Byggahus.se

Elentreprenad nybyggnad

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Är i startgroparna för att bygga hus och önskar lite inputs från alla er på forumet.
    I den bifogade filen finns flikar för ritningen och elentreprenaden rum för rum

Kommentera gärna era tankar både kring husritningen och dess elentreprenad.
    Det som inte finns på ritningen är ett eventuellt vidbyggt garage till höger på bilden.

Tack på förhand för era inputs

/Matthias

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Sätt lamputtag i taket som om du inte skulle ha spottar, dom är guld värda den dag du inser att en vanlig taklampa är mer än en ljuspunkt. Dom kan även vara en del av interiören/designen. Sätt ett slätt lock på takdosorna till den dag du har lessnat på spottarna.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Tolkar tystnaden som att vi varit ganska rätt ute när det gäller elentreprenaden då.

4. P
    Husägare Nivå 2
    Första tanken som slog mig var att det är väldigt mycket spottar överallt men det är ju såklart en smaksak!
    Malmbergs optima för att få det låga utförandet innebär att man sätter 1,5 dosa annars tillkommer en ram på den, hittade inget om det så kan ju kollas upp kanske?
    Sen personligen så gillar jag inte kvalitén på Malmbergs uttag men har inte jobbat med dom på ett par år så de kanske har blivit bättre vad vet jag :)
    Grattis och lycka till med nybygget! (y)

5. E
    Medlem · Nivå 22
    När Malmbergs har bytt modeller har jag alltid köpt några "apparater" ur den nya serien för att se/klämma/prova. Och jag vill avråda från köp av deras apparater även om dom är mycket billiga. Dom är i mitt tycke inte prisvärda.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Ok. Bra med info om kvaliten. Det är ju inte helt oviktigt...

7. B
    Medlem Nivå 1
    Jobbar som elektriker och driver eget företag med 20 elektriker .
    Vi jobbar mycket med ljussättning och att göra sk lux-mattor" dvs sätta så många spottar som fyller rummen är för en fackman inte ok nu 2020 !
    Vi försöker istället jobba med kontraster och belysa viktiga partier för att få det där härliga ljuset i hemmet.
    Fyller du varje rum med spottar så visst får du ljust ,men blir väldigt tråkigt och intetsägande tycker jag.
    Försök då att jobba med släpljus( som sätter stora krav på målaren ) i stället runt väggar. Sätt tex 2 st spottar i hop i grupper ,lite utspridda i rummet.
    I kök tycker jag du skall jobba med spottar framför varje skåp ( ca 20 cm utanför skåpen ) för att sedan hålla ganska rent i taket generellt. Då lyfter du rummet som känns större och kontrasterna skapar harmoni och stämningsfull belysning.
    Jobba med flera grupper som "mysbelysning" på egen tändning och "arbetsljus" på egen tändning.
    Detta är ett stort ämne ,som tar väldigt lång tid här att förklara ,men du kanske har fått lite ider och inspiration att skapa något speciellt för just dit hem och inte en "lagerlokal" som du enligt mig är på väg att göra.
    Stort lycka till och ett bra tips är som tidigare insändare nämnt att inte jobba med malmbergs.....Billigt men man får det man betalar för.
    Försök istället ta kontakt med en lokal elektriker som kan komma och titta på dina ritningar för att sedan tex använda sig av Hide a Lite och dess duktiga ljussättare.
    Blir lite dyrare,men inget i sammanhanget om man ska ljus sätta ett helt hus,men det kommer bli ett helt annat hus där ljusättning kommer hålla i många år.
    Stort Lycka Till //