Såsom ämnet antyder så är jag nyfiken på när man gör undercentraler, var man placerar dem, hur dom skiljer sig från ”vanliga” centraler och varför man bygger just undercentraler?

O
Vad är enklast? Att dra 30 grupper minst 50 meter från ena änden av en byggnad till andra, eller att dra en grov huvudledning 50 meter till en undercentral och sedan dra de 30 gruppledningarna 3-5 meter därifrån?

Vad är mest praktiskt att? Att ha alla säkringar i ett skåp i källaren eller att ha VVS-apparaterna i en undercentral i källaren, hushållselen i ett skåp i hallen och garaget i ett skåp i garaget?

Så svaret är helt enkelt: Man sätter en undercentral om och där det blir enklare och bättre ledningsdragning, eller om och där det blir enklare och mer praktiskt när man behöver komma åt centralen. Känns inte som det behöver vara svårare än så.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Så om jag tolkar dig rätt så handlar det om att minimerar mängd och längd av gruppledningar (i huvudsak)?

Precis som Steamboy säger, det rä för att inte få kanske ( tar till lite ) 40 rör/slangar som kommer ut bakom en central, inte många centraler av normala mått som klarar det, samt allt huggande/fräsande i trä det blir. Placera en central ( mitt i byn ska den vara ) på en möjlig plats, det gäller att tänka hur den bästa platsen är.

Så du ser inget dilemma eller problem med många undercentraler?

Mikael_L
lnilsson lnilsson skrev:
Så om jag tolkar dig rätt så handlar det om att minimerar mängd och längd av gruppledningar (i huvudsak)?
Ja men även vilken mängd säkringar man tycker är vettigt, samt det tråkiga att ha långt till att återställa en säkring vs problemet med att ha många centraler så det blir svårt att hitta rätt säkring osv osv.

Jag tycker Steamboy sammanfattar det rätt väl, det är en avvägning mellan tekniska orsaker, logiskt handhavande samt materialåtgång.
Det är svårt att fästa på print några regler eller så. Erfarenhet är dock bra.

edit:
I villor och andra mindre hus/lokaler så är själv motståndare mot att gödsla med en massa centraler, det är ofta onödigt jämfört med en bra planering och placering från början. Och brukar allt vad åren går få en massa nackdelar. Jag vet ett kök i ett hus som har matningar från tre olika centraler! :confused:
Ett annat hus jag varit och grejat i så finns det en central på andra våningen, men ändå är det mesta på det våningsplanet matat från centralen i källaren.
Det finns så många märkliga sätt att få till det ologiskt, ni ska bara veta.

En eller möjligen två centraler, är vad jag finner vettigt i de flesta småhus. Ja sen kan det finnas ytterligare i garage, attefallshuset osv.

Redigerat:
lnilsson lnilsson skrev:
Så du ser inget dilemma eller problem med många undercentraler?
Lite på temat tycker jag det är ett problem att det kallas undercentral om det nu inte är det dvs den matas då som en grupp i den överliggande, och även då är det inte helt korrekt namn om man ska vara helt korrekt. I de flesta fall som hör hemma på forumet är det bäst att alla centraler ligger parallellt och kan utgå från mätarskåp som en stjärna eller läggas efter varandra men före respektive huvudbrytare.

Annars håller jag helt med de tre som skrivit hittills i fråga om när det ev kan vara läge att välja fler centraler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.