Din invändning är orimlig. Om de personer som frekventerar forumet också råkar använda wago till vardags, varför skulle man inte föreslå det som en lösning för den som behöver hjälp? Jag använder också bara wago och skulle inte kunna tänka mig att rekommendera någon annan klämma som jag inte själv använt och vet fungerar.

Ett forum fungerar ju så att vi användare skapar "normen". Om du tycker att normen för klämmor är fel så är det DIN uppgift att där så är lämpligt tipsa om alternativa produkter och varför dessa ska användas istället. Att gnälla på att andra tycker wago är bra leder ingenting till. Forumets konsensus i en fråga blir vad vi själva gör den till, gillar du inte nuläget är det bara att aktivera dig och förklara varför en annan klämma är bättre.

Mikael_L
Som att jag, som vanligt, slog ett slag för helacon istället för wago 773 ... i inlägg #24.
För den tycker jag är bättre. :)

Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Inget orimligt i det jag skriver, bara sanning och fakta, om någon inte vill eller kan använda någon produkt så är det upp till den att använda det som den i sitt tycke fungerar. Sen som du skriver ATT DET ÄR VI SOM SKAPAR NORMEN , vad innebär det för dig och kanske andra på forumet. Eftersom det är du som tar upp det. Enligt min tolkning av det med normen som sägs av dig så är det bara det som skrivs på forumet som ska vara gällande: Tror inte du ska använda sådana ord enär det är ett försök för att skapa en norm som inte finns. En norm är något som är en klar rekommendation till att just göra på ett visst sätt enligt instruktioner som följer en produkt. Tror inte det gagnar någon med dessa uttalanden om en produkt som nästan höjs till skyarna av vissa. Tror inte att det ger mera i den här tråden utan kan nog bli tjafs från visst håll, det är upp till en frågeställare att ta åt sig av den information som framkommer på forumet, sen om hen inte gör som ni säger, som nästa verkar vara en lag vad ska ni göra åt det

Mikael_L Mikael_L skrev:
Som att jag, som vanligt, slog ett slag för helacon istället för wago 773 ... i inlägg #24.
Nu kom det något bra , ett förslag på annan produkt som är likvärdig men inte samma namn, det är det jag menar med att inte höja någon produkt till skyarna och entonigt bara gå på en linje. Som jag skrivit tidigare, det finns inga patentlösningar på något, det är vad som kan användas som är viktigast

Mikael_L
Glöm inte att ordet wago rätt ofta används synonymt för toppklämma av wagotyp.

Ungefär som Termos och Masonit.

Men dock när det preciseras som wago 221 så får vi anta att det är just det fabrikatet som menas.
Och visst finns det någon fler öppningsbar kandidat på marknaden, men jag som åtminstone provat Hellermans modell tyckte inte att den på långa vägar var lika bra som 221.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget orimligt i det jag skriver, bara sanning och fakta, om någon inte vill eller kan använda någon produkt så är det upp till den att använda det som den i sitt tycke fungerar. Sen som du skriver ATT DET ÄR VI SOM SKAPAR NORMEN , vad innebär det för dig och kanske andra på forumet. Eftersom det är du som tar upp det. Enligt min tolkning av det med normen som sägs av dig så är det bara det som skrivs på forumet som ska vara gällande: Tror inte du ska använda sådana ord enär det är ett försök för att skapa en norm som inte finns. En norm är något som är en klar rekommendation till att just göra på ett visst sätt enligt instruktioner som följer en produkt. Tror inte det gagnar någon med dessa uttalanden om en produkt som nästan höjs till skyarna av vissa. Tror inte att det ger mera i den här tråden utan kan nog bli tjafs från visst håll, det är upp till en frågeställare att ta åt sig av den information som framkommer på forumet, sen om hen inte gör som ni säger, som nästa verkar vara en lag vad ska ni göra åt det
Återigen, det är ju DU som drar slutsatsen att inget annat än WAGO får användas bara för att de flesta här använder WAGO. Bara du.

