Hej, på landstället sitter där ett sånt där 400v-uttag i hallen (var tidigare veranda) och ute på snickarboden sitter där också ett 400v-uttag. Uttaget på snickar boden tänkte jag ta bort, mest eftersom ledningen är luftburen och sitter illa till. Men finns det någon bra anledning till att behålla uttagen inomhus?
/micke
ps: ena uttaget är blått och andra är rött.
/micke
ps: ena uttaget är blått och andra är rött.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om det inte är i vägen så kan det väl få vara kvar. Man vet aldrig vad du får hem för hantverkare som behöver ström till nån maskin eller svets. Och du själv kanske vill köra en vedkap eller dylikt. Ett blått uttag är enfasigt som man dock inte har så mycket nytta av. Det är det röda som är användbart.
Är det ett gammal SEMKO17-uttag tycker jag du ska bort det (båda) och byta ut till modernt CEE, om du vill ha något kvar.
Semko17-donen har dödat allt för många människor för att man ska ha överseende med dem.
Är uttaget inne i bostaden på lägre höjd än 1,7 meter tycker jag att du tar bort det, eller höjer upp det (gäller både semko17 och CEE). Man kan kanske vara lite mer förlåtande ang höjden i en verkstad/bod om det är osannolikt att barn vistas där
CEE:

SEMKO17:
Semko17-donen har dödat allt för många människor för att man ska ha överseende med dem.
Är uttaget inne i bostaden på lägre höjd än 1,7 meter tycker jag att du tar bort det, eller höjer upp det (gäller både semko17 och CEE). Man kan kanske vara lite mer förlåtande ang höjden i en verkstad/bod om det är osannolikt att barn vistas där
CEE:
SEMKO17:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är moderna och bra CEE, båda två. Och sitter de så att risken för olycksfall med barn är mycket låg så finns det ingen säkerhetsmässig annan aspekt att ge akt på.
Då tar du bort de du vill. Det blåa har ett ganska smalt användningsområde, det är enfas 230V, dvs precis som ett vanligt vägguttag, men klarar av mer ström (16A) och klarar 16A kontinuerligt utan riskera överhettning, vilket inte är fallet med alla vanliga vägguttag (som även de ofta är specade till 16A).
Då tar du bort de du vill. Det blåa har ett ganska smalt användningsområde, det är enfas 230V, dvs precis som ett vanligt vägguttag, men klarar av mer ström (16A) och klarar 16A kontinuerligt utan riskera överhettning, vilket inte är fallet med alla vanliga vägguttag (som även de ofta är specade till 16A).
Klicka här för att svara