1 145 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Önskar rekommendation dosdimmer
Hej
Har en lampkrona som tidigare haft 20 st 15 W glödlampor.
Finns inget annat än "dimbar" led att ersätta med, jag menar då ledlampor som set ut som glödlampor med E14 sockel.
Nu vill jag kunna dimma lampan. Kan någon ge en rekommendation om en bra dosdimmer för ändamålet?
Klarar en sådan dimmer av att dimma en blandning av LED och vanliga glödlampor?
Jag fattar inte riktigt specifikationerna jag läser för exv Eltako ang framkant respektive bakkant mm, och det finns flera modeller som är snarlika så jag vet inte vilken som passar.
Det finns tillgång till tändtråd, fas , noll och jord i aktuell dosa.
Har en lampkrona som tidigare haft 20 st 15 W glödlampor.
Finns inget annat än "dimbar" led att ersätta med, jag menar då ledlampor som set ut som glödlampor med E14 sockel.
Nu vill jag kunna dimma lampan. Kan någon ge en rekommendation om en bra dosdimmer för ändamålet?
Klarar en sådan dimmer av att dimma en blandning av LED och vanliga glödlampor?
Jag fattar inte riktigt specifikationerna jag läser för exv Eltako ang framkant respektive bakkant mm, och det finns flera modeller som är snarlika så jag vet inte vilken som passar.
Det finns tillgång till tändtråd, fas , noll och jord i aktuell dosa.
Det är svårt, ty det finns inga ordentliga regler och specifikationer som tillverkare av både dimmers och glödlampor har att följa.
Men generellt så fungerar bakkantsdimmers bättre (transistordimmer), och generellt fungerar de som måste ha en nolledare bättre.
Och kolla vilken som är den minsta tillåtna effekten. En märkt 20-300W eller 40-300W är definitivt sämre på att dimra LED än en märkt 3-300W, typ.
Ett flertal dimmers är märkta med "LED" på ett eller annat vis, dvs att dimra LED har varit med såsom en konstruktionsmål, dessa är ofta bättre.
Men tyvärr är man aldrig säker förrän man har provat just en viss kombination av dimmer + ljuskälla och funnit att just denna kombination fungerar bra.
Men generellt så fungerar bakkantsdimmers bättre (transistordimmer), och generellt fungerar de som måste ha en nolledare bättre.
Och kolla vilken som är den minsta tillåtna effekten. En märkt 20-300W eller 40-300W är definitivt sämre på att dimra LED än en märkt 3-300W, typ.
Ett flertal dimmers är märkta med "LED" på ett eller annat vis, dvs att dimra LED har varit med såsom en konstruktionsmål, dessa är ofta bättre.
Men tyvärr är man aldrig säker förrän man har provat just en viss kombination av dimmer + ljuskälla och funnit att just denna kombination fungerar bra.
Jag skulle rekommendera att undersöka Philips hue eller Ikea trådfri och fjärrstyrda med dem. Det finns ganska hyggligt utbud med fina filament lampor där. Det kan ju bli eventuellt bli för dyrt också.
Tack för svar.
låt säga att man vill dimmra ca 20 st lampor varav ett fåtal är traditionella 15 w glödlampor resten är dimbara led som ser ut som glödlampor utan extra finesser - kan någon ge en rekommendation på dosdimmer som kan göra jobbet och brukar funka?
låt säga att man vill dimmra ca 20 st lampor varav ett fåtal är traditionella 15 w glödlampor resten är dimbara led som ser ut som glödlampor utan extra finesser - kan någon ge en rekommendation på dosdimmer som kan göra jobbet och brukar funka?
Det fungerar sällan bra att blanda olika typer av ljuskällor (blanda LED och glödljus). Många tillverkare av LED-lampor har en dimmerguide. Av denna kan du utläsa med vilka dimmers du kan ljusreglera deras ljuskällor, hur många av varje typ per dimmer etc.
Dvs kombinationen som mikael-l refererar till? Jag har en vriddimmer för 1000 spänn, schneider-universal, den kan hjälpligt dimma led men jag har inte provat kombon glödlampa+led med den. Vidare har jag en dosdimmer till köksspottar, den funkar mycket bra, men där är det nog ett drivdon involverat så den kanske inte är rätt i det här fallet
Problemet ligger ofta i ljuskällan och den usla tekniken. Det går att göra bra LED-lampor såklart, men just E27/E14-lampor är en konsumentprodukt och få skulle nog betala det tredubbla för en med riktigt bra teknik. Men det kommer nog.
Klicka här för att svara