Hej,

Har ett kopplingsdilemma.
Skall sätta nya brytare efter renovering, och tidigare var det 2 brytare på olika ställen som styrde samma lampa i hallen.

Brytare 1 på bilden har en Ledare(brun) samt en gul och en grön kabel.
Jag misstänker att Gul kabel går till lampan.

Brytare 2 har en ledare (brun) samt en grön kabel.
Har bifogat en skiss på hur jag antar det är kopplat.

Men det är endast brytare 1 som fungerar.
Förstår inte hur dem lyckades få ihop koppling innan?

I all hast med målare etc, så bommade jag att fota kopplingarna innan vi tog bort dem.

Är det någon som kan belysa situationen med lite visdom? :)

Jo, har sett den.
Och får inte riktigt ihop det, känns som att det saknas en kabel till brytare 2?

Jepp, verkar stämma...
Är det en okej koppling? Eller bör man tänka om där?

MultiMan MultiMan skrev:
Då är det väl sparkoppling: [länk]
Fast även till sparkoppling behövs tre ledare i respektive brytare för att sparkopplingen ska funka som tänkt.
Har man ex fas, mellankoppling och nolla i brytare1 och bara fas samt mellankoppling i brytare2 så kommer kopplingen bara funka ibland. Så länge brytare2 står i läge mellan fas och mellankopplingstråd så kommer brytare 1 kunna tända och släcka lampan hur många gånger som helst. Men ställs brytare2 i läget mellan mellankopplingstråden och den oanvända "utgången" (där nollan ska vara) så kommer inte brytare1 att gå att använda alls förrän brytare2 slås om igen.

Vad jag kan se så verkar det saknas en ledare till brytare2 för att det ska gå att göra en fungerande trappkoppling. Varken vanlig trappkoppling, sparkoppling eller Stockholmskoppling (förbjuden, använd inte! Kallas dansk sparkoppling i länken) går att få till utan tre ledare till båda brytarna vad jag vet och jag kan inte komma på hur det skulle kunna funka.

Är du säker på att det har funkat och att inte en av ledarna har smitit iväg i röret så att den inte syns?

• Gilla
Norrbottensgård941
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Fast även till sparkoppling behövs tre ledare i respektive brytare för att sparkopplingen ska funka som tänkt.
Har man ex fas, mellankoppling och nolla i brytare1 och bara fas samt mellankoppling i brytare2 så kommer kopplingen bara funka ibland. Så länge brytare2 står i läge mellan fas och mellankopplingstråd så kommer brytare 1 kunna tända och släcka lampan hur många gånger som helst. Men ställs brytare2 i läget mellan mellankopplingstråden och den oanvända "utgången" (där nollan ska vara) så kommer inte brytare1 att gå att använda alls förrän brytare2 slås om igen.

Vad jag kan se så verkar det saknas en ledare till brytare2 för att det ska gå att göra en fungerande trappkoppling. Varken vanlig trappkoppling, sparkoppling eller Stockholmskoppling (förbjuden, använd inte! Kallas dansk sparkoppling i länken) går att få till utan tre ledare till båda brytarna vad jag vet och jag kan inte komma på hur det skulle kunna funka.

Är du säker på att det har funkat och att inte en av ledarna har smitit iväg i röret så att den inte syns?
Det verkar suspekt!
Det fungerade tidigare med de gamla uttagen..

Men har inte fått ihop det i mitt huvud nu när jag skulle byta, så tanken har slagit mig att en kabel kan ha smitit iväg... får undersöka lite närmare sen :)
Återkommer!
Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.