5 847 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Kabel till trefasuttag och motorvärmaruttag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Nej, dessa CEE416-uttag med inbyggt schukouttag är inte direkt olämpliga pga strömmen. Schukouttag i sig kan säkras med 16 A, inga problem, bara man dimensionerar för det.S senmathal skrev:
Det man däremot ska se upp med är en blandning av flerfasförbrukare och enfasförbrukare på samma gruppledning. Detta är i ditt fall löst med trepolig säkring och JFB.
Sedan handlar det om ordning och reda. Ett CEE-uttag är avsett för maskiner, kanske tillfälligt. Man kanske använder CEE-uttaget till vedkapen och schukouttaget till vedklyven.
Att grena av denna ledning till schukouttag för helt andra syften kan därför ses som olämpligt. Det går, men bygger man nytt har man ju möjligheten att göra det riktigt bra.
Det säger ingenting annat än att det ser ut att fungera vid överlast, men visar på vikten av att inte säkra uttag högre än nödvändigt, dvs det vanliga 10 A. Det hade ju inte gått om du delat gruppledning med CEE-uttaget för den är ju avsäkrad med 16 A.S senmathal skrev:
Det vi inte vet något om är om denna skarvsladd även fungerar vid felfall, dvs kortslutning. Nu har du i ditt fall en JFB som hanterar de mest farliga felen, men ledningarna kan fortfarande ta skada.
Nej tyvärr. De uppger villigt förimpedansen om man frågar, men man kan inte ställa krav på att de ska gräva ned en grövre ledning från transformatorn bara för att du ska köra två motorvärmare el dyl. Men de är säkert villiga om du betalarS senmathal skrev:
Tja, ofta gör "vi" inte det, dvs mäter.B Berrabus123 skrev:
Jag åtminstone, och många andra gör en bedömning ifall det är risk för problem med detta.
Men på något vis antar man ju att det hela är korrekt då det ursprungligen installerades, så är en kompletterande ledning inte längre än befintliga så klarar sig det nya lika bra.
Det är främst vid långa ledningsdragningar som mätinstrumentet kommer fram, och det innan man åker och köper kabel.
Då mäter jag/vi helt enkelt med installationsprovaren, som har en mätning för kretsimpedendans/jordslutningsimpedans, eller vad det heter, olika för olika fabrikat av instrument.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det är ingen som har sagt att nån produkt brinner upp eller förstörs för att man har "fel" säkring. Poängen är fortfarande den att har du ett schuko uttag du har avsäkrat till 16A så innebär det att du kan lägga typ 3800 watt på det uttaget. Det i sig är inga problem men om du då har en förlängningssladd av tvivelaktig kvalitet med 0.75 trådar. Eller halvglappa motorvärmarkablar ihop med en rejäl motorvärmare. Ja då kan det ju hända grejer med tanke på effekt kontra ledningar. Det som drivs av effekten påverkas såklart inte men allt annat gör det.B Berrabus123 skrev:En gyllene regel att aldrig avsäkra för högt har jag aldrig hört talas om det handlar väll mer om att det kanske är onödigt och att det kostar mer för kunden? Fattar inte hur en motorvärmare som drar 2kW ska kunna brinna upp för att man säkrar 16A? Vad är det jag har gått miste om i min utbildning på gymnasiet som alla andra verkar ha stenbra koll på....
Ett normalt trefasuttag som är avsett för 16A pluggar du normalt inte in annat än utrustning och kablage som är anpassat för 16A. I ett scuko uttag avsäkrat för 16A blir det ju lite annat då .............
Klicka här för att svara