Hej!
Ny på forumet och ser att ni behandlar andra frågor än hus frågor
Har ett kraftigt dilemma som jag inte får nån ordning på, kom över en större kompressor som drivs av en 3 fas motor, vid inkoppling av denna så tvekade motorn och säkringen flög, antog att motorn var kass då säkringen flög och kompressorn stått ute ett tag innan den kom in i värmen (garaget), motorn var en 400/690v. Så ut på blocket och kom över Asea motor samma storlek och 500v. Samma sak här, motorn tvekar och vill inte komma igång och tänker att det har hänt att man köpt dåliga saker på blocket förr... så kom över en tredje motor, denna en lite mindre 3hk 230/400v och samma j*vla sak igen!!
Har 3 fas i garaget och mäter upp spänningen till 230v i samtliga ledare i 3 fas uttaget, och har Y kopplat alla ledare i motorerna, utelämnat nollan. Någon som har någon idé om vad det kan vara som spökar? Det är också alltid samma säkring som flyger i propp skåpet...
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Sam
Ny på forumet och ser att ni behandlar andra frågor än hus frågor
Har ett kraftigt dilemma som jag inte får nån ordning på, kom över en större kompressor som drivs av en 3 fas motor, vid inkoppling av denna så tvekade motorn och säkringen flög, antog att motorn var kass då säkringen flög och kompressorn stått ute ett tag innan den kom in i värmen (garaget), motorn var en 400/690v. Så ut på blocket och kom över Asea motor samma storlek och 500v. Samma sak här, motorn tvekar och vill inte komma igång och tänker att det har hänt att man köpt dåliga saker på blocket förr... så kom över en tredje motor, denna en lite mindre 3hk 230/400v och samma j*vla sak igen!!
Har 3 fas i garaget och mäter upp spänningen till 230v i samtliga ledare i 3 fas uttaget, och har Y kopplat alla ledare i motorerna, utelämnat nollan. Någon som har någon idé om vad det kan vara som spökar? Det är också alltid samma säkring som flyger i propp skåpet...
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Sam
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Har du provat att snurra kompressorblocket för hand?
Bild på skönheten, och gärna typskylten på ursprungsmotorn?
Bild på skönheten, och gärna typskylten på ursprungsmotorn?
Japp, kompressorblocket snurrar och har provat köra igång motorerna utan belastning från kompressorn också...
Yes, ursprungsmotor enl nedan:
motor nr2:
Motor nr 3 har jag inte hunnit fota då jag fick den idag och kom precis in från garaget svärande att det kan inte vara sant!
Yes, ursprungsmotor enl nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
motor nr2:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motor nr 3 har jag inte hunnit fota då jag fick den idag och kom precis in från garaget svärande att det kan inte vara sant!
Den första motorn 400/690 V skall Y/D kopplas för att orka starta en tung massa då strömmen vid uppstart reduceras med roten ur 3 ~ 1,7 ggr. Det finns normalt inte en chans att starta en stor kompressorn direkt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hur stor är en större kompressor? Med en 4 hk motor är den inte jättestor. Och då den antagligen helt saknar tryck just nu ska den inte vara svår att starta.
Du ska inte mäta fasspänningarna här utan huvudspänningen mellan faserna, 400 V. Och det måste vara tre mätningar mellan vardera fas för att säkerställa att alla faser finns. Att motorn tvekar tyder på att en fas är borta.
Vad har du för storlek och typ av säkring? En 4 hk motor behöver tumregelmässigt trög 25 A vid direktstart och 10 A vid Y/D-start. Vilken "start" menar du när du säger att säkringarna flyger?
Och som redan nämnts, prova att snurra på kompressorn för hand. Den kanske sitter fast. Du har ju även alternativet att prova motorn utan drivrem till kompressorn för att se om det är ok så långt.
Du ska inte mäta fasspänningarna här utan huvudspänningen mellan faserna, 400 V. Och det måste vara tre mätningar mellan vardera fas för att säkerställa att alla faser finns. Att motorn tvekar tyder på att en fas är borta.
Vad har du för storlek och typ av säkring? En 4 hk motor behöver tumregelmässigt trög 25 A vid direktstart och 10 A vid Y/D-start. Vilken "start" menar du när du säger att säkringarna flyger?
