Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom våran eltekniker på Elkedjan har prioriterat bort oss sen slutet av november och att vi därför inte har haft el/ljus i entrén, trappan, hallen ovan och sovrummet, annars än med förlängsladdar, har jag suttit och ritat upp en möjlig lösning.
Fråga 1: Är 5G1,5 en kabeltyp som man brukar använda eller brukar man ha 2 mindre kablar?
Fråga 2: Lamparna är Bauhaus-typ vägg- och plafondlampa. Jag vet inte om man brukar ha ett lamputtag i trappan närmare lampan (mitt på väggen) eller närmare undertaket). Vad brukar man göra?
Fråga 3: Stämmer ritningen?
Tack för din tid.
Mvh /Eric
Ser ut som en trappkoppling och båda strömbrytarna matas från fas om jag inte läser schemat fel. Bara en strömbrytare ska kopplas till fas
Du har ritat en sparkopplad trappbrytarfunktion, den är nästan lika vanlig som traditionell trappbrytarfunktion.
Fördelen med sparkopplade trappbrytaren är att det enkelt går att ha ytterligare strömbrytare på bägge ställerna.
@Putte 9497 det kvittar om ena eller bägge trappbrytarna har fas till sig, se ovan.
Fördelen med sparkopplade trappbrytaren är att det enkelt går att ha ytterligare strömbrytare på bägge ställerna.
@Putte 9497 det kvittar om ena eller bägge trappbrytarna har fas till sig, se ovan.
Uttalar mig inte vidare, orkar inte ödsla mer tid på detta nu
Kollar lite noggrannare på ritningen, om man kör med den traditionella trappkopplingen så hade det blivit sex trådar mellan alla lamputtagen samt ena kopplingsdosan, anledningen är att fasen, nollan & jorden går vidare från bägge kopplingsdosorna, så ur den synvinkeln så är sparkopplingen att föredra och om det är kabel som ska dras mellan så är det betydligt svårare att få tag på en 6G1,5-kabel (eller mer) än en 5G1,5.
Edit: Bild
Edit: Bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kan det bli sex?
Mellan bägge kopplingsdosorna (via tre lamputtag) går fas-nolla-jord, mellan bägge strömbrytarna (via kopplingsdosa, tre lamputtag, kopplingsdosa) går två mellantrådar, från ena strömbrytaren till alla tre lamputtagen (via ena kopplingsdosan) går tändtråd.
Alltså mellan alla tre lamputtagen samt ena kopplingsdosan går det alltså fas-nolla-jord-mellantråd-mellantråd-tändtråd, det blir alltså sex trådar.
Se även bilden i föra inlägget
Alltså mellan alla tre lamputtagen samt ena kopplingsdosan går det alltså fas-nolla-jord-mellantråd-mellantråd-tändtråd, det blir alltså sex trådar.
Se även bilden i föra inlägget
Men det finns egentligen ingen fördel med att göra det. Sparkopplingen är precis lika godkänd och används av alla elektriker.
Eftersom det pratas om kabel så antar jag att det rör sig om en utanpåliggande installation och då finns det sannolikt incitament att dra sovrumsmatningen just den vägen.
Man delar inte en krets mellan två kablar i en normal bostad. Det finns ingen anledning och det är inte god elsäkerhetsteknisk praxis. Att använda 5G1,5 är helt normalt och sparkopplingen passar ypperligt till detta fall.
Eftersom det pratas om kabel så antar jag att det rör sig om en utanpåliggande installation och då finns det sannolikt incitament att dra sovrumsmatningen just den vägen.
Man delar inte en krets mellan två kablar i en normal bostad. Det finns ingen anledning och det är inte god elsäkerhetsteknisk praxis. Att använda 5G1,5 är helt normalt och sparkopplingen passar ypperligt till detta fall.
Klicka här för att svara