8 537 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Nolla och jord i säkerhetsbrytare
Hej Har en fråga... Har en säkerhetsbrytare 3 polig och undrar hur man gör men nolla och jord?
Jag gissar att nollan och jord bara går igenom säkerhetsbrytaren och man använder de 3 polerna för att bryra faserna? Ska koppla in en tvättmaskin och en tumlare så jag skulle kunna använda en av polerna till nollan
Alltså maskinerna har gemensan nolla och 2 olika faser eller behöver jag bara bryta faserna??
alltså koppla som jag skren förs?
Mvh Uffe
Jag gissar att nollan och jord bara går igenom säkerhetsbrytaren och man använder de 3 polerna för att bryra faserna? Ska koppla in en tvättmaskin och en tumlare så jag skulle kunna använda en av polerna till nollan
Alltså maskinerna har gemensan nolla och 2 olika faser eller behöver jag bara bryta faserna??
alltså koppla som jag skren förs?
Mvh Uffe
Bästa svaret
Noll till noll ( blå ) och jord till hord ( gulgrön ) det brukar vara några kopplingställen på sidan om själva brytaren och har du 3 faser fram så lägger du TM på en fas och TT på en annan och då blir en ledig, börja frän höger så kommer det bli bra, belastningen blir inte så hög då på först fasen , där ligger till 100 % kaffeplattan
Tack då är jag medJ jonaserik skrev:Noll till noll ( blå ) och jord till hord ( gulgrön ) det brukar vara några kopplingställen på sidan om själva brytaren och har du 3 faser fram så lägger du TM på en fas och TT på en annan och då blir en ledig, börja frän höger så kommer det bli bra, belastningen blir inte så hög då på först fasen , där ligger till 100 % kaffeplattan
Det är nästan aldrig som man vill bryta nollan såhär i en säkerhetsbrytare.
Innan man ger sig på att lägga även nollan på en av kontakterna ska man ha fullt klart för sig varför man vill det, och vad risker det för med sig, så man har hanterat alla risker.
Om man önskar bryta nollan också är det ofta rekommendabelt att välja en säkerhetsbrytare som är speciellt designad för att bryta nollan, den bryter nollan sist, och sluter nollan först.
Läs t.ex. egenskaperna för dessa 4-poliga
http://www.garo.se/installation/brytare/strombrytare/strombr-gra-4p-16a
Jag var och jobbade i ett storkök en gång, och då frågade personalen ifall jag lite snabbt kunde kolla ifall det kom ström fram till en degblandare som gick på 3-fas.
Jodå, inga problem, det går ju på en minut ...
Så jag öppnade säkerhetsbrytaren som den var ansluten med, mätte spänning på alla faser, men la märke till att även nollan var kopplad genom brytaren, känns inget bra, det var nämligen en rätt intelligent degblandare med styrelektronik, en display, lite knappar. Ganska säkert att den krävde nolla och 230V för sin elektronik.
Jag kollade lite mer noggrant i säk.brytaren, såg att nollan dessutom var kopplad på hjälpkontakten (13-14), vilket troligtvis är ännu värre, ty hjälpkontakterna kan var arrangerade så att de bryter före och sluter efter huvudkontakterna.
Så jag meddelade att det kommer ström fram, korrekt på alla vis, så degblandaren verkar vara trasig, men att jag också misstänkte att det var felkoppling i säkerhetsbrytaren som tagit ihjäl den.
Sen vet jag inte hur det gick sen ...
Köket var nybyggt, max ett par år gammalt, och en riktig elfirma hade gjort allt eljobb, även detta, så jag sa att jag tycker att de ska kräva att alla säkerhetsbrytare kontrolleras.
Innan man ger sig på att lägga även nollan på en av kontakterna ska man ha fullt klart för sig varför man vill det, och vad risker det för med sig, så man har hanterat alla risker.
Om man önskar bryta nollan också är det ofta rekommendabelt att välja en säkerhetsbrytare som är speciellt designad för att bryta nollan, den bryter nollan sist, och sluter nollan först.
Läs t.ex. egenskaperna för dessa 4-poliga
http://www.garo.se/installation/brytare/strombrytare/strombr-gra-4p-16a
Jag var och jobbade i ett storkök en gång, och då frågade personalen ifall jag lite snabbt kunde kolla ifall det kom ström fram till en degblandare som gick på 3-fas.
Jodå, inga problem, det går ju på en minut ...
Så jag öppnade säkerhetsbrytaren som den var ansluten med, mätte spänning på alla faser, men la märke till att även nollan var kopplad genom brytaren, känns inget bra, det var nämligen en rätt intelligent degblandare med styrelektronik, en display, lite knappar. Ganska säkert att den krävde nolla och 230V för sin elektronik.
Jag kollade lite mer noggrant i säk.brytaren, såg att nollan dessutom var kopplad på hjälpkontakten (13-14), vilket troligtvis är ännu värre, ty hjälpkontakterna kan var arrangerade så att de bryter före och sluter efter huvudkontakterna.
Så jag meddelade att det kommer ström fram, korrekt på alla vis, så degblandaren verkar vara trasig, men att jag också misstänkte att det var felkoppling i säkerhetsbrytaren som tagit ihjäl den.
Sen vet jag inte hur det gick sen ...
Köket var nybyggt, max ett par år gammalt, och en riktig elfirma hade gjort allt eljobb, även detta, så jag sa att jag tycker att de ska kräva att alla säkerhetsbrytare kontrolleras.
Tack för info.. Lite över kurs för mig.. Men då vet jag att nolla inte ska brytas i en vanlig säkerhetsbrytare.. TackMikael_L skrev:
Det är nästan aldrig som man vill bryta nollan såhär i en säkerhetsbrytare.
Innan man ger sig på att lägga även nollan på en av kontakterna ska man ha fullt klart för sig varför man vill det, och vad risker det för med sig, så man har hanterat alla risker.
Om man önskar bryta nollan också är det ofta rekommendabelt att välja en säkerhetsbrytare som är speciellt designad för att bryta nollan, den bryter nollan sist, och sluter nollan först.
Läs t.ex. egenskaperna för dessa 4-poliga
[länk]
Jag var och jobbade i ett storkök en gång, och då frågade personalen ifall jag lite snabbt kunde kolla ifall det kom ström fram till en degblandare som gick på 3-fas.
Jodå, inga problem, det går ju på en minut ...
Så jag öppnade säkerhetsbrytaren som den var ansluten med, mätte spänning på alla faser, men la märke till att även nollan var kopplad genom brytaren, känns inget bra, det var nämligen en rätt intelligent degblandare med styrelektronik, en display, lite knappar. Ganska säkert att den krävde nolla och 230V för sin elektronik.
Jag kollade lite mer noggrant i säk.brytaren, såg att nollan dessutom var kopplad på hjälpkontakten (13-14), vilket troligtvis är ännu värre, ty hjälpkontakterna kan var arrangerade så att de bryter före och sluter efter huvudkontakterna.
Så jag meddelade att det kommer ström fram, korrekt på alla vis, så degblandaren verkar vara trasig, men att jag också misstänkte att det var felkoppling i säkerhetsbrytaren som tagit ihjäl den.
Sen vet jag inte hur det gick sen ...
Köket var nybyggt, max ett par år gammalt, och en riktig elfirma hade gjort allt eljobb, även detta, så jag sa att jag tycker att de ska kräva att alla säkerhetsbrytare kontrolleras.
Klicka här för att svara
