5 287 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Koppla två olika lampor (armaturer) till en kronbrytare?
Hej, tacksam för hjälp!
Jag har en vision om hur jag kan lösa problemet med lampor hemma hos mig (se bild 1) , men vill ha lite teknisk kött på benen innan jag gör något.
Vill sätta upp två lampor, från ett Kronuttag.
Jag har två brytare på väggen (Se bild 3), som går till samma kronuttag.
1. Kan jag koppla såhär? Fungerar det att tända armaturerna med varsin knapp? (Se BILD 2)
2. Finns det några säkerhetsrisker med att koppla så?
3. Får man koppla såhär?
4. Hur kan jag göra annars, om detta inte är möjligt/tillåtet?
Tacksam för svar, Johan.
Jag har en vision om hur jag kan lösa problemet med lampor hemma hos mig (se bild 1) , men vill ha lite teknisk kött på benen innan jag gör något.
Vill sätta upp två lampor, från ett Kronuttag.
Jag har två brytare på väggen (Se bild 3), som går till samma kronuttag.
1. Kan jag koppla såhär? Fungerar det att tända armaturerna med varsin knapp? (Se BILD 2)
2. Finns det några säkerhetsrisker med att koppla så?
3. Får man koppla såhär?
4. Hur kan jag göra annars, om detta inte är möjligt/tillåtet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tacksam för svar, Johan.
Skippa stickproppen och installera det fast istället. Eller dela upp till två vanliga ojordade uttag direkt där trädarna kommer ut.
Stickproppen är inte gjord för dubbla kablar och du kommer inte få till det på ett bra sätt.
Stickproppen är inte gjord för dubbla kablar och du kommer inte få till det på ett bra sätt.
Okej!tommib skrev:
Har du tips på någon kopplingsdosa eller dyl, som jag enkelt kan använda i det hålet som blir, om jag skippar stickproppen?
Länka någon/några så jag förstår hur du tänker?
Vill både ha det enkelt och säkert!
/Johan
Eller så börjar du med att prova ifall det går bra att få in två trådar i samma hål med bra resultat, i lampsladd är det bara 0,75mm2. Och funkar det inte bra får du börja fnula på någon annan idé.
Det kan mycket väl vara så att du har de där färgerna i din fasta installation där, om det är ett lite äldre hus.
Men du lär inte lyckas köpa lampsladd med svart och blå, så jag tycker du väljer den moderna färgstandarden om du gör en sån där förgrenande sladd, dvs blå som nolla och brun som faser.
Det kan mycket väl vara så att du har de där färgerna i din fasta installation där, om det är ett lite äldre hus.
Men du lär inte lyckas köpa lampsladd med svart och blå, så jag tycker du väljer den moderna färgstandarden om du gör en sån där förgrenande sladd, dvs blå som nolla och brun som faser.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
https://www.elbutik.se/product.html...MI7pWa2br85wIVQawYCh0RRQCWEAQYASABEgLyD_D_BwE
Alternativt en sådan...
Alternativt en sådan...
Men fortfarande får vi problem med montaget, då befintlig dosa har 1/4" gänga i mitten för takkrok.
Men visst, skruvar man bort kroken och bef uttag (och gömmer undan tills det är dags att återställa) så kan den länkade ojordade varianten kanske gå att fästa med skruvhålen i hörnen, det kommer bli tight som tusan mot befintlig dosa, men borra aningens snett utåt, så funkar det kanske, dock lite beroende på takmaterialet.
Och så vara klurig och försiktig och ha lite tur, så man inte borrar/skruvar in i elledningarna som går till dosan.
Men visst, skruvar man bort kroken och bef uttag (och gömmer undan tills det är dags att återställa) så kan den länkade ojordade varianten kanske gå att fästa med skruvhålen i hörnen, det kommer bli tight som tusan mot befintlig dosa, men borra aningens snett utåt, så funkar det kanske, dock lite beroende på takmaterialet.
Och så vara klurig och försiktig och ha lite tur, så man inte borrar/skruvar in i elledningarna som går till dosan.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Så kanske det blir iofs, men en bra mycket snyggare lösning än bara kontakten.Mikael_L skrev:
Men fortfarande får vi problem med montaget, då befintlig dosa har 1/4" gänga i mitten för takkrok.
Och så vara klurig och försiktig och ha lite tur, så man inte borrar/skruvar in i elledningarna som går till dosan.![]()
I annat fall tommib's föeslag
Så det är snyggare med 2 bulor i taket än 1 ... Ja jag menar kontakterna då ...5 50procent skrev:
Och är det snyggare med klamrad EKRK eller EXQ eller nåt, på taket än lampsladd i en sån här:

Jag har i alla fall en sån där kabellist i mitt kökstak en liten sträcka, jag tycket inte det skäms för sig något mer än valfritt annat utanpåliggande alternativ.
Nä, jag säger på rent ingenjörsmaner, KISS, "keep it stupid simple".
Dvs först pröva om det går att få in 2 ledare i befintlig lampkontakt.
Sen dra lampsladd så snyggt det går, gärna i sådana där självhäftande kabelkanaler som man pressar in SKX lampsladd i. Dock med överhängande risk för att taket måste målas om när man tagit bort det hela.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo, lite snyggare med två bulor än en kontra en med två kablar ut tycker jag nog.Mikael_L skrev:
Så det är snyggare med 2 bulor i taket än 1 ... Ja jag menar kontakterna då ...
Och är det snyggare med klamrad EKRK eller EXQ eller nåt, på taket än lampsladd i en sån här:
[bild]
Jag har i alla fall en sån där kabellist i mitt kökstak en liten sträcka, jag tycket inte det skäms för sig något mer än valfritt annat utanpåliggande alternativ.
Nä, jag säger på rent ingenjörsmaner, KISS, "keep it stupid simple".
Dvs först pröva om det går att få in 2 ledare i befintlig lampkontakt.
Sen dra lampsladd så snyggt det går, gärna i sådana där självhäftande kabelkanaler som man pressar in SKX lampsladd i. Dock med överhängande risk för att taket måste målas om när man tagit bort det hela.
Kabelkanal funkar, har det själv på ett par ställen iom att kontakten sitter antingen på vägg eller in mot vägg i tak
Tack för alla tankar det hjälper verkligen, tänkte på det att det är ju bara i ”N” Neutralen, som det skall i två sladdar i så fall!
Inget som kan bli kortis eller liknande eller? Tänker att en takkrona måste väl vara kopplad så att ledarna har varsin, och neutralen går ihop till en kabel någonstans?
Så det jag gör, är tekniskt sätt samma sak som en gammal takkrona?
Med vänlig hälsning, Johan
Inget som kan bli kortis eller liknande eller? Tänker att en takkrona måste väl vara kopplad så att ledarna har varsin, och neutralen går ihop till en kabel någonstans?
Så det jag gör, är tekniskt sätt samma sak som en gammal takkrona?
Med vänlig hälsning, Johan