I en kopplingsbox, typ Julas 402240, finns det någon vedertagen ordningsföljd på kablarna på plinten?

Ska det från vänster till höger vara
N, L1,PE, L2,L3
eller nått annat?
Eller spelar det ingen som helst roll?

Rent funktionsmässigt funkar det ju hur som helst, men om det finns nån praxis så är det bra att följa den.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Det spelar ingen som helst roll.
 
För funktion spelar det ingen roll men själv hade jag lagt de L1, L2, L3, N, PE
 
F
...och jag hade nog tagit ur plinten och kopplat med wagoklämmor istället. Jag som amatör tycker plintarna är jobbiga och svåra att komma åt det är svårt att få en styv EK i rätt vinkel på plats och samtidigt skruva fast så det sitter ordentligt.
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson
  • Laddar…
Bara en enkel fråga , är Wago något mirakelmedel för att koppla i dosor eller annat kopplingsutrymme, verkar som att det på forumet inte finns något annat att använda, vad är det för fel med skruvförband.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Bara en enkel fråga , är Wago något mirakelmedel för att koppla i dosor eller annat kopplingsutrymme, verkar som att det på forumet inte finns något annat att använda, vad är det för fel med skruvförband.

Risk för att dra för löst = glapp, för hårt = kabel går av. Wago är överlägsna och inget annat bör användas.
 
Snabbt, enkelt och säkert (y)
Dom enda dosor med plint som jag köpt dom senaste 20 åren är kulodosor.
Ps
Samt större dosor för över 2,5mm2
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Risk för att dra för löst = glapp, för hårt = kabel går av. Wago är överlägsna och inget annat bör användas.
Då är du inte yrkesman då, med känslan av vad åtdragning är, sen verkar det på dig att annat än Wago skulle förbjudas, en utopi i det hela från din sida, Så var lite mer av den praktiska sorten med uttalanden om produkter.

E elmont skrev:
Snabbt, enkelt och säkert
.
Det med säker tvistar dom lärda om och upptäckta brända Wago finns nog flera spaltmeter om detta med säkerhet för Wago. Sen att du inte använder något annat får du gärna skriva, men inte konsekvent att det är det enda sättet att koppla på.

Mycket märkligt att på ett forum framhärda att en produkt är överlägsen en annan, det skrivs inte bara av Er utan kan läsas från dom flesta som har tagit till sin uppgift att bevaka och skriva i nästan bara EL-delen
 
Wago är väldigt bra om man inte är yrkesman. Det är lätt att göra rätt. Men man måste kunna läsa och göra enligt instruktion, vilket inte många verkar ha gjort i de fall där wago brunnit..
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Faktum är, och det är nog mer regel än undantag att de flesta använder Wago och att Wago ganska överlägset och nästan en standard även för yrkes folk.

Sen kopplingsklämman/"snäppwagon" är perfekt om man prövar sig fram med tänstrådar osv.

Smidigare varianter finns som tex Selgas mini modeller men där händer det att vissa tåtar "rammlar" ur.
 
S
J jonaserik skrev:
Då är du inte yrkesman då, med känslan av vad åtdragning är, sen verkar det på dig att annat än Wago skulle förbjudas, en utopi i det hela från din sida, Så var lite mer av den praktiska sorten med uttalanden om produkter.

.
Det med säker tvistar dom lärda om och upptäckta brända Wago finns nog flera spaltmeter om detta med säkerhet för Wago. Sen att du inte använder något annat får du gärna skriva, men inte konsekvent att det är det enda sättet att koppla på.

Mycket märkligt att på ett forum framhärda att en produkt är överlägsen en annan, det skrivs inte bara av Er utan kan läsas från dom flesta som har tagit till sin uppgift att bevaka och skriva i nästan bara EL-delen
Du är rolig du, jag har 15 år i yrket, uttagen auktorisation och har nog inte dragit av en ledare på åtminstone 13 år, betyder det att skruvplinten är riskfri? Knappast, det är skit jämfört med wago, framförallt för oerfarna.

Jag tror inte jag någonsin hört talas om en korrekt installerad Wago som brunnit, du får gärna visa ett exempel.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib
S SueCia skrev:
framförallt för oerfarna.
Detta är nog den viktigaste poängen.

En yrkesman/installatör bör kunna använda all godkänd materiel men om man ska rekommendera något för en oerfaren att börja med så är det wago (eller motsvarande snabbplint). Det är helt enkelt lättare att göra rätt med dessa produkter. Bäst är Wago 221 där man tydligt ser hur ledaren går in under klämman. Dessutom kan man enkelt ta isär och göra om i de fallen det blev tokigt (ja, det kan hända även den bäste). Näst bäst är 773 som också är genomskinlig så att man tydligt kan se att man fick god kontakt med alla kardeler på en FK. Wago 222 är helt ok men nackdelen är att man inte visuellt kan verifiera att det blev rätt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
WAGO 221 och lite andra WAGO prylar har helt klart förenklat mitt jobb och i många fall gjort lödkolven arbetslös.

Protte
 
F fredrik.johansson skrev:
...och jag hade nog tagit ur plinten och kopplat med wagoklämmor istället.
Det är nog smart att skippa plinten, men funkar det inte lika bra med en Torix toppklämma? I mitt fall tre st 2.5mm2 per klämma.
 
Då är nog skruvplinten bättre.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.