Och som redan nämnts, prova att snurra på kompressorn för hand. Den kanske sitter fast. Du har ju även alternativet att prova motorn utan drivrem till kompressorn för att se om det är ok så långt.
Osäker på storleken, det är gammal Bahco Kompis. Årtal och storlek okänd men som du skriver är det inte den största i klassen med tanke på att det är en 4hk. Den har tidigare gått bra och utan problem.
Har mätt mellan faserna i inkommande, fick inte 400v mellan L1-L2 & L2-L3 så det verkar saknas en fas? Ska kolla säkringarna idag men har har bytt säkringar och så vidare tidigare då jag misstänkte detta tidigare...
Jag har 16amp trög på varje fas, 20amp som huvudsäkring och har ingen Y/D start på denna så det har varit direktstart, kanske är det som "spökar"? För små säkringar varpå säkringar flyger då belastningen blir för stor om 25amp trög är det som borde behövas? Jag har provat alla 3 motorer utan rem till kompressor blocket dvs obelastade och samma problem även då...
Har mätt mellan faserna i inkommande, fick inte 400v mellan L1-L2 & L2-L3 så det verkar saknas en fas? Ska kolla säkringarna idag men har har bytt säkringar och så vidare tidigare då jag misstänkte detta tidigare...
Jag har 16amp trög på varje fas, 20amp som huvudsäkring och har ingen Y/D start på denna så det har varit direktstart, kanske är det som "spökar"? För små säkringar varpå säkringar flyger då belastningen blir för stor om 25amp trög är det som borde behövas? Jag har provat alla 3 motorer utan rem till kompressor blocket dvs obelastade och samma problem även då...
Motorn märkt 500V är avsedd för vår (gamla) industrispänning med just 500 V mellan faserna.
Den är inte lämplig att köra i elnätet där vi har 400V. Kan i och för sig funka, men ger då inte alls den effekt som skylten anger.
Kolla som sagt att motorn startar i tomgång.
Fundera på om Du behöver ordna med så kallad Y/D-start, en koppling där kompressorn startar i Y och efter någon tid går över till D. Motorn skall vara avsedd för att gå med D-kopplad lindning i normal drift, dvs märkt 400/690 V (eller den gamla märkningen 380 / 660V)
Men det är stor skillnad på att starta en motor med "tung start" eller "lätt start". Det vanligaste är att kompressorn trycker luft på en ledning till en lufttank, och att det sitter en backventil precis vid lufttanken. I strömbrytaren som känner trycket och styr motorn till/från sitter det en liten luftventil som öppnar när motorn stängs. Den kopplar man till ledningen mellan kompressorblocket och tanken så att ledningen töms varje gång kompressorn stannar. Då blir det sedan "lätt start" när det skall startas nästa gång.
När Du säger "säkringen går", är det då en huvudsäkring vid mätaren eller en gruppsäkring som bara går till kompressorn? Om det är en huvudsäkring så vet Du nu vilken fas som resten av huset oftast belastar mest. Huset + kompressorstarten bryter först den... Vad har Du för storlek på huvudsäkringen?
För övrigt är det bra att ha motorskydd till kompressorn, som slår ifrån när en säkring har löst ut och stoppar Din 3-fas (beroende) motor innan den förstörs.
Den är inte lämplig att köra i elnätet där vi har 400V. Kan i och för sig funka, men ger då inte alls den effekt som skylten anger.
Kolla som sagt att motorn startar i tomgång.
Fundera på om Du behöver ordna med så kallad Y/D-start, en koppling där kompressorn startar i Y och efter någon tid går över till D. Motorn skall vara avsedd för att gå med D-kopplad lindning i normal drift, dvs märkt 400/690 V (eller den gamla märkningen 380 / 660V)
Men det är stor skillnad på att starta en motor med "tung start" eller "lätt start". Det vanligaste är att kompressorn trycker luft på en ledning till en lufttank, och att det sitter en backventil precis vid lufttanken. I strömbrytaren som känner trycket och styr motorn till/från sitter det en liten luftventil som öppnar när motorn stängs. Den kopplar man till ledningen mellan kompressorblocket och tanken så att ledningen töms varje gång kompressorn stannar. Då blir det sedan "lätt start" när det skall startas nästa gång.
