Vi har en undercentral kvar att ansluta, den som ska betjäna garaget. Garaget ligger i huset men det är besvärligt att komma fram med rör/kabel invändigt pga bärande stolpar och balkar i stål som jag inte utan besvär kan ta mig igenom.

Jag har förberett för att dra flexrör (har dragit flexrör) och då gå utomhus en kortare sträcka och sedan in bakom centralen i garaget. Nu har jag dock börjat få kalla fötter kring detta - hur mycket kondens blir det egentligen i röret?

Om jag tätar röret efter att ledningarna är dragna så att luft inte cirkulerar ut i röret, är kondensproblemet då så litet att man kan bortse från det?

Det rör sig om 5x6mm2 så en kabel är inte en bra lösning (och jag måste isåfall beställa på nätet vilket tar tid) och är svår att ta sig fram med där den ska förläggas dolt inomhus. Dock inte omöjligt.
 
För att det ska bildas kondens måste ny fuktig luft "passera" det kalla området, är det ingen luftcirkulation blir det ingen kondensutfällning. Så tätar du rörändan blir det inga problem.
 
Ok, näe det är väl det jag hoppas på men jag har ingen praktisk erfarenhet så jag tänkte höra med er. Den fysiken bakom förstår jag väl men hur det ter sig i praktiken är en annan sak.

Men, det låter som att jag med gott samvete kan proppa ändarna och göra som planerat.
 
  • Gilla
Allmänobildad och 1 till
  • Laddar…
Allt sånt där vet den behöriga installatören som krävs för arbetet... ;)
 
Personen med auktorisation som faktiskt utför iallafall delar av arbetet vet faktiskt inte det, så jag får fatta beslut själv i frågan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag tätar röret efter att ledningarna är dragna så att luft inte cirkulerar ut i röret, är kondensproblemet då så litet att man kan bortse från det?
Bara täta till med isolering som packas hårt så blir det inget drag, gör det i båda ändar. Det blir tvärnit för ev luft att förflytta sig och ingen kondens. Allt som går igenom en grundmur/vägg/ ska luta uppåt från utsidan sett.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den fysiken bakom förstår jag väl men hur det ter sig i praktiken är en annan sak.
Hmm, sen när ter sig praktiken annorlunda än fysiken?

Vänligen,
Ingenjören :cool:
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Hmm, sen när ter sig praktiken annorlunda än fysiken?

Vänligen,
Ingenjören :cool:
Eftersom jag inte på ett enkelt sätt kan beräkna luftmängden som kan kondensera har jag svårt att uppskatta volymen vatten.

Vänligen,
Civilingenjören
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara täta till med isolering som packas hårt så blir det inget drag, gör det i båda ändar. Det blir tvärnit för ev luft att förflytta sig och ingen kondens. Allt som går igenom en grundmur/vägg/ ska luta uppåt från utsidan sett.
Japp, jag kommer trycka dit något lämpligt som man kommer bli irriterad på när man ska dra om några ledningar.....

Flexröret kommer dras under fasadkanten och sedan rakt ner på grundmuren och diagonala nedåt genom väggen in i ryggen på centralen. Det hela sitter vattenskyddat så ingen överhängande risk för problem.

Tack för tipsen!
 
MathiasS MathiasS skrev:
som man kommer bli irriterad på när man ska dra om några ledningar.....
behövs bara någon cm i röret för att täta, annars efter att kabeln är på plats.<lite ELtape som lindas till tätt, glöm inte att gära en liten svan på tapens slutdel så du kan linda av om det behövs
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tommib
Hum.... Röret kommer alltså luta inåt väggen på väg in i centralen? Det är inte optimalt även om det sitter skyddat, du bör hålla koll på det.

Det är inte heller optimalt att dra flexrör utomhus med RK i. Jag skulle försöka skydda det, t.ex. med ett kabelskydd i plåt.

För övrigt, menar civilingengören att civilingenjören inte kan räkna på totalvolym luft i röret, konvektion genom detsamma vid ett lämpligt urval temperaturdifferenser som kan beräknas från historiska väderdata samt effekten av ett axplock blockerande material i en eller flera ändar?

Pfft......

Vänligen,
Läkaren


;)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hum.... Röret kommer alltså luta inåt väggen på väg in i centralen? Det är inte optimalt även om det sitter skyddat, du bör hålla koll på det.

Det är inte heller optimalt att dra flexrör utomhus med RK i. Jag skulle försöka skydda det, t.ex. med ett kabelskydd i plåt.

För övrigt, menar civilingengören att civilingenjören inte kan räkna på totalvolym luft i röret, konvektion genom detsamma vid ett lämpligt urval temperaturdifferenser som kan beräknas från historiska väderdata samt effekten av ett axplock blockerande material i en eller flera ändar?

Pfft......

Vänligen,
Läkaren


;)
Faktum är att det inte ens är tillåtet. Ett normalt flexrör kommer vittra sönder pga. Solen. Röret måste skyddas mot solljus.
 
  • Gilla
Tornhuset och 1 till
  • Laddar…
Det är lugnt. Röret sitter utomhus men inte exponerat för ljus annat än på en kort sträcka om någon halvmeter som där ska byggas in. Röret dras huvudsakligen i ett vädertätat förråd under en altan.
 
tommib tommib skrev:
Hum.... Röret kommer alltså luta inåt väggen på väg in i centralen? Det är inte optimalt även om det sitter skyddat, du bör hålla koll på det.

Det är inte heller optimalt att dra flexrör utomhus med RK i. Jag skulle försöka skydda det, t.ex. med ett kabelskydd i plåt.

För övrigt, menar civilingengören att civilingenjören inte kan räkna på totalvolym luft i röret, konvektion genom detsamma vid ett lämpligt urval temperaturdifferenser som kan beräknas från historiska väderdata samt effekten av ett axplock blockerande material i en eller flera ändar?

Pfft......

Vänligen,
Läkaren


;)
Ja, men det sitter under tak så det är riskfritt ur läckagesynvinkel.

Ja, det var "axplock blockerande material" som ställde till det lite....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, men det sitter under tak så det är riskfritt ur läckagesynvinkel.

Ja, det var "axplock blockerande material" som ställde till det lite....
Låt inte det hindra dig, du kan bestämma permeabiliteten för detta axplock med provmetoderna i SS-EN 12086:2013 så blir det hela ordentligt utrett.
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.