Hej,

Målat om taket och drog ur elkablarnafrån själva fästet. Kan nån hjälpa mig berätta hur jag ska koppla? Se bild. 2 svarta kablar och en gröngul.

• Närbild av en taklampas elanslutning med två tomma svart kabelfästen och ett gröngult jordfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller två svarta elkablar och en grön-gul från ett takfäste mot vit takyta.
    Skapa konto
Den blå kabeln då? Låg den bara kvar i dosan oanvänd?

Stämmer!

Det där går inte att koppla in igen. Den grön/gula får inte användas som tändtråd eller nolla. Du behöver anlita någon som får reda ut detta och komplettera med en extra ledare med godkänd färg.

• Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
Okej, men jag har ju nyss köpt huset. Bör jag kartlägga all el för att se om det är fler åtgärder som behövs?

Tydligen behöver du göra det. Finns ett sådant allvarligt fel kan det finnas fler. Men innan dess kan det vara bra att få bekräftat vad jag ser.
Är det ett ojordat lamputtag du har - inget jordstift (se framsidan) och anslutning för skyddsledare?
Har du skyddsjordade eller ojordade vägguttag i rummet?
Den blå ledaren som syns i dosan, går den oskarvad vidare i nästa rör, så det är bara svart som var skarvad i lamputtaget, plus att den grön/gula var ansluten där?

Se bild. Jag har jordade eluttag i rummet. Den blå ledaren skarvas via en toppklämma i dosan. Det är bara svart som skarvas vidare i lamputtaget. Den grön/gula var ansluten i lamputtaget.

• Hand håller en taklampa med jordat uttag, synliga ledningsskarvar.
    Skapa konto
Vi kan konstatera att den som monterade det uttaget inte visste hur det skulle göras.

J
Det är ju 2 svarta och 1 blå, så det är väl troligen en kronkoppling, alltså 2 knappar i brytaren, eller? Man kan alltså tända halva (ljuskronan) med en knapp/brytare var, och att de 2 svarta kommer från varsin brytare alltså. Håller med om att den förra ägaren inte visste vad den gjorde dock. De har använt jord som neutralledare.

Precis det är två knappar på själva brytaren.

Som sagt, du behöver en elektriker för att reda ut det där. Om skydsjord är felkopplad så blir det akut livsfarligt. Det kan ju vara så att den gröngula har använs för en annan funktion här. Men det är i så fall ett väldigt grovt fel. Gröngul är i sammanhanget en "helig" färg. Den får aldrig under några omständigheter användas annat än som skyddsjord.

Finns det jordfelsbrytare i huset?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren är urkopplad

• Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vet du varför den är urkopplad?

Det var nåt med köksfläkten sa förra ägaren. Därför kopplades den ur.

Låter som det är dags att ringa en elektriker för kontroll och översyn av elsystemet.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.