Därefter blir du arg på slutsatsen och bråkar om det.

Eftersom ingen annan, vad jag vet, tycker att det är förbjudet att använda andra klämmor är det svårt att förstå vad problemet är. Du har själv hittat på problemet och därefter går du i spinn.

Det jag har försökt förklara för dig är att det är du och jag och andra här som styr över vilka produkter rekommenderas i olika delforum. Tycker du att det är jobbigt att många har goda erfarenheter av wago här så är det bara att ge dig in i diskussionen och föreslå en annan klämma du gillar bättre. Så fungerar livet på ett forum. Det fungerar INTE så att varje person som ger ett produktförslag också ska ge två andra alternativ bara för att det finns andra saker på marknaden.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det fungerar INTE så att varje person som ger ett produktförslag också ska ge två andra alternativ bara för att det finns andra saker på marknaden.
Har inga problem med att använda andra produkter i olika sammanhang, det jag vänder mig mot att höja en produkt till skyarna och bara säga det namn och inte säga något om att använda vad som helst , det går utmärkt att koppla med sockerbitar av rätt m2 , ubåtar , torix eller annat som är godkänt för den spänning som är aktuell, så att då som du försvara och gå in som någon exspert om produkter i endast en sort finner jag lita makabert. Det finns nog flera med mig här på forumet som är av samma åsikt när det gäller användbara produkter i förekommande fall. Så om du inte anser att det inte riktigt med det som jag framför så får du utveckla det närmare och säga ifrån att jag har fel eller hålla med angående det med normen som du kallar det, samt det med användbara olika kopplingsmateriel.

Diskussionen har jag för mig började med frågan om skruvplinten i vissa dosor. Där hävdar jag att fjäderklämmor med individuella fjädrar ("wago") är så mycket bättre att det inte är lämpligt med något annat. Jag har sett för många misslyckade skruvkopplingar med antingen en lös ledare eller sönderskruvad ledare.

J jonaserik skrev:
Har inga problem med att använda andra produkter i olika sammanhang, det jag vänder mig mot att höja en produkt till skyarna och bara säga det namn och inte säga något om att använda vad som helst , det går utmärkt att koppla med sockerbitar av rätt m2 , ubåtar , torix eller annat som är godkänt för den spänning som är aktuell, så att då som du försvara och gå in som någon exspert om produkter i endast en sort finner jag lita makabert. Det finns nog flera med mig här på forumet som är av samma åsikt när det gäller användbara produkter i förekommande fall. Så om du inte anser att det inte riktigt med det som jag framför så får du utveckla det närmare och säga ifrån att jag har fel eller hålla med angående det med normen som du kallar det, samt det med användbara olika kopplingsmateriel.
Jag har inte försvarat någon produkt. Däremot försvarar jag varje forummedlems rätt att gilla och rekommendera vilken produkt som helst. Ej heller har jag gått in som någon expert, i fallet wago har jag bara sagt "Jag använder också bara wago och skulle inte kunna tänka mig att rekommendera någon annan klämma som jag inte själv använt och vet fungerar." Det är knappast att utge sig för att vara någon expert.

Jag har redan förklarat för dig, flera gånger, vad jag tycker är fel med din invändning. Det har inte ett skit med en specifik produkt att göra utan att du förväntar dig att varje inlägg är produktneutralt. Det är fel och så fungerar inte ett forum.

Det finns säkert 30 olika produkter på marknaden som kan användas för att koppla ihop ledning, vilken av dessa som gillas och rekommenderas av en medlem här är upp till var och en. Har du en invändning mot en specifik produktrekommendation kan du ju själv göra ett inlägg om det och förklara varför, men att som du nu ha en åsikt om att det är fel att kollektivet tycker likadant och att du förväntar dig (?) att flera produkter nämns i varje inlägg, det är knas.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.