D
Hej,

Håller på att renovera en fastighet från 1974. Det går ett 20-25mm rör från centralen till platsen där jag tänker ha en kökö. Där stod tidigare en vvb.

Jag vill ha häll och ett 2-vägsuttag på köksön. Uttagen ska användas för tillfälliga köksredskap, typ stavmixer.

hällen behöver 3 faser avslätade med 3x16a.

Uttagen behöver 1 fas avslätade med 10a.

rätta mig om jag har fel men jag behöver dra fram 4-fasledningar i det där röret. Får jag det?

Det finns ingen bra lösning med dessa förutsättningar. Du skulle behöva dra fram en separat enfasgrupp. Alla övriga fall, där somliga visserligen är tillåtna, är inga bra lösningar. Så börja med att undersöka förutsättningarna för en separat en-, två eller trefasgrupp till uttag och annat.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som Bo skriver, blanda inte olika grupper i samma rör/dosa.
Dra fram ett rör till.
Ska du ha en elektriker till att koppla in det så får du vara beredd på att denne kommer att vägra om det ligger två grupper i samma rör.
För att nämna det så är detta arbete behörighetskrävande (så var det sagt och behöver inte tas upp mer)
Har du tankar på att en elektriker ska göra det så diskutera med denne så att det blir en bra lösning.
Annars kan det sluta med att du står där med skägget i brevlådan

Redigerat:
D
Ja det är elektrikern som ska görat, jag undersöker möjligheterna.

hmmm.

Då ska jag borra ner igenom trossbotten, dra kabel i krypgrunden och sen upp vid centralen. Göra hål genom hjärtmuren dessutom, usch!

Kn inte tre faser serva en häll och ett uttag? Dvs en grupp till båda förbrukarna?

Mikael_L
Kan du dra kablar, dvs en st 5g2,5 och en 3g1,5 ?

Då anser jag att man kan ha de i samma rör, det enda som måste beaktas är värmeutvecklingen, ty här får vi 5 belastade ledare, så går röret i isolerad vägg, tak, golv, så blir det knivigt.
Ska de gå i samma rör bara en mycket kort bit?

Sen kan du väl alltid sätta en liten kapsling i köksön med en 10A säkring, och helt sonika sno lite ström från spisen/hällens matning.
Visserligen med viss risk för att säkring löser ifall man kör både spis och något lite mer strömkrävande i uttaget samtidigt.

D
De ska gå i samma rör 5-6m.

jag skulle väl också kunna dra vidare huvudmatningen och sätt en undercentral i köksön?

tex

i ett skåp som är 60 cm djupt sätter jag bara en låda som är 40cm. Bakom är centralen.

tänk nu och såga inte direkt! :)

tommib
D Derbyboy skrev:
Ja det är elektrikern som ska görat, jag undersöker möjligheterna.

hmmm.

Då ska jag borra ner igenom trossbotten, dra kabel i krypgrunden och sen upp vid centralen. Göra hål genom hjärtmuren dessutom, usch!

Kn inte tre faser serva en häll och ett uttag? Dvs en grupp till båda förbrukarna?
Vad är problemet med ovanstående? Har du inget utrymme att röra dig i krypgrunden? Det låter rätt enkelt jämfört med att bila upp en betongplatta.

tommib tommib skrev:
Vad är problemet med ovanstående? Har du inget utrymme att röra dig i krypgrunden? Det låter rätt enkelt jämfört med att bila upp en betongplatta.
Kondensproblem?

D
Väldigt trång just under köket. Kanske 40-45 cm i takhöjd.

tommib
Äh, 40 cm är gott om plats, du ska ju bara fiska igenom en slang.

Det blir inga kondensproblem, speciellt inte om man pluggar röret. Möjligen skulle jag bekymra mig för gnagare.

• Gilla
viktorj och 1 till
  • Laddar…
Och är man orolig för gnagare tar man stålrör!

D
Har aldrig sett en gnagare eller spår av gnagare men men man vet ju aldrig.

jag är fortfarande lite inne på att sätta en kapsling.

Dra 6mm2 fas jord och nolla och sätta en kapsling med fyra platser. 3 för hällen och en för uttagen. Är det jättedumt eller?

En tidigare VVB , troligtvis 10 amp till den , är det 3 fas fram med noll + jord , 1,5 mm2 eller 2,5 mm2 , du måste ha
3 faser+noll+jord fram, det blir då min 2,5 mm2 16 amp , då kan du sätta en kapsling under eller i bänken med avsäkringar till annat Blir en ny undercentral då och fullt godkänt

D
Jag vet faktiskt inte vad det är för kablar som går där just nu. Jag vill bara använda röret och det ser ut som ett kraftigt plaströr på minst 20mm.

20 eller gammalt 22 , det får plats 2 st 2,5 mm2 i ett sådant men inte mer, samt att få fram ytterligare grupp är inte enligt regelverket. Det går som jag skrev att sätta en undercentral och ta ut flera grupper från den , blir då matning 5x2,5mm2 max 16 amp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.