hjälp häe på forumet så finns ju många duktiga elektriker själv så är jag mer slängd på elektronik eller var är ju pensionerad nu...
Här kommer några bilder
:
Hoppas någon kan hjälpa mig
/T
Har fått en pelarborrmaskin för en tid sen och idag tänkte jag att jag skulle försöka få fart på den.
Det står 220 volt på motorn men det är 4 sladdar in varav en är chassijord eller vad en fackman nu kallar det.
Glad i hågen kapade jag chassijorden och kopplade in en vanlig apparatsladd på de tre ledarna som är kvar och ja den gröngula jorden där det suttit en likadan innan men då vart hela huset strömlöst eftersom huvudsäkringen löste ut.
Så jag tänkte be om lite hjälp häe på forumet så finns ju många duktiga elektriker själv så är jag mer slängd på elektronik eller var är ju pensionerad nu...
Här kommer några bilder
:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas någon kan hjälpa mig
/T
Och vad gör den G/G som ligger kopplad på en kontakt i byrtaren? G/G ska vara jord och då kopplad till jordklämman. Och som föregående skriver så är det en trefasmotor
Ps
Och den ska i vårt elnät kopplas i Y, anvisningen till vänster,
Ps
Och den ska i vårt elnät kopplas i Y, anvisningen till vänster,
Tack det gick inte att få någon ledtråd angående tidigare inkoppling då ingen kontakt satt på sladden utan tåtarna hängde lösa!E elmont skrev:
Nu en dum fråga till:
Kan man sätta G/G jord i chassit och bara koppla 2 faser och köra på reducerad effekt? Kanske en idiotfråga men ändå hat ju inget 3-fas uttag i källaren
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 390 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 390 inlägg
Edit. Du har väl bara 1 fas, och nej det kommer inte att gå i värsta fall dödar du motorn. Jänkarna som inte har tillgång till 3fas har jag för mig löser det med en VFD (motorstyrning) men jag kan inget om det men mest troligt är det bättre att dra fram ett uttag.H HansOT skrev:
Redigerat:
Det där är en helt vanlig trefasmotor. Beroende på hur man kopplar in den så ska den ha 230V eller 400V huvudspänning. Bland annat Norge har 230V trefas i på vissa håll. De har 230V tvåfas i vanliga uttag. Det går att köra den på enfas genom att generera en fasvridning till en anslutning med en motorkondensator.
230V är inte en synonym till enfas.
230V är inte en synonym till enfas.
Det fungerar INTE att köra motorn på två faser, troligen roterar den inte alls och börjar den snurra så kommer den att vara mycket svag och som Rickard.ag skriver kommer den att brinna upp om säkringen skulle hålla.
Ps
För att få till en bra lösning ska du dra fram en ny matning till maskinen, allt annat blir bara en halvmesyr.
Ps
För att få till en bra lösning ska du dra fram en ny matning till maskinen, allt annat blir bara en halvmesyr.