Vad betyder siffrorna och speciellt C10?
Rad med fyra säkringsbrytare märkta 'GR MCB C10'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C står för trög 10 för ampere och 6000 för kortslutnings ström

• Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Gusten2915 Gusten2915 skrev:
C står för trög 10 för ampere och 6000 för kortslutnings ström

6000 står för den högsta kortslutningsströmmen brytaren klarar att bryta enligt bostadsstandarden SS-EN 60898. Normalt är högsta kortslutningsströmmen IK3, den 3-frasiga. Brytare ska väljas med kortslutningsström > högsta förekommande.
(För brytare från 10kA och uppåt anges även märkkortslutningsbrytförmåga enligt industristandarden, SS-EN 60947. Detta anges då ofta på sidan av dvärgbrytaren)

3:an under står för energibegränsningsklass 3, det handlar om mängden energi brytaren släpper igenom. 3 är normalt, jag har aldrig sett bättre eller sämre brytare.

10 står för 10A, det är överlasten, det termiska skyddets ”inställning”

C står för kortslutningsskyddet, det magnetiska skyddets inställning. C innebär att brytaren ska och kan bryta på en ström som är 5-10 x In (i detta fall 10A)

B innebär att In=3-5
D innebär att In=10-20 (om jag inte minns fel)

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Vidare står S-märket för att den är provad av Semko. Det horisontella strecket på brytaren uppe till höger betyder att den är godkänd som frånskiljare. Man får alltså bryta, låsa och jobba på lastsidan.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vilka fantastiskt bra svar man får här.
Tack!

Finns det inte en tidsaspekt med i karaktäristiken med? D.v.s. en B MCB bryter snabbare vid 5ggr märkströmmen än en C?

• Gilla
Verner55
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Finns det inte en tidsaspekt med i karaktäristiken med? D.v.s. en B MCB bryter snabbare vid 5ggr märkströmmen än en C?
Nope, men det finns alltid en tidsaspekt med vad gäller MCB vs smältsäkringar.

Då en MCB alltid involverar ett mekaniskt förlopp för brytningen så finns det alltid en kort tid innan brytning, oavsett hur hög kortslutningsström man har. Tiden är oerhört kort, men finns ändå.

En smältsäkring fungerar annorlunda, den får allt kortare tid för brytning ju högre överström det är, det existerar ej någon mekanisk fördröjning.

Detta betyder en sak sådär ute i verkligheten, en diazed (smältsäkring) som ligger före en MCB kommer lösa snabbare än en MCB'n vid höga kortslutningsströmmar. Det är omöjligt att erhålla garanterad selektivitet.

Sen tror jag att man möjligen kan generalisera lite, att MCB med högre kortslutningsströmstålighet troligen har kortare utlösningstid, då det blir viktigare att begränsa energiutvecklingen (energi * tid) om den ska tåla högre strömmar.
Och vidare att MCB av bättre fabrikat är lite snabbare.
Men dessa två generaliseringar är dock bara mina killgissningar.

edit:
Men nu läser jag din fråga lite mer noggrant,
S Styrman_jansson skrev:
Ja, vid just 5ggr märkströmmen bryter en B och en C olika fort.
Då en B är precis på gränsen av den ström där den måste bryta med magnetisk trippning (den snabba brytningen) medan en c har vid 5ggr märkströmmen precis nått området där den får bryta magnetiskt, men troligast kommer den bryta termiskt.

Så vid just fallet 5ggr felström kommer en B i princip garanterat bryta magnetiskt medan en C kommer nästan garanterat bryta termiskt.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.