Håller på att renovera badrummet och ska flytta duschen. Ser att det sitter ett uttag som troligen är/varit till tvättmaskin.
Det kommer ca 40-50cm från duschväggen och alltså 80-90cm från centrum på blandaren.
Lägenheten ska säljas inom kort och det finns en fin tvättstuga 30m bort så frågan är om man inte ska plocka bort uttaget, dra ur trådar och spackla igen doshålet?
Eller finns det uttag som man får ha så pass nära duschen, ingen JFB finns.

BirgitS
Om det inte finns någon JFB får du nog inte ha ett uttag över huvud taget. Fast installation kan gå bra däremot.

När du mäter avståndet kan du mäta runt duschväggen och inte rakt igenom den.

Nej så nära duschen tillåts inga uttag. Däremot anslutningsdosa för fast anslutning.

BirgitS
Duger den här som satt där innan då?
Men jag är lite tveksam... kanske bäst att ta bort helt

Öppen elektrisk kopplingsdosa i vägg med synliga kablar och en avtagen ljusbrytare bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det är ju inget uttag utan en dosa för fast installation så det är tillåtet om det är utanför område 1. Däremot kan det ju vara bra att ta bort så att ingen lockas att sätta dit ett uttag själv i och med att det inte är någon JFB.

Tänkte att jag gör så här
Plockar ur säkringen
Skruvar bort plinten och sätter wago på alla kabeländar
Sätter matta över utan att skära hål
Sätter upp
Förpackad kopplingsdosa med packning hängande på en butikshylla, modell IP44, märkt för användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med dubbelhäftande tejp precis över dosan
I kopplingsdosan så skriver jag att dosa finns bakom

Då är röret kvar men urkopplat och det är upp till nästa ägare att fixa med JFB om man vill.
Är en bef anslutning

Nåt att anmärka på eller kan jag köra så?

Du kan väl iofs. sätta ett skruvat doslock också. Om du drar ur trådarna, så lämna en dragtråd i röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.