Vore skönt att få på gipset innan natten, men hjärnsläpp. Hur ska jag dra vidare tomrör från kopplingsdosa som har tändtråd fas o nolla från nere?

Schematisk skiss på en gipsvägg med markerade elinstallationsvägar och textangivelser för "vippströmbrytare", "lamputtag" och "tomrör".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Ett till brytaren och ett till uttaget, från kopplingsdosan

• Gilla
olofh
  • Laddar…
F
Varifrån kommer ledningarna?
Jag skulle nog dra ett rör till lampan från kopplingsdosan och ett rör från kopplingsdosan till knappen däruppe.
Om det är smidigare skulle jag dra ett från kopplingsdosan till övre knapp och sen vidare till lampan.
Om det ör tomrör får du ju sen dra i det antal ledningar som behövs för att trappkopplingen ska fungera. Har du fördragna rör kan det vara smartare att tänka ut exakt vilken koppling du tänkt använda (spar/vanlig) och vilka färger som ska vara till vad redan nu.
Stalltipset: Den gulgröna vill vi inte se användas till något annat än jord...

Tack. Nu kapade jag bort det på en gipsskiva som skulle sparas. Får nog hålla för kväll nu.huset är nog klart lagom tills man ligger på dödsbädden

F fredrik.johansson skrev:
Varifrån kommer ledningarna?
Jag skulle nog dra ett rör till lampan från kopplingsdosan och ett rör från kopplingsdosan till knappen däruppe.
Om det är smidigare skulle jag dra ett från kopplingsdosan till övre knapp och sen vidare till lampan.
Om det ör tomrör får du ju sen dra i det antal ledningar som behövs för att trappkopplingen ska fungera. Har du fördragna rör kan det vara smartare att tänka ut exakt vilken koppling du tänkt använda (spar/vanlig) och vilka färger som ska vara till vad redan nu.
Stalltipset: Den gulgröna vill vi inte se användas till något annat än jord...
nä då, jorden vet jag :) tack för dragtips. Väggen är helt öppen, men bjälklaget är igenbyggt (håller på att inreda vind o flytta trappan till nytt ställe) kör på tomrör

det är förberett med ett upp-petat rör från brytare nere till kopplingsdosa precis ovan golv/tak. I det som ska bli trapphål då att säga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.