Hej
Jag har beställt en Nexa ZV-9101 och funderar lite på hur jag ska installera den. Borde vara enkelt men jag har blivit förvånad förut.
Jag har gott om plats över mina överskåp i köket så jag tänkte sätta in den där istället bakom min brytare.
Idag har jag en schneider brytare på fjäder och 2st drives som tillsammans driver 6 led lampor som sitter under överskåpen. Ingen trappfunktion. Driverna är Hidealight Jolla pro.
Min tanke. Ur väggen kommer tre kablar, rimligtvis en fas, en nolla och en tändkabel. Dessa splittas för att komma till två olika identiska drivare. (alltså inte master/slave installation på dom). Frågan är, ska jag installera nexan innan eller efter drivarna?
"
Se bifogade filer för kopplingsscheman och bild på drivern.
Jag har beställt en Nexa ZV-9101 och funderar lite på hur jag ska installera den. Borde vara enkelt men jag har blivit förvånad förut.
Jag har gott om plats över mina överskåp i köket så jag tänkte sätta in den där istället bakom min brytare.
Idag har jag en schneider brytare på fjäder och 2st drives som tillsammans driver 6 led lampor som sitter under överskåpen. Ingen trappfunktion. Driverna är Hidealight Jolla pro.
Min tanke. Ur väggen kommer tre kablar, rimligtvis en fas, en nolla och en tändkabel. Dessa splittas för att komma till två olika identiska drivare. (alltså inte master/slave installation på dom). Frågan är, ska jag installera nexan innan eller efter drivarna?
"
Se bifogade filer för kopplingsscheman och bild på drivern.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
HejBo.Siltberg skrev:
Jag ville kunna automatisera bänkbelysnigen, ex dimma till en viss nivå givet en tid eller rörelse. Nexan skulle kopplas till min Samsung SmartThingshub är all automation skulle göras
hm aj då. Får använda driven till något annat då.E etompau skrev:
Vet du någon bra motsvarighet till nexan som skulle fungera med mina drivers?
https://www.m.nu/dimrar/flush-dimmer-0-10vMartinFagerberg skrev:
Har dock ingen egen erfarenhet av den. Kräver 12-24 VDC-matning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du får helt enkelt leta efter en kontroller som ger en styrsignal "1-10V" ut. T.ex Plejd CTR-01 har det, men då vet jag inte hur den i sin tur kan styras från HA.
Eftersom jag inte använda mun nyinköpta nexa till köket funderar jag på om jag använda den på ett annat ställe. Där har jag annan driver nämligen.
Tror ni denna passar eller behövs det en annan färg med?
Se bifogad bild för driver
Tror ni denna passar eller behövs det en annan färg med?
Se bifogad bild för driver
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej tyvärr. Det drivdonet kan inte heller dimras på primärsidan. Det finns väldigt få drivdon som stöder det eftersom det fungerar dåligt. Nexadimmern kan istället användas till dimbara 230 V-lampor.
Klicka här för att svara