När Du säger "säkringen går", är det då en huvudsäkring vid mätaren eller en gruppsäkring som bara går till kompressorn? Om det är en huvudsäkring så vet Du nu vilken fas som resten av huset oftast belastar mest. Huset + kompressorstarten bryter först den... Vad har Du för storlek på huvudsäkringen?
För övrigt är det bra att ha motorskydd till kompressorn, som slår ifrån när en säkring har löst ut och stoppar Din 3-fas (beroende) motor innan den förstörs.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Om du körde den första motorn på 4 kw med direktstart så är det ju inte omöjligt att du löst ut huvudsäkringen .. beroende på hur faserna är ordnade för andra förbrukare så kan man ju missa det ...
Tack för återkoppling! Jag måste nog titta på detta med Y/D start ifall det kan hjälpa... Jag har 20amp som huvudsäkring och 16amp som gruppsäkring till 3fas, det är en och samma 16amp som går oavsett vilken motor jag testat och kollade igår kväll om jag har 400v mellan faserna men saknar det mellan L-1-L2 & L2-L3, L3-L1 har jag 400v så måste utreda varför fasen saknas... Japp, kan vara läge för ett motorskydd också.S Soltorp40 skrev:Motorn märkt 500V är avsedd för vår (gamla) industrispänning med just 500 V mellan faserna.
Den är inte lämplig att köra i elnätet där vi har 400V. Kan i och för sig funka, men ger då inte alls den effekt som skylten anger.
Kolla som sagt att motorn startar i tomgång.
Fundera på om Du behöver ordna med så kallad Y/D-start, en koppling där kompressorn startar i Y och efter någon tid går över till D. Motorn skall vara avsedd för att gå med D-kopplad lindning i normal drift, dvs märkt 400/690 V (eller den gamla märkningen 380 / 660V)
Men det är stor skillnad på att starta en motor med "tung start" eller "lätt start". Det vanligaste är att kompressorn trycker luft på en ledning till en lufttank, och att det sitter en backventil precis vid lufttanken. I strömbrytaren som känner trycket och styr motorn till/från sitter det en liten luftventil som öppnar när motorn stängs. Den kopplar man till ledningen mellan kompressorblocket och tanken så att ledningen töms varje gång kompressorn stannar. Då blir det sedan "lätt start" när det skall startas nästa gång.
När Du säger "säkringen går", är det då en huvudsäkring vid mätaren eller en gruppsäkring som bara går till kompressorn? Om det är en huvudsäkring så vet Du nu vilken fas som resten av huset oftast belastar mest. Huset + kompressorstarten bryter först den... Vad har Du för storlek på huvudsäkringen?
För övrigt är det bra att ha motorskydd till kompressorn, som slår ifrån när en säkring har löst ut och stoppar Din 3-fas (beroende) motor innan den förstörs.
Den 3:e motorn som jag nu införskaffat som är en 3hk men 230/400v, tror ni det blir större bekymmer att driva kompressorn med denna då jag går ner 1 HK?
Att du saknar en fas är ju aldrig bra... Börja med att säkerställa att du få alla tre faser fram till motorn.
Sluter kontaktorn ordentligt på alla tre faser? Om kontaktbleck blivit dåliga så får du kanske bara två faser till motorn i startögonblicket?
Har du kvar Y/D-kopplingen i styrskåpet? Med den nya motorn ska du som nämnts tidigare inte använda dig av Y/D-start. Gissar att det inte är fel på någon av dina motorer utan du har något annat som spökar.
Angående dimension på motor får man ju anta att Bacho har dimensionerat kompressordelen för att passa ihop med en 4hk motor och det kanske inte fungerar att komma upp i fullt tryck med en motor som är 25% mindre.
Sluter kontaktorn ordentligt på alla tre faser? Om kontaktbleck blivit dåliga så får du kanske bara två faser till motorn i startögonblicket?
