5 292 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Ordning på faser på plint
Sida 1 av 3
I en kopplingsbox, typ Julas 402240, finns det någon vedertagen ordningsföljd på kablarna på plinten?
Ska det från vänster till höger vara
N, L1,PE, L2,L3
eller nått annat?
Eller spelar det ingen som helst roll?
Rent funktionsmässigt funkar det ju hur som helst, men om det finns nån praxis så är det bra att följa den.
Ska det från vänster till höger vara
N, L1,PE, L2,L3
eller nått annat?
Eller spelar det ingen som helst roll?
Rent funktionsmässigt funkar det ju hur som helst, men om det finns nån praxis så är det bra att följa den.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
För funktion spelar det ingen roll men själv hade jag lagt de L1, L2, L3, N, PE
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
...och jag hade nog tagit ur plinten och kopplat med wagoklämmor istället. Jag som amatör tycker plintarna är jobbiga och svåra att komma åt det är svårt att få en styv EK i rätt vinkel på plats och samtidigt skruva fast så det sitter ordentligt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
J jonaserik skrev:
Risk för att dra för löst = glapp, för hårt = kabel går av. Wago är överlägsna och inget annat bör användas.
Då är du inte yrkesman då, med känslan av vad åtdragning är, sen verkar det på dig att annat än Wago skulle förbjudas, en utopi i det hela från din sida, Så var lite mer av den praktiska sorten med uttalanden om produkter.S SueCia skrev:
.E elmont skrev:
Det med säker tvistar dom lärda om och upptäckta brända Wago finns nog flera spaltmeter om detta med säkerhet för Wago. Sen att du inte använder något annat får du gärna skriva, men inte konsekvent att det är det enda sättet att koppla på.
Mycket märkligt att på ett forum framhärda att en produkt är överlägsen en annan, det skrivs inte bara av Er utan kan läsas från dom flesta som har tagit till sin uppgift att bevaka och skriva i nästan bara EL-delen
Faktum är, och det är nog mer regel än undantag att de flesta använder Wago och att Wago ganska överlägset och nästan en standard även för yrkes folk.
Sen kopplingsklämman/"snäppwagon" är perfekt om man prövar sig fram med tänstrådar osv.
Smidigare varianter finns som tex Selgas mini modeller men där händer det att vissa tåtar "rammlar" ur.
Sen kopplingsklämman/"snäppwagon" är perfekt om man prövar sig fram med tänstrådar osv.
Smidigare varianter finns som tex Selgas mini modeller men där händer det att vissa tåtar "rammlar" ur.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Du är rolig du, jag har 15 år i yrket, uttagen auktorisation och har nog inte dragit av en ledare på åtminstone 13 år, betyder det att skruvplinten är riskfri? Knappast, det är skit jämfört med wago, framförallt för oerfarna.J jonaserik skrev:Då är du inte yrkesman då, med känslan av vad åtdragning är, sen verkar det på dig att annat än Wago skulle förbjudas, en utopi i det hela från din sida, Så var lite mer av den praktiska sorten med uttalanden om produkter.
.
Det med säker tvistar dom lärda om och upptäckta brända Wago finns nog flera spaltmeter om detta med säkerhet för Wago. Sen att du inte använder något annat får du gärna skriva, men inte konsekvent att det är det enda sättet att koppla på.
Mycket märkligt att på ett forum framhärda att en produkt är överlägsen en annan, det skrivs inte bara av Er utan kan läsas från dom flesta som har tagit till sin uppgift att bevaka och skriva i nästan bara EL-delen
Jag tror inte jag någonsin hört talas om en korrekt installerad Wago som brunnit, du får gärna visa ett exempel.
Detta är nog den viktigaste poängen.S SueCia skrev:
En yrkesman/installatör bör kunna använda all godkänd materiel men om man ska rekommendera något för en oerfaren att börja med så är det wago (eller motsvarande snabbplint). Det är helt enkelt lättare att göra rätt med dessa produkter. Bäst är Wago 221 där man tydligt ser hur ledaren går in under klämman. Dessutom kan man enkelt ta isär och göra om i de fallen det blev tokigt (ja, det kan hända även den bäste). Näst bäst är 773 som också är genomskinlig så att man tydligt kan se att man fick god kontakt med alla kardeler på en FK. Wago 222 är helt ok men nackdelen är att man inte visuellt kan verifiera att det blev rätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
WAGO 221 och lite andra WAGO prylar har helt klart förenklat mitt jobb och i många fall gjort lödkolven arbetslös.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Då är nog skruvplinten bättre.
Protte
Protte
