2 306 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Kondens i rör...
Sida 1 av 2
Vi har en undercentral kvar att ansluta, den som ska betjäna garaget. Garaget ligger i huset men det är besvärligt att komma fram med rör/kabel invändigt pga bärande stolpar och balkar i stål som jag inte utan besvär kan ta mig igenom.
Jag har förberett för att dra flexrör (har dragit flexrör) och då gå utomhus en kortare sträcka och sedan in bakom centralen i garaget. Nu har jag dock börjat få kalla fötter kring detta - hur mycket kondens blir det egentligen i röret?
Om jag tätar röret efter att ledningarna är dragna så att luft inte cirkulerar ut i röret, är kondensproblemet då så litet att man kan bortse från det?
Det rör sig om 5x6mm2 så en kabel är inte en bra lösning (och jag måste isåfall beställa på nätet vilket tar tid) och är svår att ta sig fram med där den ska förläggas dolt inomhus. Dock inte omöjligt.
Jag har förberett för att dra flexrör (har dragit flexrör) och då gå utomhus en kortare sträcka och sedan in bakom centralen i garaget. Nu har jag dock börjat få kalla fötter kring detta - hur mycket kondens blir det egentligen i röret?
Om jag tätar röret efter att ledningarna är dragna så att luft inte cirkulerar ut i röret, är kondensproblemet då så litet att man kan bortse från det?
Det rör sig om 5x6mm2 så en kabel är inte en bra lösning (och jag måste isåfall beställa på nätet vilket tar tid) och är svår att ta sig fram med där den ska förläggas dolt inomhus. Dock inte omöjligt.
Ok, näe det är väl det jag hoppas på men jag har ingen praktisk erfarenhet så jag tänkte höra med er. Den fysiken bakom förstår jag väl men hur det ter sig i praktiken är en annan sak.
Men, det låter som att jag med gott samvete kan proppa ändarna och göra som planerat.
Men, det låter som att jag med gott samvete kan proppa ändarna och göra som planerat.
Bara täta till med isolering som packas hårt så blir det inget drag, gör det i båda ändar. Det blir tvärnit för ev luft att förflytta sig och ingen kondens. Allt som går igenom en grundmur/vägg/ ska luta uppåt från utsidan sett.MathiasS skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Japp, jag kommer trycka dit något lämpligt som man kommer bli irriterad på när man ska dra om några ledningar.....J jonaserik skrev:
Flexröret kommer dras under fasadkanten och sedan rakt ner på grundmuren och diagonala nedåt genom väggen in i ryggen på centralen. Det hela sitter vattenskyddat så ingen överhängande risk för problem.
Tack för tipsen!
Hum.... Röret kommer alltså luta inåt väggen på väg in i centralen? Det är inte optimalt även om det sitter skyddat, du bör hålla koll på det.
Det är inte heller optimalt att dra flexrör utomhus med RK i. Jag skulle försöka skydda det, t.ex. med ett kabelskydd i plåt.
För övrigt, menar civilingengören att civilingenjören inte kan räkna på totalvolym luft i röret, konvektion genom detsamma vid ett lämpligt urval temperaturdifferenser som kan beräknas från historiska väderdata samt effekten av ett axplock blockerande material i en eller flera ändar?
Pfft......
Vänligen,
Läkaren

Det är inte heller optimalt att dra flexrör utomhus med RK i. Jag skulle försöka skydda det, t.ex. med ett kabelskydd i plåt.
För övrigt, menar civilingengören att civilingenjören inte kan räkna på totalvolym luft i röret, konvektion genom detsamma vid ett lämpligt urval temperaturdifferenser som kan beräknas från historiska väderdata samt effekten av ett axplock blockerande material i en eller flera ändar?
Pfft......
Vänligen,
Läkaren
Faktum är att det inte ens är tillåtet. Ett normalt flexrör kommer vittra sönder pga. Solen. Röret måste skyddas mot solljus.tommib skrev:
Hum.... Röret kommer alltså luta inåt väggen på väg in i centralen? Det är inte optimalt även om det sitter skyddat, du bör hålla koll på det.
Det är inte heller optimalt att dra flexrör utomhus med RK i. Jag skulle försöka skydda det, t.ex. med ett kabelskydd i plåt.
För övrigt, menar civilingengören att civilingenjören inte kan räkna på totalvolym luft i röret, konvektion genom detsamma vid ett lämpligt urval temperaturdifferenser som kan beräknas från historiska väderdata samt effekten av ett axplock blockerande material i en eller flera ändar?
Pfft......
Vänligen,
Läkaren
![]()
Ja, men det sitter under tak så det är riskfritt ur läckagesynvinkel.tommib skrev:
Hum.... Röret kommer alltså luta inåt väggen på väg in i centralen? Det är inte optimalt även om det sitter skyddat, du bör hålla koll på det.
Det är inte heller optimalt att dra flexrör utomhus med RK i. Jag skulle försöka skydda det, t.ex. med ett kabelskydd i plåt.
För övrigt, menar civilingengören att civilingenjören inte kan räkna på totalvolym luft i röret, konvektion genom detsamma vid ett lämpligt urval temperaturdifferenser som kan beräknas från historiska väderdata samt effekten av ett axplock blockerande material i en eller flera ändar?
Pfft......
Vänligen,
Läkaren
![]()
Ja, det var "axplock blockerande material" som ställde till det lite....
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Låt inte det hindra dig, du kan bestämma permeabiliteten för detta axplock med provmetoderna i SS-EN 12086:2013 så blir det hela ordentligt utrett.MathiasS skrev:
