Hej
Jag har beställt en Nexa ZV-9101 och funderar lite på hur jag ska installera den. Borde vara enkelt men jag har blivit förvånad förut.

Jag har gott om plats över mina överskåp i köket så jag tänkte sätta in den där istället bakom min brytare.
Idag har jag en schneider brytare på fjäder och 2st drives som tillsammans driver 6 led lampor som sitter under överskåpen. Ingen trappfunktion. Driverna är Hidealight Jolla pro.

Min tanke. Ur väggen kommer tre kablar, rimligtvis en fas, en nolla och en tändkabel. Dessa splittas för att komma till två olika identiska drivare. (alltså inte master/slave installation på dom). Frågan är, ska jag installera nexan innan eller efter drivarna?


"
Se bifogade filer för kopplingsscheman och bild på drivern.
 
  • Kopplingsscheman för PUSHDIM belysningsdrivare, visar anslutningar för 100-240VAC och 12-24VAC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kopplingsscheman för LED-drivare, inklusive 1-10V eller potentiometerkontroller och synkroniserade styrningssystem för master och slavkonfigurationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en Hidealight Jolla pro driver som visar tekniska specifikationer och anslutningsdiagram för belysningsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din driver kräver antingen en återfjädrande knapp eller 1-10 V signal, tyvärr inget som din nexa-mottagare kan ordna.
Det finns andra Z-wave-mottagre som kan lämna 1-10 V-styrsignal som kanske skulle funka.
 
MartinFagerberg MartinFagerberg skrev:
Jag har beställt en Nexa ZV-9101 och funderar lite på hur jag ska installera den.
Vad vill du använda den till då? Vad vill du styra/driva med Nexapucken och hur vill du styra den?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad vill du använda den till då? Vad vill du styra/driva med Nexapucken och hur vill du styra den?
Hej
Jag ville kunna automatisera bänkbelysnigen, ex dimma till en viss nivå givet en tid eller rörelse. Nexan skulle kopplas till min Samsung SmartThingshub är all automation skulle göras
 
E etompau skrev:
Din driver kräver antingen en återfjädrande knapp eller 1-10 V signal, tyvärr inget som din nexa-mottagare kan ordna.
Det finns andra Z-wave-mottagre som kan lämna 1-10 V-styrsignal som kanske skulle funka.
hm aj då. Får använda driven till något annat då.
Vet du någon bra motsvarighet till nexan som skulle fungera med mina drivers?
 
MartinFagerberg MartinFagerberg skrev:
hm aj då. Får använda driven till något annat då.
Vet du någon bra motsvarighet till nexan som skulle fungera med mina drivers?
https://www.m.nu/dimrar/flush-dimmer-0-10v

Har dock ingen egen erfarenhet av den. Kräver 12-24 VDC-matning.

Schema som visar fjärrstyrning av dimbara LED-ljus via mobilapp och LED-drivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MartinFagerberg
  • Laddar…
Du får helt enkelt leta efter en kontroller som ger en styrsignal "1-10V" ut. T.ex Plejd CTR-01 har det, men då vet jag inte hur den i sin tur kan styras från HA.
 
Eftersom jag inte använda mun nyinköpta nexa till köket funderar jag på om jag använda den på ett annat ställe. Där har jag annan driver nämligen.
Tror ni denna passar eller behövs det en annan färg med?
Se bifogad bild för driver
 
  • Närbild av en LED driver från a-Collection med teknisk information och scheman på en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej tyvärr. Det drivdonet kan inte heller dimras på primärsidan. Det finns väldigt få drivdon som stöder det eftersom det fungerar dåligt. Nexadimmern kan istället användas till dimbara 230 V-lampor.
 
  • Gilla
MartinFagerberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej tyvärr. Det drivdonet kan inte heller dimras på primärsidan. Det finns väldigt få drivdon som stöder det eftersom det fungerar dåligt. Nexadimmern kan istället användas till dimbara 230 V-lampor.
Tack för infon!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.