Totte_S
Jag har en gammal billaddare som jag vill använda som transformator för att driva en gammal skruvdragare till ett bygge. Det funkar fin obelastat, men efter kanske 20-30 sek under normal belastning stänger den av.
Den enda elektronik jag tydligt ser i laddaren är en halvvågslikriktare, alltså två dioder, och en analog amperemätare. Skruvdragaren är rensad, den är ansluten direkt på motorn.

Vad kan finnas för skum elektronik dold på transformatorn som jag inte förstår?
Vad döljer sig i den vita plastfyrkanten och det gröna höljet? Förslag tack innan jag börjar förstöra något...?

• Inre delarna av en gammal billaddare med en synlig transformator, dioder och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre elektronik av en billaddare med halvvågslikriktare, dioder och amperemätare synlig.
    Skapa konto
  • Interiören av en gammal billaddare med synliga dioder och anslutningar, använd för att driva en skruvdragare
    Skapa konto
Totte_S
Har man börjat riva så är det svårt att sluta
Det här satt i det vita. Det kanske är någon form av styrelektronik då. Finns ingen tydlig märkning.

• Vit elektronikkomponent med två metallflikar på ett träbord, okänd funktion och utan märkning.
    Skapa konto
Gissar att det är temperatursäkringsgrejor som sitter på transformatorn.
Du säger att belastningen är normal, då borde det funka att driva en elmotor via laddaren, eller så är skyddsgrejorna känsliga för induktiva belastningar. Testa att belasta laddaren med ex. en glödlampa och se hur det fungerar.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att båda är temperatursäkringar. Den större är då en som sluter igen när den kallnat. Bygla den om det är en apparat som du aldrig lämnar utan uppsikt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Enda märkningen på den grej på seksidan är otter.
Ska testa bygla den. Verkar som den sitter i serie på sek.lindningen.

• Komponent med texten "Otter" på röd plastbas i elektronisk apparat.
    Skapa konto
Fast, det kanske finns god anledning att ha en temp. säkring? Om det är det vi ser.

Eftersom här inte finns några kondensatorer, så kommer din skruvdragare att få en pulserande likström. Det kanske den inte gillar?

Jag ser bara två dioder? Det behövs 4 för en helvågslikriktning.

Totte_S
Japp. Kallas det inte för halvvågslikriktare då?
Skruvdragaren är ju en ren elmotor nu, så den bör fungera eller brinna tänker jag.
All användning av prylen sker under uppsikt utomhus under en kvart sådär, så blir det brand så är det ingen större fara.

MultiMan
Och transformatorn är tillräckligt stor för den (avsevärda) effekt som en elmotor kan dra under belastning?

H hempularen skrev:
Jag ser bara två dioder? Det behövs 4 för en helvågslikriktning.
Trafon sekundär lindning har förmodligen mittuttag, då funkar det med bara 2 dioder.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
MultiMan
Ett gammalt nätaggregat från en dator är nog ett betydligt bättre val, om du har alltså. Googlar man så verkar även batterimaskiner kunna dra 10-30A och det fixar många PC-nätaggregat på 12V men inte särskilt många batteriladdare. Dessutom får du helt ren DC, bättre än de flesta laddare.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Trafon är märkt 4A DC, 6A rms.

Dragaren väl på ca 30-40w så där borde inte vara problemet

Har tänkt på nätagg också, men har tyvärr slängt alla. Laddaren har ju kapslingen klar dessutom, i ett smidigt format.

Har belastat med en 12V billampa 55W, och 4,5A är ju helstabilt både med och utan det som ev är en tempsäkring.

Ska jag skaffa en kondensator och ett par dioder till kanske? Frågan är hur stor kondensator jag behöver och var det finns? Runt 10000 uf kanske enligt vad jag googlat, men vilken sort?

MultiMan
30-40W? Det räcker aldrig under belastning. Som sagt, googla lite och läs där folk verkligen har mätt. Lägre spänning ger högre ström för samma effekt, tänk på det också.

Liten 12V-maskin som tar nästan 17A som mest, dvs 204W.

Redigerat:
Totte_S Totte_S skrev:
och ett par dioder till kanske?
Du kanske bör kolla hur hela kopplingen ser ut. Om det är en trafo med mittkoppling, så kan det fungera med 2 dioder som det skrevs här ovan.

Men som sagt, jag tror din motor drar avsevärt mera.

Om man funderar över en skruvdragare med 2Ah batteri, kanske 18V. Om den kunde köra en timme så skulle det motsvara en förbrukning på ca 40w.

Men en sådan skruvdragare orkar kanske dra i 150 skruv på en laddning, Och då kanske högt räknat 5s per skruv. Vilket motsvarar ca 5 minuters drift. Högt räknat. Så jag skulle tro att din motor snarare drar minst 3- 400w i drift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.