5 980 läst ·
67 svar
6k läst
67 svar
Spis och uttag i samma rör till ö
Jag håller på med ett hus från .... tja .. kan det vara trettiotalet, nu. Det är ju ett långtidsprojekt, de gjorde nytt kök för några år sedan, då var jag där första gången och gjorde elen.D Derbyboy skrev:
Och jag slängde faktiskt upp en ny central, mycket nära köket då. Och det har visat sig vara ett bra drag.
Jag drog en ny matning i källartaket och upp till centralen, och huset central (som bestod av två lådor) satt på ÖV, och det gamla köket var också på ÖV, som de då alltså fortsatte att använda fram tills nya köket var klart.
Så när allt var klart och gamla köket rivet så är nu alla gruppsäkringar utom en borta från ena centralkapslingen, och bara några få kvar i andra. Och jag behöll ett par rör mellan våningarna och drog in en dragtråd bara, med tanken att de gamla ruttna 40-tals centralerna på ÖV som saknar separat noll och jordskena så småningom kan avvecklas helt och ÖV får sin ström från den nya centralen.
Och det går vidare nu i rätt riktning. De byggde om ett förråd till nytt badrum, så då passade jag på att dra om lite, och även att hiva ut en del gammal rutten OVIR-kabel, så nu ligger hela bottenvåningen på säkringar i nya centralen (och skyddat av JFB nu), och ytterligare 2 st säkringar är borta i de gamla skitcentralerna på ÖV.
Och när badrummet blev klart har de börjat bygga om den gamla toan till tvättstuga nu, så här passar jag återigen på att dra de nya matningarna från nya centralen, så nu får de JFB skydd på allt. Förut var TM och TT inlagda på en gammal silica-central i källaren, lång krånglig ledningsdragning och ingen JFB.
Så nu blir det bättre även här.
Jag tänkte bara med det här säga att ibland har man typ lite tur och allt blir så väldigt bra, i deras hus har jag lyckats rensa bort så väldigt mycket dåligt gammalt junk, fastän jag satte upp ytterligare en central (lite smått emot mina principer) jag visste ju inte där i början hur allt skulle utveckla sig, men det blev ju bättre än vad jag kunnat hoppas på.
Men det är ju bra av samma anledning, att man rensar bort lite, inte har så många centraler överallt, inte så långa ledningsdragningar, inte heller så märkliga eller ologiska dragningar.
Så det kan ju vara en tanke för dig, att sätta upp en ny central, och sen jobba på att den befintliga så småningom kan tas väck.
Det blir en pedagogisk utmaning att förklara detta....Mikael_L skrev:
Det som är kopplat till och från det vi ser på bilden är:
1) Utebelysning (tror det var en egen grupp tillsammans med annan utebelysning som styrs från annan plats)
2) takbelysning + några uttag i vardagsrum (en egen grupp)
3) bortre rummen + några uttag i vardagsrum (en egen grupp)
4) närmaste rum + ett uttag på gamla köksväggen (en egen grupp)
Stora möjligheter och helt avgörande. Kan inte sätta en UC i taket, det skulle se förjävligt ut. Jag kan med lite bök få bort samliga grupper ovan (1-4) till väggen i bakkant som ses på bild.Mikael_L skrev:
Ny UC sätts på väggen i bakkant i bild. Dit kan jag även då koppla de nya grupperna som behövs i ett moderns kök. Plus önskvärda (nice to have) uttag i fasaden.Mikael_L skrev:
Jag kommer kunna fördela om grupeprna lite för att göra det mer logiskt. Det mest ologiska i systemet blir att hela det nya moderna köket matas från den nya centralen FÖRUTOM köksön som matas från den gamla.
Ganska enkelt, riv ner en del av gipsen i taket samt en lämpligt vägg!D Derbyboy skrev:
Kapa och anslut nya rör till dosor i lämpligt vägg. Trådar om all el.
Sänk taket med glespanel så kan du dra all el där samtidigt med rör till Ledbelysning.
Eller bättre riv ner all gips i taket och väggen då är det enklare att få dit all el på rätt ställe.
Redigerat:
Där "gardinen" av elrör hänger måste ändå taket lagas så tag ner en skiva eller två. Lättare att spackla upp taket på nytt material än att laga hål.D Derbyboy skrev:
I taket är det 22mm råspont och sedan 13mm gips. All gips ska ner och jag ska sätta huntonitskivor (eller vad det nu heter).
När ett vp-rör går över en takstol är det karvat/uppsågat i råsponten.
Lite råspont kan jag (enligt mina beräkningar) ta ner sålänge det inte är precis i långskarven på huntonitskivan.
jag skarvar de befintliga vp-rören (15mm) med muff och tejp och drar ner dessa till den bakre väggen.
När ett vp-rör går över en takstol är det karvat/uppsågat i råsponten.
Lite råspont kan jag (enligt mina beräkningar) ta ner sålänge det inte är precis i långskarven på huntonitskivan.
jag skarvar de befintliga vp-rören (15mm) med muff och tejp och drar ner dessa till den bakre väggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden