Jag har en gammal billaddare som jag vill använda som transformator för att driva en gammal skruvdragare till ett bygge. Det funkar fin obelastat, men efter kanske 20-30 sek under normal belastning stänger den av.
Den enda elektronik jag tydligt ser i laddaren är en halvvågslikriktare, alltså två dioder, och en analog amperemätare. Skruvdragaren är rensad, den är ansluten direkt på motorn.
Vad kan finnas för skum elektronik dold på transformatorn som jag inte förstår?
Vad döljer sig i den vita plastfyrkanten och det gröna höljet? Förslag tack innan jag börjar förstöra något...?
Den enda elektronik jag tydligt ser i laddaren är en halvvågslikriktare, alltså två dioder, och en analog amperemätare. Skruvdragaren är rensad, den är ansluten direkt på motorn.
Vad kan finnas för skum elektronik dold på transformatorn som jag inte förstår?
Vad döljer sig i den vita plastfyrkanten och det gröna höljet? Förslag tack innan jag börjar förstöra något...?
Gissar att det är temperatursäkringsgrejor som sitter på transformatorn.
Du säger att belastningen är normal, då borde det funka att driva en elmotor via laddaren, eller så är skyddsgrejorna känsliga för induktiva belastningar. Testa att belasta laddaren med ex. en glödlampa och se hur det fungerar.
Du säger att belastningen är normal, då borde det funka att driva en elmotor via laddaren, eller så är skyddsgrejorna känsliga för induktiva belastningar. Testa att belasta laddaren med ex. en glödlampa och se hur det fungerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast, det kanske finns god anledning att ha en temp. säkring? Om det är det vi ser.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Eftersom här inte finns några kondensatorer, så kommer din skruvdragare att få en pulserande likström. Det kanske den inte gillar?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag ser bara två dioder? Det behövs 4 för en helvågslikriktning.
Japp. Kallas det inte för halvvågslikriktare då?
Skruvdragaren är ju en ren elmotor nu, så den bör fungera eller brinna tänker jag.
All användning av prylen sker under uppsikt utomhus under en kvart sådär, så blir det brand så är det ingen större fara.
Skruvdragaren är ju en ren elmotor nu, så den bör fungera eller brinna tänker jag.
All användning av prylen sker under uppsikt utomhus under en kvart sådär, så blir det brand så är det ingen större fara.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Ett gammalt nätaggregat från en dator är nog ett betydligt bättre val, om du har alltså. Googlar man så verkar även batterimaskiner kunna dra 10-30A och det fixar många PC-nätaggregat på 12V men inte särskilt många batteriladdare. Dessutom får du helt ren DC, bättre än de flesta laddare.
Trafon är märkt 4A DC, 6A rms.
Dragaren väl på ca 30-40w så där borde inte vara problemet
Har tänkt på nätagg också, men har tyvärr slängt alla. Laddaren har ju kapslingen klar dessutom, i ett smidigt format.
Har belastat med en 12V billampa 55W, och 4,5A är ju helstabilt både med och utan det som ev är en tempsäkring.
Ska jag skaffa en kondensator och ett par dioder till kanske? Frågan är hur stor kondensator jag behöver och var det finns? Runt 10000 uf kanske enligt vad jag googlat, men vilken sort?
Dragaren väl på ca 30-40w så där borde inte vara problemet
Har tänkt på nätagg också, men har tyvärr slängt alla. Laddaren har ju kapslingen klar dessutom, i ett smidigt format.
Har belastat med en 12V billampa 55W, och 4,5A är ju helstabilt både med och utan det som ev är en tempsäkring.
Ska jag skaffa en kondensator och ett par dioder till kanske? Frågan är hur stor kondensator jag behöver och var det finns? Runt 10000 uf kanske enligt vad jag googlat, men vilken sort?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
30-40W? Det räcker aldrig under belastning. Som sagt, googla lite och läs där folk verkligen har mätt. Lägre spänning ger högre ström för samma effekt, tänk på det också.
Liten 12V-maskin som tar nästan 17A som mest, dvs 204W.
Liten 12V-maskin som tar nästan 17A som mest, dvs 204W.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du kanske bör kolla hur hela kopplingen ser ut. Om det är en trafo med mittkoppling, så kan det fungera med 2 dioder som det skrevs här ovan.Totte_S skrev:
Men som sagt, jag tror din motor drar avsevärt mera.
Om man funderar över en skruvdragare med 2Ah batteri, kanske 18V. Om den kunde köra en timme så skulle det motsvara en förbrukning på ca 40w.
Men en sådan skruvdragare orkar kanske dra i 150 skruv på en laddning, Och då kanske högt räknat 5s per skruv. Vilket motsvarar ca 5 minuters drift. Högt räknat. Så jag skulle tro att din motor snarare drar minst 3- 400w i drift.





