Hej,

Jag behöver sätta ett eluttag för routern i taket där nätverksuttaget sitter. I närheten finns två dosor, se bilder.

Min fråga är om man kan dra en kabel ifrån någon av dessa dosor själv alt. vad det skulle kosta att ta in en elektriker?

• Elledningar löper längs väggen och taket nära en dörröppning, med två synliga eldosor för potentiell anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vägg med en list där en kabel går ut genom ett hål nära taket, ovanför en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får inte göra det själv utan du får ringa en elektriker.

• Gilla
sjodda78 och 1 till
  • Laddar…
S stigarn skrev:
Du får inte göra det själv utan du får ringa en elektriker.
Och jag kompletterar med att man kan ansluta ett extra uttag om man har kunskapen, hur du väljer att göra utifrån svaret som jag citerar får du avgöra själv.
Om jag fick välja skulle jag ta den nyare fyrkantiga, mera plats, och inte röra den äldre runda dosan, men får också kolla på vad som är kopplat i dosan.

• Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
Jag kan komplettera med att man kan göra allt vare sig man har kunskap eller ej.
Blir lite variation i hur bra utförandet blir
Men ska vi se det strikt regelmässigt så är detta inte ett arbete som TS får lov att utföra ;)

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag kan komplettera med att man kan göra allt vare sig man har kunskap eller ej.
Blir lite variation i hur bra utförandet blir
Men ska vi se det strikt regelmässigt så är detta inte ett arbete som TS får lov att utföra ;)
jag ska inte röra själv men öppnar nog den fyrkantiga dosan och fotar

A AndersS skrev:
Och jag kompletterar med att man kan ansluta ett extra uttag om man har kunskapen, hur du väljer att göra utifrån svaret som jag citerar får du avgöra själv.
Om jag fick välja skulle jag ta den nyare fyrkantiga, mera plats, och inte röra den äldre runda dosan, men får också kolla på vad som är kopplat i dosan.
Kan är en sak men om man får lagligt är en annan.

För att få komplettera med extra uttag så måste man ha behörighet då det räknas som en "fast installation"!

Alla kan väl bygga LEGO men att veta vad man bygger.......

Mikael_L
S sjodda78 skrev:
Svårt att säga direkt men det börjar nog på 2500kr....
Måste ha råkat bli en nolla för mycket där ..

Men 250:- är däremot lite för optimistiskt, jag kan inte tänka mig att någon kan utföra det där för mindre än 500:-
Så mellan 500 och 1000:-, problemet är dock att ganska många elfirmor kan ha en minimi debitering på kanske 2 timmar, vilket då blir lite tråkigt för ett entimmes jobb.

För 2900:- fick en bekant jag byggde ett kök hos i bostadsrätt ny el framdragen till häll och ugn inkl. uppsäkring 16A.
Var ca 6-7 m inkl. håltagning i vägg.
Så risken är att resa och materialhantering kostar mera än själva arbetet om befintlig dosa kan användas och uttaget hamnar någon/ra meter därifrån.

• Gilla
sjodda78
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Måste ha råkat bli en nolla för mycket där ..

Men 250:- är däremot lite för optimistiskt, jag kan inte tänka mig att någon kan utföra det där för mindre än 500:-
Så mellan 500 och 1000:-, problemet är dock att ganska många elfirmor kan ha en minimi debitering på kanske 2 timmar, vilket då blir lite tråkigt för ett entimmes jobb.
800-1200kr/tim, resa till/från, material kostnader, administrativa avgifter m.m
exkl ROT. Man begär alltid offert från flera olika företag innan man bestämmer sig

Min erfarenhet är att det är svårt att hitta ngn som vill göra såna småjobb. Men gör som du skrev. Öppna den nyare dosan och lägga upp en bild så kan du nog få snabb hjälp.

• Gilla
Turbo-Danne och 1 till
  • Laddar…
En elektriker skulle först kontrollera vilken grupp som dessa dosor betjänar ifall den ena eller andra av någon anledning skulle vara olämplig. Det bör ju se bra ut på gruppförteckningen också.
Sedan behöver man följa upp gruppledningen för att säkerställa att det finns fas, nolla (och ev skyddsjord) i dosan. Det kanske bara finns tändtrådar.
Till sist bör man se till det praktiska, vilken dosa som har plats för en kabel till. Den gamla porslinsdosan kan vara tveksam.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
I värsta fall:
Resa 0,5h + arbete 1h avrundas till 2h á 650kr = 1300kr
Material 500kr
Bilersättning 300kr
Totalt 2100kr

Den som olagligt gör det själv har endast materialkostnader på ca 100kr att betala. Dessutom slipper man ta ledigt från jobbet för att vänta in en elektriker.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Försök annars hitta någon väldigt lokal elfirma. Ev hitta en lokal "lampaffär", gå in och fråga om de har en montör, eller kontakt med någon.

Har själv gjort en del småjobb där jag kunde ta cykel till kunden, och ha nödvändiga verktyg i en väska på pakethållaren. Kändes både skönt i frisk luft, och blev billigt för kunden!

Ett vägguttag, en provare, några meter kulo, klammer, montageverktyg för dessa, ett par skruv, skruvmejsel, hammare, avbitare, tumstock, penna...

Helklassiskt, helt enkelt! (Hoppas bara inte det är stenvägg, så man behöver borrmaskin också)

En kollega har många gånger beskrivit hur han som lärling hos en firma på Söder (i Stockholm) fick en lapp med arbetsorder, ungefär materialen ovan (men ofta en skafferilampa med inbyggd strömbrytare som släcker när dörren stängs i stället för vägguttaget) och så var det bara att trampa iväg till hemmafrun i fråga.

Tyvärr kan jag inte hjälpa - mina cyklar är idag i Västsverige...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det finns en annan helt laglig möjlighet.
Dra nätverkskabel själv. Sätt en Access Punk för Wi-Fi som fjärrmatas via nätverkskabeln.
Placera/Göm routern och PoE adaptern någon annan stans där det finns eluttag i närheten.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns en annan helt laglig möjlighet.
Dra nätverkskabel själv. Sätt en Access Punk för Wi-Fi som fjärrmatas via nätverkskabeln.
Placera/Göm routern och PoE adaptern någon annan stans där det finns eluttag i närheten.
Det lät som en bra idé med hantverkare som cyklar, jag har nästan allt man behöver hemma så egentligen behöver personen inte ens verktyg.

Har en lampfirma en kvarter härifrån så kikar med dem.

ingen här som är sugen på att ta detta jobb? Bor på Södermalm?

(Verkar som jag råkade ta bort tråden?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.