Har du kvar Y/D-kopplingen i styrskåpet? Med den nya motorn ska du som nämnts tidigare inte använda dig av Y/D-start. Gissar att det inte är fel på någon av dina motorer utan du har något annat som spökar.
Angående dimension på motor får man ju anta att Bacho har dimensionerat kompressordelen för att passa ihop med en 4hk motor och det kanske inte fungerar att komma upp i fullt tryck med en motor som är 25% mindre.
Nu fungerar allt! Efter gårdagens djupdykningen i om alla faser fanns vilket dom inte gjorde så gick jag till botten så att säga. Kollade direkt vid gruppsäkringarna och där fanns felet, då huvudsäkringsskåpet är plomberat och inte vill ha skäll av enegibolaget så kan jag inte se exakt hur fördelningen från huvudsäkringarna till gruppsäkringarna ser ut men vid gruppsäkringarna verkade två ligga på samma huvudsäkring då dom var seriekopplad och det gjorde att en fas saknades. Har 4 gruppsäkringar mot garaget varpå 3 ligger mot 3fas och 1 till 220 uttagen i garaget, bytte plats på 220 och 1 fas i 3fasen och vips var alla faser levande i 3 fasen och ursprungsmotorn spann som en katt... får se om säkringarna orkar med det vid belastning också men utan belastning så gick den bra...niclas_e skrev:
Att du saknar en fas är ju aldrig bra... Börja med att säkerställa att du få alla tre faser fram till motorn.
Sluter kontaktorn ordentligt på alla tre faser? Om kontaktbleck blivit dåliga så får du kanske bara två faser till motorn i startögonblicket?
Har du kvar Y/D-kopplingen i styrskåpet? Med den nya motorn ska du som nämnts tidigare inte använda dig av Y/D-start. Gissar att det inte är fel på någon av dina motorer utan du har något annat som spökar.
Angående dimension på motor får man ju anta att Bacho har dimensionerat kompressordelen för att passa ihop med en 4hk motor och det kanske inte fungerar att komma upp i fullt tryck med en motor som är 25% mindre.
Märkligt att en elektrikern som kopplade in 3fasen aldrig kollade att alla 3 faser var "live"... mig/mag svetsen har gått på två faser och tur att man aldrig behövt köra hårt på denna....
Med 20 A (trög) huvudsäkring tycker jag att Du borde kunna köra en kompressor med 3 Hk motor. Kör själv en 4 Hk med direktstart mot 25A utan problem, men givetvis med ordning på "avlastningen" som gör att motorn inte behöver starta mot fullt tryck i kompressorn.Samk82 skrev:
Nu fungerar allt! Efter gårdagens djupdykningen i om alla faser fanns vilket dom inte gjorde så gick jag till botten så att säga. Kollade direkt vid gruppsäkringarna och där fanns felet, då huvudsäkringsskåpet är plomberat och inte vill ha skäll av enegibolaget så kan jag inte se exakt hur fördelningen från huvudsäkringarna till gruppsäkringarna ser ut men vid gruppsäkringarna verkade två ligga på samma huvudsäkring då dom var seriekopplad och det gjorde att en fas saknades. Har 4 gruppsäkringar mot garaget varpå 3 ligger mot 3fas och 1 till 220 uttagen i garaget, bytte plats på 220 och 1 fas i 3fasen och vips var alla faser levande i 3 fasen och ursprungsmotorn spann som en katt... får se om säkringarna orkar med det vid belastning också men utan belastning så gick den bra...
Märkligt att en elektrikern som kopplade in 3fasen aldrig kollade att alla 3 faser var "live"... mig/mag svetsen har gått på två faser och tur att man aldrig behövt köra hårt på denna....
Satte ihop allt igår och tänkte det får bära eller brista med tanke på säkringarna/startströmmen och avsaknaden av Y/D start men det gick utomordentligt bra, kompressorn var även avlastad så kanske det som hjälpte till. Måste dock investera i en ny tryckvakt och tryckmätare då jag inte tror den gick upp i fullt tryck (ca 8bar) och misstänker att det kanske är här motorn får börja kämpa lite mer för att komma upp i tryck samt återstarten men nu går den iaf så det är en bra början... synd bara att man inte kollade faserna först av alltS Soltorp40 skrev:
